Mazda RX-8 na vodík
Ačkoliv rotační motor vymyslel Němec Felix Wankel, k největší dokonalosti jej dovedla japonská Mazda. S úspěchem ho používá dodnes, a nejen to, nedávno přišla s rotačním motorem i pro alternativní pohon jak demonstruje například sportovní Mazda RX-8 Hydrogen RE.
Přestavba rotačního motoru na spalování vodíku si vyžádala jen drobné úpravy. Benzin se i nadále vstřikuje nepřímo do sacího kanálu. Během provozu na vodík je však vzduch přiváděn bočními kanály, zatímco vodík v plynném skupenství vstřikují do spalovací komory speciální trysky. Rotační motor je díky odděleným nízko- a vysokoteplotním komorám pro spalování vodíku velice vhodný.
Provoz na benzin se od sériového provedení nikterak neliší, ale při spalování vodíku dynamika „er-x-osmičky" klesá na 109 koní a 140 Newtonmetrů. Ovšem na druhou stranu vychází z výfuku jen vodní pára a žádné škodliviny. Když vodík dojde, přepne se motor automaticky na benzinový provoz. To lze provést i tlačítkem na přístrojové desce.
Na vodíkový pohon byl také pokusně přestavěn velkoprostorový model Premacy. V něm je rotační motor upraven pro příčné uložení a pohon předních kol. Vodíkový rotační motor a hybridní jednotka s elektromotorem jsou umístěny teď před přední poháněnou nápravou.
U obou modelů je přetlaková nádrž na vodík uložena za zadními sedadly, sada vysokotlakých akumulátorů a nádrže na benzin pod zadními sedadly.
Těmito dvěma modely Mazda dokazuje, že rotační motor má stále budoucnost, a to i v případě, že by zásoby ropy rapidně klesly a šejkové přitáhli kohoutky. Jak zkoušky ukázaly, dokáže s úspěchem spalovat vodík. A právě v tom vidí odborníci jeho přednosti. Do tří let by se měla rozjet sériová produkce automobilů s dvoupalivovým hybridním pohonem na bázi rotačního motoru. Ale první prodejní vzorky by se měly objevit už letos.
Jindřich Lasík, 2.5.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout