Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Mazda RX-8 na vodík

Ačkoliv rotační motor vymyslel Němec Felix Wankel, k největší dokonalosti jej dovedla japonská Mazda. S úspěchem ho používá dodnes, a nejen to, nedávno přišla s rotačním motorem i pro alternativní pohon jak demonstruje například sportovní Mazda RX-8 Hydrogen RE.

 

První studie rotačního motoru spalující vodík se objevila už v roce 1991, pak následovaly další. Teprve na základě zkušeností vznikl před třemi roky prototyp RX-8 Hydrogen, jehož nejnovější verze byla vystavena vloni na tokijském autosalonu a nyní také předána vládní organizaci v Hirošimě. To už však měla za sebou náročné jízdní zkoušky v běžném provozu, které dopadly na výbornou.

Přestavba rotačního motoru na spalování vodíku si vyžádala jen drobné úpravy. Benzin se i nadále vstřikuje nepřímo do sacího kanálu. Během provozu na vodík je však vzduch přiváděn bočními kanály, zatímco vodík v plynném skupenství vstřikují do spalovací komory speciální trysky. Rotační motor je díky odděleným nízko- a vysokoteplotním komorám pro spalování vodíku velice vhodný.

Provoz na benzin se od sériového provedení nikterak neliší, ale při spalování vodíku dynamika „er-x-osmičky" klesá na 109 koní a 140 Newtonmetrů. Ovšem na druhou stranu vychází z výfuku jen vodní pára a žádné škodliviny. Když vodík dojde, přepne se motor automaticky na benzinový provoz. To lze provést i tlačítkem na přístrojové desce.

Na vodíkový pohon byl také pokusně přestavěn velkoprostorový model Premacy. V něm je rotační motor upraven pro příčné uložení a pohon předních kol. Vodíkový rotační motor a hybridní jednotka s elektromotorem jsou umístěny teď před přední poháněnou nápravou.

U obou modelů je přetlaková nádrž na vodík uložena za zadními sedadly, sada vysokotlakých akumulátorů a nádrže na benzin pod zadními sedadly.

Těmito dvěma modely Mazda dokazuje, že rotační motor má stále budoucnost, a to i v případě, že by zásoby ropy rapidně klesly a šejkové přitáhli kohoutky. Jak zkoušky ukázaly, dokáže s úspěchem spalovat vodík. A právě v tom vidí odborníci jeho přednosti. Do tří let by se měla rozjet sériová produkce automobilů s dvoupalivovým hybridním pohonem na bázi rotačního motoru. Ale první prodejní vzorky by se měly objevit už letos.

 

Jindřich Lasík, 2.5.2006

 

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar