Lexus LF-A - roadster zítřka
Technici a návrháři ze společnosti Lexus se rozhodli studii LF-A, průkopnickému sportovnímu vozu prémiové třídy, sejmout střechu, a vytvořili sportovní dvoumístný roadster, jenž se nyní představuje na autosalonu v Detroitu.
Studie LF-A v provedení roadster staví na robustní, ale velmi lehké karoserii kupé LF-A, která je vyrobena převážně z uhlíkových vláken a hliníku. Tím se podařilo zachovat pevnost a tuhost karoserie vozu také v otevřeném provedení. Roadster LF-A pohání rovněž vysokootáčkový vidlicový desetiválec o objemu necelých 5,0 litru. Desetiválec do „V“ o výkonu přes 500 k a rychlosti přesahující 320 km/h je umístěn vpředu za přední nápravou.
Konstruktéři umístění označují jako „vpředu uprostřed“. Motor je propojen se systémem transaxle pomocí hnacího hřídele uloženého v tunelu. Ke změně převodů lze používat páčky pod volantem. Tunel hnacího hřídele je současně konstrukčním prvkem, který přispívá k tuhosti hnacího ústrojí i podvozku a snižuje úroveň vibrací.
Vnější provedení vychází z filozofie designu L-finesse značky Lexus, díky níž se roadster vyznačuje kompaktní a nízkoprofilovou přední částí aerodynamického tvaru. Podobně jako kupé je také roadster LF-A pouze 1220 mm vysoký, ale navíc je vybaven zadním křídlem měnícím profil v závislosti na rychlosti jízdy. V zadní části zaujmou koncová světla ve tvaru šípu, zahnutá až k bokům vozu a ohraničující dvojici velkých ochranných mřížek. Přes mřížky proudí vzduch ohřátý ve dvojici vzadu nainstalovaných chladičů, a tak se podílí na výborné aerodynamice. Studený vzduch se do chladičů nasává prostřednictvím dvou sacích kanálů umístěných přímo nad podběhy zadních kol. Díky namontování chladičů dozadu mohli designéři zachovat nízký a kompaktní profil přední části vozu. Zmíněné uspořádání uvítali i technici pracující na podvozku LF-A, kteří mohli optimalizovat rozložení hmotnosti mezi nápravy. Na celkově vyváženém vnějším vzhledu se podílejí sportovní pneumatiky montované na kolech z hliníkové slitiny s loukotěmi, které připomínají lopatky turbíny. Velké pneumatiky ladí s měřítkem vozu o délce 4460 mm (šířka 1895 mm, výška 1219 mm) a rozvorem náprav 2610 mm. Vpředu najdeme pneumatiky o rozměru 265/35 R20, vzadu pak 305/30 R20. Podobně jako kupé používá vůz brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, vpředu o průměru 36 cm, vzadu 34,5 cm. Na brzdách vpředu najdeme třmeny se šesti pístky, vzadu se používají brzdy čtyřpístkové.
Název je odvozen z původního označení „F“ použitého u prvního prototypu vozu Lexus LS, který tehdy nesl interní označení „Circle-F“ (tedy Skupina F), kde „F“ znamenalo „flagship“ (vlajková loď). Z označení Circle-F se postupně stalo krycí jméno Flagship One (vlajková loď číslo 1), čili F1, a z první studie F1 se vyvinul první vůz značky Lexus, model LS. Od té doby se kódové označení „F“ používá pro vozy vyvíjené ve speciálním programu značky Lexus nad rámec běžného technického vývoje.
JL, 17.1.2008
Konstruktéři umístění označují jako „vpředu uprostřed“. Motor je propojen se systémem transaxle pomocí hnacího hřídele uloženého v tunelu. Ke změně převodů lze používat páčky pod volantem. Tunel hnacího hřídele je současně konstrukčním prvkem, který přispívá k tuhosti hnacího ústrojí i podvozku a snižuje úroveň vibrací.
Vnější provedení vychází z filozofie designu L-finesse značky Lexus, díky níž se roadster vyznačuje kompaktní a nízkoprofilovou přední částí aerodynamického tvaru. Podobně jako kupé je také roadster LF-A pouze 1220 mm vysoký, ale navíc je vybaven zadním křídlem měnícím profil v závislosti na rychlosti jízdy. V zadní části zaujmou koncová světla ve tvaru šípu, zahnutá až k bokům vozu a ohraničující dvojici velkých ochranných mřížek. Přes mřížky proudí vzduch ohřátý ve dvojici vzadu nainstalovaných chladičů, a tak se podílí na výborné aerodynamice. Studený vzduch se do chladičů nasává prostřednictvím dvou sacích kanálů umístěných přímo nad podběhy zadních kol. Díky namontování chladičů dozadu mohli designéři zachovat nízký a kompaktní profil přední části vozu. Zmíněné uspořádání uvítali i technici pracující na podvozku LF-A, kteří mohli optimalizovat rozložení hmotnosti mezi nápravy. Na celkově vyváženém vnějším vzhledu se podílejí sportovní pneumatiky montované na kolech z hliníkové slitiny s loukotěmi, které připomínají lopatky turbíny. Velké pneumatiky ladí s měřítkem vozu o délce 4460 mm (šířka 1895 mm, výška 1219 mm) a rozvorem náprav 2610 mm. Vpředu najdeme pneumatiky o rozměru 265/35 R20, vzadu pak 305/30 R20. Podobně jako kupé používá vůz brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, vpředu o průměru 36 cm, vzadu 34,5 cm. Na brzdách vpředu najdeme třmeny se šesti pístky, vzadu se používají brzdy čtyřpístkové.
Název je odvozen z původního označení „F“ použitého u prvního prototypu vozu Lexus LS, který tehdy nesl interní označení „Circle-F“ (tedy Skupina F), kde „F“ znamenalo „flagship“ (vlajková loď). Z označení Circle-F se postupně stalo krycí jméno Flagship One (vlajková loď číslo 1), čili F1, a z první studie F1 se vyvinul první vůz značky Lexus, model LS. Od té doby se kódové označení „F“ používá pro vozy vyvíjené ve speciálním programu značky Lexus nad rámec běžného technického vývoje.
JL, 17.1.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout













