Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mazda RX-8 na vodík

Ačkoliv rotační motor vymyslel Němec Felix Wankel, k největší dokonalosti jej dovedla japonská Mazda. S úspěchem ho používá dodnes, a nejen to, nedávno přišla s rotačním motorem i pro alternativní pohon jak demonstruje například sportovní Mazda RX-8 Hydrogen RE.

 

První studie rotačního motoru spalující vodík se objevila už v roce 1991, pak následovaly další. Teprve na základě zkušeností vznikl před třemi roky prototyp RX-8 Hydrogen, jehož nejnovější verze byla vystavena vloni na tokijském autosalonu a nyní také předána vládní organizaci v Hirošimě. To už však měla za sebou náročné jízdní zkoušky v běžném provozu, které dopadly na výbornou.

Přestavba rotačního motoru na spalování vodíku si vyžádala jen drobné úpravy. Benzin se i nadále vstřikuje nepřímo do sacího kanálu. Během provozu na vodík je však vzduch přiváděn bočními kanály, zatímco vodík v plynném skupenství vstřikují do spalovací komory speciální trysky. Rotační motor je díky odděleným nízko- a vysokoteplotním komorám pro spalování vodíku velice vhodný.

Provoz na benzin se od sériového provedení nikterak neliší, ale při spalování vodíku dynamika „er-x-osmičky" klesá na 109 koní a 140 Newtonmetrů. Ovšem na druhou stranu vychází z výfuku jen vodní pára a žádné škodliviny. Když vodík dojde, přepne se motor automaticky na benzinový provoz. To lze provést i tlačítkem na přístrojové desce.

Na vodíkový pohon byl také pokusně přestavěn velkoprostorový model Premacy. V něm je rotační motor upraven pro příčné uložení a pohon předních kol. Vodíkový rotační motor a hybridní jednotka s elektromotorem jsou umístěny teď před přední poháněnou nápravou.

U obou modelů je přetlaková nádrž na vodík uložena za zadními sedadly, sada vysokotlakých akumulátorů a nádrže na benzin pod zadními sedadly.

Těmito dvěma modely Mazda dokazuje, že rotační motor má stále budoucnost, a to i v případě, že by zásoby ropy rapidně klesly a šejkové přitáhli kohoutky. Jak zkoušky ukázaly, dokáže s úspěchem spalovat vodík. A právě v tom vidí odborníci jeho přednosti. Do tří let by se měla rozjet sériová produkce automobilů s dvoupalivovým hybridním pohonem na bázi rotačního motoru. Ale první prodejní vzorky by se měly objevit už letos.

 

Jindřich Lasík, 2.5.2006

 

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar