Land Rover představuje vize Defendera (I)
Dvě moderní inkarnace legendárního vozu Land Rover byly představeny na podzim na Frankfurt Motor Show. Oba koncepty odrážejí dobrodružný a odvážný duch Land Roveru, který přišel na svět v roce 1948 uvedením Series 1, prvního hromadně vyráběného civilního vozidla s pohonem 4x4.
Jak názvy DC100 a DC100 Sport napovídají, čerpají inspiraci z legendárních modelů Land Rover a jedním z cílů je rozproudit debatu o budoucnosti tohoto modelu. Tvar konceptu DC100 zachycuje jednoduchost původního Defenderu.
DC100 Sport je nový Land Rover, na němž je patrná dobrodružná a odvážná povaha typická pro rané modely Defender s plátěnou střechou a se sklopným předním sklem.
Oba vozy navazují na předchůdce třemi předními sedadly, které lze upravovat podle potřeby. Pod prostředním se ukrývá praktický úložný prostor. Vnější sedadlo spolujezdce lze složit pro získání většího přepravního prostoru.
U obou modelů byly pro interiéry použity moderní solidní a odolné materiály, pro DC100 Sport pak luxusnější.
Osmistupňová převodovka s integrovaným inteligentním systémem Stop/Start a rozvodovkou zajišťuje široký rozsah převodových poměrů u vysokých i nízkých rychlostí pro jízdu na silnici i v terénu.
Kompaktní rozměry, krátké přesahy a 22“ slitinová kola propůjčují vozům účelný a smělý vzhled. Další prvky, které propojují nové modely se staršími Land Rovery, nalezneme trojúhelníkové průduchy na předních křídlech, okraje kapoty zasazené do boční linie či madlo na zadní hraně dveří.
Na celém světě snad neexistuje jediný vůz, který by si dokázal získat takovou náklonnost a věrnost uživatelů, jako Land Rover, od prvních vozů Series 1 až po současné Defendery. Zásadní roli hraje design přední části vozů. Koncepty představují nejnovější vývojový stupeň typické „tváře“ Defenderu.
Z vozu určeného pro použití v nejtvrdších podmínkách, musí vyzařovat spolehlivost. Tato vlastnost je nejvíce patrná u konceptu DC100 s charakteristickými dvojitými kruhovými světlomety a účelnou mřížkou chladiče.
DC100
Kolmé přední sklo poskytuje skvělý rozhled a vyměnitelný kryt zadní části umožňuje vůz upravit tak, aby pojal větší náklad nebo více osob. Do přední mřížky je zakomponován naviják schopný utáhnout váhu odpovídající hmotnosti vozu, ke každému rohu vozidla je upevněno tažné oko. Solární panely na střeše slouží k napájení elektronických systémů vozu, čímž snižují zátěž motoru a objem emisí. Exteriér je lakován jemnou metalickou stříbrnou, jež slouží k odrážení slunečních paprsků. Interiér tak udržuje i v horkých podnebích chladnější a omezuje potřebu aktivní klimatizace.
DC100 Sport
Model čerpá z charakteru raných Defenderů s plátěnou střechou a sklopným předním sklem, které jsou dodnes charakteristickými znaky. Nová vize je osazena aerodynamickým předním sklem a sníženými bočními okny. Za sedadly navazuje splývavá záď ohraničující rozměrný nákladový prostor.
Koncepty mají centrální ovládací panel umístěný nad řadicí pákou. Ovládací jednotka kombinující informační funkce a intuitivní rozhraní s dotykovou obrazovkou je vybavena telematickou technologií, která koordinuje jednotlivé průlomové technologie. Prostřednictvím rozhraní lze ovládat veškeré funkce, buď poklepem nebo posuvem na dotykové obrazovce. Volant je vybaven čtyřmi tlačítky pro rychlý výběr mezi funkcemi obrazovky, jako je navigace, audio či nastavení klimatizace. Ovládací jednotku je možné z vozu vyjmout, proto je chráněna nárazu vzdornou a voděodolnou silikonovou vrstvou. Rovněž je vybavena vlastním zdrojem energie, kamerou s fotoaparátem a satelitním připojením.
Nová verze pneumatického tlumení umožňuje upravovat světlou výšku až o 320 mm pro sjezd a nájezd v ostrých úhlech. Model DC100 Sport byl vybaven třetí generací nastavitelného systému tlumení MagneRide pro sportovnější chování na silnici.
Oba koncepty jsou vybaveny osmistupňovou automatickou převodovkou ZF s inteligentním systémem Stop/Start. Převodovka, navržená již s ohledem na budoucí hybridizaci, využívá startér Twin Solenoid (TSS), nabízí oproti klasickým Stop/Start technologiím mj. schopnost nastartovat motor v běhu.
Pod kapotou jsou dvoulitrové čtyřválcové motory –vznětový pro model DC100 je vybaven vznětovým motorem, zážehový pro DC100 Sport. Oba je možné podle funkce proměnit v hybridy s paralelním připojením nebo externím dobíjením.
Nový elektronický systém rozdělování točivého momentu zlepšuje stabilitu, trakci a ovladatelnost. Oproti mechanickým diferenciálům využívají diferenciály uzpůsobené pro rozdělování točivého momentu elektronické systémy řízení, s jejichž pomocí mohou směřovat individuálně na každé kolo přesné množství výkonu.
