Ford iosis X - crossover ve stylu kupé
Se studí iosis X prezentoval Ford nový koncept příští generace crossoveru se sportovními geny, který by měl v blízké budoucnosti nahradit model Maverick. Ford tak ukazuje, jak odlišné by mohly být jeho vozy v budoucnu.
Ford iosis X však v žádném případě nepředstavuje skutečnou podobu budoucího modelu. Design jen naznačuje, jakým směrem se budou produkty evropského Fordu ubírat. Prvky kinetického designu se již objevují na sériových modelech Ford S-MAX nebo novém Mondeu 2007.
„Jednou z věcí, která se lidem na původním iosisu líbila, byla záměrná složitost jeho tvarů", poznamenal Stefan Lamm, šéfdesignér interiérů. „Chtěli jsme ukázat, jak bude kinetický design fungovat na velkoprostorové karoserii. Současná SUV všech velikostí se odklánějí od tradičního dvouprostorového designu, ale iosis X je spíše crossoverem ve stylu čtyřdveřového kupé."
Klíčovými prvky kinetického designu jsou lichoběžníkové tvary, třírozměrné objekty a jejich vzájemné propojení. Nejvýraznějším lichoběžníkovým tvarem je maska chladiče, ale najdeme je ještě v předním nasávacím otvoru, ve zkosení u předního a zadního okna, na ráfcích, tvaru C-sloupku nebo prolisech v kapotě.
Ford chtěl posunout „kinetický design" kupředu při zachování všech důležitých prvků. Vpředu má tvář evropských Fordů, která však dostala drsnější vzhled. Nejvýraznějším prvkem je použití převrácených lichoběžníků, tvořící výraznou spodní masku. Originální design předního převisu a světlometů vznikl jako důsledek nových předpisů na ochranu chodců. Hrany jsou výrazně zaoblené a vizuálně zmenšují převis, přičemž světlomety zasahují až do blatníků. Za předními blatníky jsou jako u původního iosis otvory, odvádějící vzduch od brzd.
Dveře se otvírají proti sobě a díky absenci B-sloupku umožňují snadné nastupování a nerušený pohled do interiéru. Výrazný prolis na bocích vyvažuje proporce vozu a vytváří pocit pohybu. Rozmáchlá linie střechy připomíná zase kupé. Offroadový vzhled dotvářejí ochranné desky pod autem.
U studie iosis X je využito nejnovějších technologií osvětlení. Přední i zadní světlomety jsou tvořeny LED diodami, jejichž prostorové zpracování hladce kopíruje tvary karoserie. Vnější zpětná zrcátka se směrovkami jsou umístěna vysoko v A-sloupcích a zadní mlhovka zabírá téměř celou šířku auta nad zadním nárazníkem.
Dominantním prvkem interiéru je středový panel, který klesá z přístrojové desky a odděluje oba páry sedadel. V něm našla místo ergonomicky řešená řadicí páka sekvenční převodovky a ovladače nastavení pérování nebo kontroly trakce.
Dva prosklené panely ve střeše doplňuje zcela unikátní prvek - průhledná podlaha pod řidičem a spolujezdcem, nabízející neobvyklý pohled na terén pod vozem.
Nové technologie umožnily umístit techniku zajišťující informace, zábavu, topení a klimatizaci na jiném místě než jejich ovládací prvky. Uvolněné místo pod přístrojovým panelem umožnilo použít plovoucí středový panel a vytvořit vzdušnější atmosféru.
Hlavní přístrojový panel tvoří dvojice oranžově podsvícených číselníků, umístěných v oddělených krytech a vytvářející hluboký 3D efekt. Mezi nimi je displej Ford HMI pro ovládání navigace, adaptivního tempomatu a dalších technologií.
Stejně jako předchůdce vystavený ve Frankfurtu, tak i iosis X se nikdy nestane sériovým modelem. Pouze má zákazníkům lépe porozumět „kinetickému" designu, nedílné součásti příštích Fordů.
Jindřich Lasík, 11.10.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout