Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Kia Trail´ster s e-AWD - studie pro volný čas

Americké zastoupení automobilky Kia na autosalonu v Chicagu odhalila robustní koncepční vůz Trail’ster s pohonem e-AWD. Příkladným spojením formy vznikl jedinečně vůz, který si zamilují všichni obyvatelé.

Trail’ster se svým přeplňovaným motorem, odvozený od modelu Soul – zkrášlený barevným schématem „perleťová polární závěj / bronzová metalická Terra“, stahovatelnou plátěnou střechou a robustními ochrannými kryty z hliníku – zhmotňuje kompaktní crossover. Studie vzešla z kalifornského designérského studia Kia, kde vznikly i nezapomenutelné koncepty Track’ster a GT4 Stinger.
Trail’ster vychází ze sériového modelu Soul, avšak s genetickou výbavou úzce provázanou s inspirujícími koncepty Track’ster a Soul’ster – které výrazně posunuly Soul do nových dimenzí.
V horní části zaujme plátěná střecha, která snižuje hmotnost vozidla a posunuje níže jeho těžiště, což přispívá k nižší spotřebě paliva a lepší dynamice jízdy. Díky zabudovaným prvkům pro střešní nosič a montáž hliníkových příčníků lze převážet horská kola či snowboardy.

Osvětlení postavené na moderní technologii LED tvoří nápadnou a jedinečnou optickou signaturu rozpoznatelnou při pohledu ze všech stran. Přední charakteristická mřížka chladiče je protažena až k projektorovým světlometům podobným těm ze sedanu K900. Zadní partie zaujmou drsným tvarem orámovaným koncovými LED světly vsazenými do odolných a masivních krytů. S poukazem na své terénní dovednosti obléká Trail’ster hliníkové ochranné kryty kolem celé karoserie.

Ústředním bodem interiéru je masivní dotyková středová konzola, jejíž součástí je i robustní páka řazení, ovladače pohonu AWD a červené tlačítko zapalování. Sedadla čalouněná hnědou kůží se kombinují s látkovými panely, zatímco podlahové koberečky jsou vykládány hliníkem kvůli lepší přilnavosti za každého počasí.

Primárním pohonem je přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru o výkonu 185 k a točivém momentu 251 Nm přenášeném prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky. Na zadní nápravě mu sekunduje elektrický systém AWD, jehož cílem je vypomáhat za nízkých rychlostí jízdy, podpořit dynamiku při rozjezdech a zlepšovat záběrové schopnosti. Uvedené řešení navíc pomáhá zmírnit turbo efekt díky návalu točivého momentu již od nulových otáček. Soustava zároveň zlepšuje spotřebu paliva v porovnání se standardními pohony AWD, neboť se zapojuje pouze v případě potřeby a funguje jako mechanizmus rekuperace energie.

Systém pohonu všech kol nepoužívá žádnou mechanickou vazbu mezi zážehovým motorem a elektromotorem. Vazbou je samotný povrch vozovky.
Elektrický pohon čerpá energii z Li-Ion baterie o kapacitě 1,2 kWh, která napájí synchronní elektromotor s permanentním magnetem 27 kW, 270 V AC o výkonu 35 k a točivém momentu 136 Nm přenášeném na kola zadní nápravy. Celkový systémový výkon činí 220 k a 386 Nm. S cílem snížit spotřebu paliva soustava využívá i hybridní startér/generátor (HSG) ke spouštění a vypínání motoru podle potřeby (a k napájení vysokonapěťové baterie) a elektrický kompresor klimatizace, jenž může být spuštěn i při vypnutém spalovacím motoru.

Elektrický pohon zadních kol se operativně zapojuje vždy v jednom ze tří scénářů v závislosti na poloze škrticí klapky a jízdních podmínkách: při lehkém sešlápnutí plynového pedálu se Trail’ster pohybuje maximálně ekologicky, kdy vůz pohání samotný elektromotor na vzdálenost 3 až 5 km; za běžné jízdy pak zadní elektromotor pomáhá přeplňovanému agregátu 1,6 litru při akceleraci; když vůz překonává nezpevněný terén nebo jede v mokru, elektrický pohon se zapojuje vždy při prokluzu předních kol. Elektromotor funguje i jako generátor schopný rekuperovat kinetickou energii a dobíjet baterii v době, kdy vůz zpomaluje.
S ohledem na jízdu v nezpevněném terénu se Trail’ster může pochlubit větší světlou výškou oproti modelu Soul (+ 6,3 cm). Vozidlo obouvá terénní pneumatiky Pirelli Winter Carving 245/45 R19 a využívá stavitelné tlumiče K-Sport typu coil-over schopné pohlcovat rázy při jízdě po nerovných cestách či skalnatém povrchu.



KIA 17.2.2015


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar