Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

MINI Rocketman - nová dimenze v duchu tradice

Značka MINI slaví své současné úspěchy i díky tomu, že neustále představuje nové možnosti a řešení pro individuální dopravu ve městech. Více než 50 let tohoto pokrokového přístupu vyúsťuje v intenzivní proud novinek, jež přinášejí ještě více potěšení z pohybu.

MINI Rocketman s interiérem uspořádaným podle schématu 3+1 a třídveřovou karoserií je navržen tak, aby vyšel vstříc potřebám na stylový dopravní prostředek ve velkých městech.
Hlavní nosná struktura konceptu je z uhlíkových kompozitů, které jsou patrné na přídi vozu, kolem výřezů blatníků, stejně jako v interiéru. Automobil je navržen tak, aby jeho kombinovaná spotřeba činila 3 l/100 km.
Do interiéru zajišťují přístup dveře umístěné na dvojitých pantech. Použití moderních konstrukčních metod a materiálů umožnilo, stejně jako v původním Mini, nabídnout na co možná nejmenším půdorysu maximum vnitřního prostoru. Koncept je s délkou 3419 mm na každé straně delší jen o několik centimetrů než původní provedení z roku 1959. Nová studie měří včetně zrcátek na šířku 1907 mm a je vysoká 1398 mm.
Z typických prvků nechybějí kulaté světlomety s charakteristickým obroučkem, mezi nimiž je rozměrná maska chladiče. Stejně, jako u původního Mini, také koncept se vyznačuje ve srovnání s čelní plochou poměrně velkými světlomety. Na přídi se kromě zmiňovaných materiálů a křivek objevují ještě prvky z nelakovaného karbonu.
Výrazná 18“ kola byla navržena speciálně pro koncept a vyznačují se nízkou hmotností i aerodynamickou účinností. Na ni mají velký vliv především směrově navržené karbonové kryty.
Jednou z inovací jsou také dveře, jejichž délka a speciální mechanismus otevírání zaručují pohodlné nastupování na všechna sedadla. Dveře se při otevírání nejdříve vysunou včetně sloupků z karoserie a až následně se otevřou. Náročné řešení umožnila extrémně tuhá karbonová nosná struktura karoserie. Specifické otevírání je patrné na pohled, protože panty kryté karbonovým plátem jsou na bocích jasně zřetelné.
Zadní světla tvoří atraktivní lichoběžníkové obroučky, které fungují jako projektory. Koncová, brzdová, i směrová světla se tímto řešením promítají na karoserii, z níž se odrážejí. Osvětlení mají na starosti diody (LED) s dostatečným výkonem k tomu, aby byla zajištěna potřebná bezpečnost a dobrá viditelnost všech světel.
Střecha je skleněná a rozdělená tak, že připomíná britskou vlajku. V případě, že je osvětlení vypnuto, daný tvar konturují pouze porcelánově bílé linky. Za tmy však optická vlákna zajišťují velmi specifické nepřímé osvětlení interiéru a dodávají vozu originální atmosféru.
Víko prostoru pro zavazadla je horizontálně dělené na dvě části. Horní se vyklápí vzhůru pomocí centrálně umístěného pantu, nacházejícího se až daleko ve střeše, zatímco spodní část se jako koš vysunuje o 350 mm směrem vzad.
Výsuvná část prostoru pro zavazadla se navíc může upevnit v jakékoliv poloze.
Lehká přední sedadla zaručují komfort i jistotu držení těla v zatáčkách. Kromě dvojice předních sedadel je uvnitř ještě třetí samostatně podélně posuvné sedadlo, umístěné za spolujezdcem. Vzájemné nastavení pozice sedadel na straně vedle řidiče umožňuje přizpůsobit interiér aktuálním potřebám. Za řidičem se nachází ještě jedno nouzové sedadlo, které po sklopení může sloužit jako praktický prostor pro uložení nákladu.
Vnitřní prostor je navržen pro tři scénáře. Jedním je sportovní nasazení, kdy koncept nabízí veškerý potřebný prostor pro dvojici cestujících na předních sedadlech, která lze posunout maximálně vzad, včetně přístrojů a řidič poté sedí uprostřed vozu.
V případě, že musíme převézt třetí osobu, tak se sedadlo spolujezdce posune dopředu, čímž vznikne více místa vzadu. Ale lze přepravit také čtyři osoby. V tom případě je třeba posunout přístroje do standardní pozice vpředu a dopředu posunout také sedadlo řidiče. Následně se vyklopí nouzové sedadlo za řidičem, určené spíše pro jízdy na kratší vzdálenosti.
Vnitřní prostor si zachovává tradiční rysy, které MINI zdokonaluje. Zachován je nejen dominantní, centrálně umístěný rychloměr, i když v nové podobě, ale také elipsy ve dveřích, přecházející až do zadní části interiéru.
Za volantem je otáčkoměr s displejem palubního počítače. Uprostřed přístrojové desky se nachází velký rychloměr, v jehož středu je situován barevný displej s obdobnou grafikou, jakou mají stávající vozy MINI. Kromě tlačítek na volantu je součástí ovládacího konceptu také malý joystick mezi sedadly. Koncept však všechny ovládací prvky soustřeďuje na volant.
Zatímco na levém paprsku volantu jsou umístěny ovládacích prvky hlasitosti audiosystému nebo aktivace či deaktivace telefonního hovoru, na pravé straně pak ovladač, inspirovaný světem moderních počítačů. Jen nepatrnými pohyby umožňuje obsluhovat mnoho různých funkcí. Otáčením trackballu horizontálně se přirozeně prochází přes různá menu, zatímco vertikálním rolováním dochází k listování v různých seznamech.
Navigační systém, komunikace a zábavné systémy jsou další evolucí již stávajícího řešení MINI Connected. Právě propojování automobilu a jeho okolí, stejně tak jako jeho využívání internetu jsou cestou k individualizaci a novým možnostem. Velmi pokrokovým řešením je např. vyjímatelná část centrálního rychloměru, kterou lze synchronizovat s domácím nebo pracovním počítačem a následně uložené hudební soubory, adresy navigačního systému nebo kontakty využívat při jízdě. Tím máte data, která používáte doma nebo v práci, k dispozici také na svých cestách.
Koncept přináší typický styl a charakter značky MINI, kombinovaný s pokrokovými myšlenkami a koncepty. Přestože má ve srovnání s ostatními vozy MINI jinou velikost, jeho kořeny jsou zřejmé a odrážejí více než padesátiletou historii opředenou inovacemi v segmentu minivozů.



JL, 9.3.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar