Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

MILA - „formule“ z Rakouska

V zářivě oranžové barvě představila rakouská firma Magna Steyr studii vozidla MILA, která zprostředkovává podobný pocit z jízdy jako motokára nebo formule. Na tom by ještě nebylo zas tak moc zajímavého, pokud by jej nepoháněl hybridní motor na zemní plyn.

 

S jednomístným sportovním automobilem chce Magna Steyr, jako významný dodavatel automobilových dílů a systémů a výrobce mnoha úspěšných osobních automobilů s pohonem všech kol (Jeep Grand Cherokee, BMW X3, Mercedes Benz E a G), ale ráda by ukázala kreativitu a schopnosti svých vývojářů. Zadní kola pohání přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.6 z Mini Cooperu o výkonu 150 k (110 kW) při 600/min upravený na monovalentní pohon zemním plynem. S točivým momentem 190 N.m při 400/min hravě překoná dvousetkilometrovou rychlost, když se ručička rychloměru zastaví na 220 km/h. Díky mechanickému kompresoru Roots a malé hmotnosti pouhých 850 kg zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,9 sekund. Kromě specifických ventilů nebylo nutné provádět na motoru žádné další modifikace. Nádrž umístěná za sedadlem je z hliníku a kompozitových materiálů a její objem 76 l vystačí na ujetí dvou set kilometrů.

Vysoce moderní, elegantní a extrémně tuhá karoserie s prostorovým hliníkovým rámem Space Frame je vyrobena z uhlíkových vláken a váží jen 100 kg. Pokud chce řidič usednout za volant, musí nejdříve stisknout tlačítko. Poté se prosklená kopule hydraulicky zvedne podobně jako u pilotní kabiny. Bezpečnostními pásy se upoutá do nízko položené skořepinové sedačky, instinktivně musí skrčit hlavu, neboť pod kopulí zůstává ve všech směrech místo tak akorát na šířku prstu. Úchvatný je pohled na volně uložená kola zakrytá pouze blatníky. Výhledu totiž nebrání žádné střešní sloupky.

Zpočátku se čtyřválec na zemní plyn nijak výrazně neprojevuje, teprve ve vyšších otáčkách nabídne pocit jaký známe ze závodních vozů. Řazení rychlostí vyžaduje sice více síly než je zvykem, ale dráhy řadicí páky, vestavěné do boční stěny, jsou velice krátké.

V běžném provozu přitahuje zvědavé pohledy nejen nápadným lakováním, ale hlavně nezvyklou koncepcí zavěšení kola a průhlednou kopulí.

Ačkoliv jednomístná MILA (Magna Innovatice Lightweight Auto) zůstane jen prototypem, tak šance na výrobu dvoumístného vozidla nevypadají vůbec špatně. Magna Steyr odhaduje dobu od zahájení vývoje až k sériové podobě na méně než dva roky. Ovšem rakouská společnost by nerada nabízela vozy MILA 2 pod vlastní značkou, proto hledá vhodného partnera. Značný zájem by měla o BMW.

 

AH, 29.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar