Hot Rod Jakob - vzpomínka na první Volvo
Dvoumístný Hot Rod Jakob je kombinací klasického způsobu výroby automobilů, moderní technologie a designu. Zároveň vlévá prvnímu Volvu v historii novou krev do žil. Kořeny tohoto ojedinělého vozu sahají až do let 1925-1926.
V jednoduché dílně na ostrově Hisingen v Göteborgu vznikaly prototypy, resp. předchůdci prvních automobilů Volvo. Nadšení zakladatelé společnosti Volvo – Assar Gabrielsson a Gustav Larson – společně se svými řemeslníky postupují vpřed s mimořádnou šikovností a přesností. Všechny díly si navrhují a konstruují sami. Podnikají zkušební jízdy a provádějí změny v rámci přípravy na další prototyp.
V dubnu 1927 vyjíždí z bran továrny, která byla v blízkosti dílny vybudována, první Volvo – model ÖV4 (švédská zkratka pro otevřený automobil, 4 válce), který brzy získává přezdívku - Jakob.
O 80 let později panuje v dílně Leifa Tufvessona na jihu Švédska čilý ruch. Po zdokumentování každého detailu originálu začíná jeho firma Caresto s výrobou automobilu, ze kterého vznikne Hot Rod Jakob – osobní vyjádření prvního Volva v historii značky. Při konstrukci Tufvesson využil svých znalostí, díky nímž již v minulosti získal tituly „Hot Rod of the Year“ a „Most Innovative Car“ v Mekce vozů Hot Rod – v USA.
Těsně před loňskými vánocemi je automobil poprvé představen vedení Volvo Personbilar Sverige, ve kterém zanechal opravdu hluboký dojem. „Volvo bylo pro mne vždy něčím zvláštním. Na těchto automobilech jsem v mládí získával řidičské zkušenosti a nějakou dobu jsem také pracoval v oddělení pro vývoj konceptů společnosti Volvo Cars. Namísto inspirace starým Fordem, což je na okruzích Hot Rod častým případem, jsem chtěl postavit něco, co by pro mne osobně znamenalo více. Proto jsem se rozhodl spojit nejtradičnější klasické atributy Volva – model Jakob – a můj vlastní styl moderních vozů Hot Rod,“ vysvětluje Leif Tufvesson.
Pokud oba vozy postavíte vedle sebe, podobnost starého a nového je pozoruhodná. Zakřivení kapoty má přesně stejný poloměr. Charakteristický sloupek pro upevnění předního skla, který sahá přes boky karosérie až k dolní části vozidla, je věrnou kopií originálu co do rozměrů, materiálu i počtu použitých šroubů. Identická je rovněž mřížka chladiče s charakteristickým síťovým vzorem a diagonální příčkou s klasickým symbolem značky Volvo. Ručně vyrobená karosérie je z hliníkových plechů, které byly do konečného tvaru ohýbány kladivem a lisem. Stejně jako v případě prototypu ve 20. letech minulého století.
Přes mnohé společné jsou mezi vozy pochopitelně patrné odlišnosti. Hot Rod Jakob je v porovnání s originálem menší. Místo v něm je pouze pro dvě osoby oproti původním čtyřem. Vyznačuje se všemi atributy typickými pro Hot Rod: velkými koly, absencí blatníků a velkou zadní nápravou. Při podrobném zkoumání poznáte také rozdíly v použitých materiálech. Podvozek je z lehkých uhlíkových vláken, podobně jako u dnešních závodních automobilů, nikoliv z těžkých ocelových profilů, jako v dávných dobách. Brzdové kotouče jsou tenké, ale jejich průměr (450 mm vpředu, 515 mm vzadu) zárukou dostatečné brzdné plochy. Paprsky kol nejsou dřevěné, ale hliníkové, ale jejich počet odpovídá vzoru.
Působivý zavazadlový prostor umístěný na přídi vozu – ve skutečnosti vypadá jako elegantní kožená skříňka.
Většina částí je skryta uvnitř karosérie, např. pružiny a tlumiče, elektrické součásti či výfukový systém. Karosérie a nápravy tak vypadají, jako by se vznášely ve vzduchu.
V interiéru zaujmou hluboká tvarovaná opěradla, která nahradila jednoduchou rovnou lavici, a vytvářejí robustní a sportovní atmosféru. Originál připomínají lemy švů a svislé drážky na opěradle, zatímco perforovaná plochá horní část za sedadly odráží modernější stylistický přístup. Pohled na přístrojový panel prozradí absenci konvenčních analogových ukazatelů, místo nich jsou všechny funkce sloučeny v jediném přístroji, vpravo od volantu. Stiskem tlačítka se mění jeho barva a funkce. Po prvním stisknutí se zapne zapalování a tlačítko změní barvu na červenou. Sešlápněte spojku a tlačítko je fialové. Dalším stisknutím dojde k nastartování motoru a současně se barva tlačítka změní na modrou.
Hot Rod Jakob obsahuje také řadu klasických dílů Volvo. Volant je z modelu P1800 z roku 1962, stejně jako manžeta řadicí páky či sloupek řízení. Brzdový pedál a hlavní brzdový válec jsou z řady 140. Převodovka M90 je poslední verzí převodovky Volvo pro pohon zadních kol a pochází z modelu 960. Zcela nový je však výkonný motor Volvo T5, upravený pro provoz na ethanol.
Základní technické údaje
Motor: zážehový pětiválec T5
Výkon: 265 k
Toč.moment: 370 N.m
Převodovka: pětistupňová mechanická (Volvo 960)
Podvozek: z uhlíkových vláken, ocelový pomocný rám
Přední náprava: tuhá, příčná ramena, pružicí jednotky s vinutými pružinami a teleskopickými plynovými tlumiči.
Zadní náprava: lichoběžníková, ramena a pružicí jednotky s vinutými pružinami a teleskopickými plynovými tlumiči.
Brzdy: kotoučové, průměr vpředu/vzadu-450/515 mm
Kola: Kované ráfky AEZ o rozměru 10x22“ vpředu, 8x19“ vzadu.
Pneumatiky: Pirelli Scorpion special 225/55/19 vpředu/295/40/22 vzadu
ML, 4.3.2008
V dubnu 1927 vyjíždí z bran továrny, která byla v blízkosti dílny vybudována, první Volvo – model ÖV4 (švédská zkratka pro otevřený automobil, 4 válce), který brzy získává přezdívku - Jakob.
O 80 let později panuje v dílně Leifa Tufvessona na jihu Švédska čilý ruch. Po zdokumentování každého detailu originálu začíná jeho firma Caresto s výrobou automobilu, ze kterého vznikne Hot Rod Jakob – osobní vyjádření prvního Volva v historii značky. Při konstrukci Tufvesson využil svých znalostí, díky nímž již v minulosti získal tituly „Hot Rod of the Year“ a „Most Innovative Car“ v Mekce vozů Hot Rod – v USA.
Těsně před loňskými vánocemi je automobil poprvé představen vedení Volvo Personbilar Sverige, ve kterém zanechal opravdu hluboký dojem. „Volvo bylo pro mne vždy něčím zvláštním. Na těchto automobilech jsem v mládí získával řidičské zkušenosti a nějakou dobu jsem také pracoval v oddělení pro vývoj konceptů společnosti Volvo Cars. Namísto inspirace starým Fordem, což je na okruzích Hot Rod častým případem, jsem chtěl postavit něco, co by pro mne osobně znamenalo více. Proto jsem se rozhodl spojit nejtradičnější klasické atributy Volva – model Jakob – a můj vlastní styl moderních vozů Hot Rod,“ vysvětluje Leif Tufvesson.
Pokud oba vozy postavíte vedle sebe, podobnost starého a nového je pozoruhodná. Zakřivení kapoty má přesně stejný poloměr. Charakteristický sloupek pro upevnění předního skla, který sahá přes boky karosérie až k dolní části vozidla, je věrnou kopií originálu co do rozměrů, materiálu i počtu použitých šroubů. Identická je rovněž mřížka chladiče s charakteristickým síťovým vzorem a diagonální příčkou s klasickým symbolem značky Volvo. Ručně vyrobená karosérie je z hliníkových plechů, které byly do konečného tvaru ohýbány kladivem a lisem. Stejně jako v případě prototypu ve 20. letech minulého století.
Přes mnohé společné jsou mezi vozy pochopitelně patrné odlišnosti. Hot Rod Jakob je v porovnání s originálem menší. Místo v něm je pouze pro dvě osoby oproti původním čtyřem. Vyznačuje se všemi atributy typickými pro Hot Rod: velkými koly, absencí blatníků a velkou zadní nápravou. Při podrobném zkoumání poznáte také rozdíly v použitých materiálech. Podvozek je z lehkých uhlíkových vláken, podobně jako u dnešních závodních automobilů, nikoliv z těžkých ocelových profilů, jako v dávných dobách. Brzdové kotouče jsou tenké, ale jejich průměr (450 mm vpředu, 515 mm vzadu) zárukou dostatečné brzdné plochy. Paprsky kol nejsou dřevěné, ale hliníkové, ale jejich počet odpovídá vzoru.
Působivý zavazadlový prostor umístěný na přídi vozu – ve skutečnosti vypadá jako elegantní kožená skříňka.
Většina částí je skryta uvnitř karosérie, např. pružiny a tlumiče, elektrické součásti či výfukový systém. Karosérie a nápravy tak vypadají, jako by se vznášely ve vzduchu.
V interiéru zaujmou hluboká tvarovaná opěradla, která nahradila jednoduchou rovnou lavici, a vytvářejí robustní a sportovní atmosféru. Originál připomínají lemy švů a svislé drážky na opěradle, zatímco perforovaná plochá horní část za sedadly odráží modernější stylistický přístup. Pohled na přístrojový panel prozradí absenci konvenčních analogových ukazatelů, místo nich jsou všechny funkce sloučeny v jediném přístroji, vpravo od volantu. Stiskem tlačítka se mění jeho barva a funkce. Po prvním stisknutí se zapne zapalování a tlačítko změní barvu na červenou. Sešlápněte spojku a tlačítko je fialové. Dalším stisknutím dojde k nastartování motoru a současně se barva tlačítka změní na modrou.
Hot Rod Jakob obsahuje také řadu klasických dílů Volvo. Volant je z modelu P1800 z roku 1962, stejně jako manžeta řadicí páky či sloupek řízení. Brzdový pedál a hlavní brzdový válec jsou z řady 140. Převodovka M90 je poslední verzí převodovky Volvo pro pohon zadních kol a pochází z modelu 960. Zcela nový je však výkonný motor Volvo T5, upravený pro provoz na ethanol.
Základní technické údaje
Motor: zážehový pětiválec T5
Výkon: 265 k
Toč.moment: 370 N.m
Převodovka: pětistupňová mechanická (Volvo 960)
Podvozek: z uhlíkových vláken, ocelový pomocný rám
Přední náprava: tuhá, příčná ramena, pružicí jednotky s vinutými pružinami a teleskopickými plynovými tlumiči.
Zadní náprava: lichoběžníková, ramena a pružicí jednotky s vinutými pružinami a teleskopickými plynovými tlumiči.
Brzdy: kotoučové, průměr vpředu/vzadu-450/515 mm
Kola: Kované ráfky AEZ o rozměru 10x22“ vpředu, 8x19“ vzadu.
Pneumatiky: Pirelli Scorpion special 225/55/19 vpředu/295/40/22 vzadu
ML, 4.3.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