Systém Driveline Disconnect
Systém redukuje ztráty tření přesměrováním pohonu výlučně na přední nápravu vždy, pokud není zapotřebí pohon 4x4. Zatímco konvenční systémy přepínání mezi pohonem na dvě a čtyři kola převádí hnací sílu motoru elektronicky, systém fyzicky oddělí zadní kloubový hřídel od středového diferenciálu. Při zaznamenání oslabení trakce dokáže systém hřídel znovu připojit a obnovit pohon zadních kol stejně rychle jako systémy elektronické.
Dokončení zítra
JL, 26.1.2012
DC100 Sport je nový Land Rover, na němž je patrná dobrodružná a odvážná povaha typická pro rané modely Defender s plátěnou střechou a se sklopným předním sklem.
Oba vozy navazují na předchůdce třemi předními sedadly, které lze upravovat podle potřeby. Pod prostředním se ukrývá praktický úložný prostor. Vnější sedadlo spolujezdce lze složit pro získání většího přepravního prostoru.
U obou modelů byly pro interiéry použity moderní solidní a odolné materiály, pro DC100 Sport pak luxusnější.
Osmistupňová převodovka s integrovaným inteligentním systémem Stop/Start a rozvodovkou zajišťuje široký rozsah převodových poměrů u vysokých i nízkých rychlostí pro jízdu na silnici i v terénu.
Kompaktní rozměry, krátké přesahy a 22“ slitinová kola propůjčují vozům účelný a smělý vzhled. Další prvky, které propojují nové modely se staršími Land Rovery, nalezneme trojúhelníkové průduchy na předních křídlech, okraje kapoty zasazené do boční linie či madlo na zadní hraně dveří.
Na celém světě snad neexistuje jediný vůz, který by si dokázal získat takovou náklonnost a věrnost uživatelů, jako Land Rover, od prvních vozů Series 1 až po současné Defendery. Zásadní roli hraje design přední části vozů. Koncepty představují nejnovější vývojový stupeň typické „tváře“ Defenderu.
Z vozu určeného pro použití v nejtvrdších podmínkách, musí vyzařovat spolehlivost. Tato vlastnost je nejvíce patrná u konceptu DC100 s charakteristickými dvojitými kruhovými světlomety a účelnou mřížkou chladiče.
DC100
Kolmé přední sklo poskytuje skvělý rozhled a vyměnitelný kryt zadní části umožňuje vůz upravit tak, aby pojal větší náklad nebo více osob. Do přední mřížky je zakomponován naviják schopný utáhnout váhu odpovídající hmotnosti vozu, ke každému rohu vozidla je upevněno tažné oko. Solární panely na střeše slouží k napájení elektronických systémů vozu, čímž snižují zátěž motoru a objem emisí. Exteriér je lakován jemnou metalickou stříbrnou, jež slouží k odrážení slunečních paprsků. Interiér tak udržuje i v horkých podnebích chladnější a omezuje potřebu aktivní klimatizace.
DC100 Sport
Model čerpá z charakteru raných Defenderů s plátěnou střechou a sklopným předním sklem, které jsou dodnes charakteristickými znaky. Nová vize je osazena aerodynamickým předním sklem a sníženými bočními okny. Za sedadly navazuje splývavá záď ohraničující rozměrný nákladový prostor.
Koncepty mají centrální ovládací panel umístěný nad řadicí pákou. Ovládací jednotka kombinující informační funkce a intuitivní rozhraní s dotykovou obrazovkou je vybavena telematickou technologií, která koordinuje jednotlivé průlomové technologie. Prostřednictvím rozhraní lze ovládat veškeré funkce, buď poklepem nebo posuvem na dotykové obrazovce. Volant je vybaven čtyřmi tlačítky pro rychlý výběr mezi funkcemi obrazovky, jako je navigace, audio či nastavení klimatizace. Ovládací jednotku je možné z vozu vyjmout, proto je chráněna nárazu vzdornou a voděodolnou silikonovou vrstvou. Rovněž je vybavena vlastním zdrojem energie, kamerou s fotoaparátem a satelitním připojením.
Nová verze pneumatického tlumení umožňuje upravovat světlou výšku až o 320 mm pro sjezd a nájezd v ostrých úhlech. Model DC100 Sport byl vybaven třetí generací nastavitelného systému tlumení MagneRide pro sportovnější chování na silnici.
Oba koncepty jsou vybaveny osmistupňovou automatickou převodovkou ZF s inteligentním systémem Stop/Start. Převodovka, navržená již s ohledem na budoucí hybridizaci, využívá startér Twin Solenoid (TSS), nabízí oproti klasickým Stop/Start technologiím mj. schopnost nastartovat motor v běhu.
Pod kapotou jsou dvoulitrové čtyřválcové motory –vznětový pro model DC100 je vybaven vznětovým motorem, zážehový pro DC100 Sport. Oba je možné podle funkce proměnit v hybridy s paralelním připojením nebo externím dobíjením.
Nový elektronický systém rozdělování točivého momentu zlepšuje stabilitu, trakci a ovladatelnost. Oproti mechanickým diferenciálům využívají diferenciály uzpůsobené pro rozdělování točivého momentu elektronické systémy řízení, s jejichž pomocí mohou směřovat individuálně na každé kolo přesné množství výkonu.
Systém Driveline Disconnect
Systém redukuje ztráty tření přesměrováním pohonu výlučně na přední nápravu vždy, pokud není zapotřebí pohon 4x4. Zatímco konvenční systémy přepínání mezi pohonem na dvě a čtyři kola převádí hnací sílu motoru elektronicky, systém fyzicky oddělí zadní kloubový hřídel od středového diferenciálu. Při zaznamenání oslabení trakce dokáže systém hřídel znovu připojit a obnovit pohon zadních kol stejně rychle jako systémy elektronické.
Dokončení zítra
JL, 26.1.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout