Ford iosis MAX - příští generce C-Max?
Jednou z nejzajímavějších a dovolujeme si i říci, že nejzdařilejších studií na Ženevském autosalonu je bezesporu Ford iosis MAX. V minulosti již nás Ford několikrát překvapil konceptem, z něhož za pár let vykrystalizoval sériový model. Uvidíme, kolik prvků se tentokrát dostene do výroby.
Ford odhaluje třetí ze série konceptů iosis, resp. studii iosis MAX příští generace kompaktního automobilu pro volný čas a poskytuje představu, jaký designový směr načrtl Martin Smith pro novou generaci segmentu C. Odvážný design doplňují inovativní řešení, která zvýrazňují všestrannost vozu, jako např. nový systém otevírání dveří, využití lehkých materiálů, vyspělá aerodynamika a ukázka globální technologie pro zážehové motory s názvem EcoBoost, která se objeví v roce 2010. Spolu s ním představuje šestistupňovou dvouspojkovou převodovku PowerShift a nový systém Auto-Start-Stop, který do výroby zamíří v roce 2010.
I když iosis MAX není předzvěstí konkrétního sériového vozu, dává najevo, jak se kinetický design vyvíjí a nakolik je možné jej aplikovat.
Dojem lehkosti posiluje rozsáhlé využití skleněných ploch, zejména výrazně skloněné čelní sklo pokračující bez přerušení celou střechou až k zadním dveřím.
Přední části dominuje odvážná dolní lichoběžníková mřížka chladiče, poprvé však s trojicí chromovaných horizontálních lamel. Dynamický charakter umocňuje boční profil připomínající kupé, zvýrazněný prosklenými plochami i elegantními C-sloupky karoserie.
V interiéru se snoubí dynamické tvary a moderní materiály, čímž vzniká prostředí, vytvářející pocity lehkosti, prostornosti a expresivity. Klíčovým prvkem je přístrojová deska a její štíhlý tvar, která expanduje do stran, vznáší se nad podlahou.
Inovativní využití tvarů a materiálů se projevuje i na středové konzole, jejíž povrch z plexiskla vychází z přístrojové desky a pokračuje interiérem až do jeho zadní části. Celý povrch konzoly funguje jako dotykový displej, slouží k ovládání informačních systémů vozu a komunikaci s palubním počítačem.
Otočný ovladač umožňuje volit mezi základními funkcemi, ovladač podobný počítačové myši na středové loketní opěrce poskytuje rychlou a přesnou orientaci v nabídce a slouží jako alternativa k ovládání dotykového displeje. Obraz kamer sledujících prostor za vozem a po jeho stranách se promítá na samostatný barevný displej v horní části konzoly.
Čtveřice samostatných sedadel zavěšená na mostu znamená, že rovný povrch podlahy nic nepřerušuje. Pro posílení dojmu prostornosti a lehkosti je kostra sedadel vyrobena z lehkých uhlíkových vláken, obsahující vložku z nylonové síťoviny. Sedadla jsou jako lehký vnější krunýř, který obepíná tělo, a nabízející maximální bezpečnost, aniž by zabírala prostor v interiéru. Opěradla lze sklápět dopředu, čímž vzniká rovná nakládací plocha pro neskladné předměty. Praktičnost umocňuje velkorysý odkládací prostor pod sedadly.
Výjimečná koncepce dvoudílných zadních dveří pomáhá překonat obtíže při nakládce v omezených prostorech.oncept problém řeší unikátními dvoudílnými zadními dveřmi, které umožňují úplné otevření, i když je prostor za vozem nebo nad ním omezen. Otevření zadních dveří spočívá ve dvou jednoduchých krocích: dolní část, fungující na bázi speciálního dvojitého zavěšení, se odsune nahoru a spojí s horní částí; oba díly se pak běžným způsobem otevřou a odhalí velkorysý nakládací otvor. Horní část dveří lze zároveň otevírat nezávisle a slouží k rychlému a pohodlnému nakládání menších předmětů.
Pro zajištění větší flexibility v přístupu do vozu iosis MAX využívá konstrukci bez B-sloupků. Nový způsob otevírání našel využití také u krytu motorového prostoru s dvojí funkcí. Systém aktivní kapoty zlepšuje ochranu chodců při nárazu a umožňuje lepší přístup do motorového prostoru.
Vize konceptu předpokládá, že ukazatele směru nebo stěrače bude řidič ovládat hlasovými pokyny. Přizpůsobivost při nakládání zvyšuje konstrukce karoserie bez B-sloupků. V kombinaci s inteligentními panty předních i zadních dveří vytváří široký a ničím neomezovaný nakládací otvor pro optimální nakládání předmětů ze stran vozu.
Mechanismus uchycení dveří dovoluje, aby se na jedné straně otevřely oboje, a to dokonce v omezených prostorech. Přední dveře disponují konstrukcí dvojích závěsů, jejichž zásluhou se vyklopí směrem ven a zároveň vysunou dopředu; zadní dveře se hladce odsunou dozadu na ukrytém pantografickém závěsu.
Koncept pohání zážehový čtyřválec 1.6 o výkonu 132 kW z nové řady motorů EcoBoost, kterou evropský Ford uvede na trh v roce 2010. Motor EcoBoost využívá přeplňování turbodmychadlem a technologii přímého vstřikování. Díky tomu je spotřeba až o 20 procent lepší než u konvenčních zážehových motorů o vyšším objemu a srovnatelném výkonu. Tato technologie je cenově dostupnější než ekvivalentní hybridní či dieselové pohonné jednotky, čerpá z dosavadních poznatků z vývoje zážehových motorů a zákazníkům přináší výrazně nižší spotřebu a emise. Kombinace přímého vstřikování paliva, pokročilého přeplňování turbodmychadlem a proměnlivého časování ventilů zdokonaluje spalovací proces. Díky tomu agregát disponuje silným zátahem od nízkých otáček a jeho výkon odpovídá výkonům pohonných jednotek o větším objemu.
JL, 10.3.2009
I když iosis MAX není předzvěstí konkrétního sériového vozu, dává najevo, jak se kinetický design vyvíjí a nakolik je možné jej aplikovat.
Dojem lehkosti posiluje rozsáhlé využití skleněných ploch, zejména výrazně skloněné čelní sklo pokračující bez přerušení celou střechou až k zadním dveřím.
Přední části dominuje odvážná dolní lichoběžníková mřížka chladiče, poprvé však s trojicí chromovaných horizontálních lamel. Dynamický charakter umocňuje boční profil připomínající kupé, zvýrazněný prosklenými plochami i elegantními C-sloupky karoserie.
V interiéru se snoubí dynamické tvary a moderní materiály, čímž vzniká prostředí, vytvářející pocity lehkosti, prostornosti a expresivity. Klíčovým prvkem je přístrojová deska a její štíhlý tvar, která expanduje do stran, vznáší se nad podlahou.
Inovativní využití tvarů a materiálů se projevuje i na středové konzole, jejíž povrch z plexiskla vychází z přístrojové desky a pokračuje interiérem až do jeho zadní části. Celý povrch konzoly funguje jako dotykový displej, slouží k ovládání informačních systémů vozu a komunikaci s palubním počítačem.
Otočný ovladač umožňuje volit mezi základními funkcemi, ovladač podobný počítačové myši na středové loketní opěrce poskytuje rychlou a přesnou orientaci v nabídce a slouží jako alternativa k ovládání dotykového displeje. Obraz kamer sledujících prostor za vozem a po jeho stranách se promítá na samostatný barevný displej v horní části konzoly.
Čtveřice samostatných sedadel zavěšená na mostu znamená, že rovný povrch podlahy nic nepřerušuje. Pro posílení dojmu prostornosti a lehkosti je kostra sedadel vyrobena z lehkých uhlíkových vláken, obsahující vložku z nylonové síťoviny. Sedadla jsou jako lehký vnější krunýř, který obepíná tělo, a nabízející maximální bezpečnost, aniž by zabírala prostor v interiéru. Opěradla lze sklápět dopředu, čímž vzniká rovná nakládací plocha pro neskladné předměty. Praktičnost umocňuje velkorysý odkládací prostor pod sedadly.
Výjimečná koncepce dvoudílných zadních dveří pomáhá překonat obtíže při nakládce v omezených prostorech.oncept problém řeší unikátními dvoudílnými zadními dveřmi, které umožňují úplné otevření, i když je prostor za vozem nebo nad ním omezen. Otevření zadních dveří spočívá ve dvou jednoduchých krocích: dolní část, fungující na bázi speciálního dvojitého zavěšení, se odsune nahoru a spojí s horní částí; oba díly se pak běžným způsobem otevřou a odhalí velkorysý nakládací otvor. Horní část dveří lze zároveň otevírat nezávisle a slouží k rychlému a pohodlnému nakládání menších předmětů.
Pro zajištění větší flexibility v přístupu do vozu iosis MAX využívá konstrukci bez B-sloupků. Nový způsob otevírání našel využití také u krytu motorového prostoru s dvojí funkcí. Systém aktivní kapoty zlepšuje ochranu chodců při nárazu a umožňuje lepší přístup do motorového prostoru.
Vize konceptu předpokládá, že ukazatele směru nebo stěrače bude řidič ovládat hlasovými pokyny. Přizpůsobivost při nakládání zvyšuje konstrukce karoserie bez B-sloupků. V kombinaci s inteligentními panty předních i zadních dveří vytváří široký a ničím neomezovaný nakládací otvor pro optimální nakládání předmětů ze stran vozu.
Mechanismus uchycení dveří dovoluje, aby se na jedné straně otevřely oboje, a to dokonce v omezených prostorech. Přední dveře disponují konstrukcí dvojích závěsů, jejichž zásluhou se vyklopí směrem ven a zároveň vysunou dopředu; zadní dveře se hladce odsunou dozadu na ukrytém pantografickém závěsu.
Koncept pohání zážehový čtyřválec 1.6 o výkonu 132 kW z nové řady motorů EcoBoost, kterou evropský Ford uvede na trh v roce 2010. Motor EcoBoost využívá přeplňování turbodmychadlem a technologii přímého vstřikování. Díky tomu je spotřeba až o 20 procent lepší než u konvenčních zážehových motorů o vyšším objemu a srovnatelném výkonu. Tato technologie je cenově dostupnější než ekvivalentní hybridní či dieselové pohonné jednotky, čerpá z dosavadních poznatků z vývoje zážehových motorů a zákazníkům přináší výrazně nižší spotřebu a emise. Kombinace přímého vstřikování paliva, pokročilého přeplňování turbodmychadlem a proměnlivého časování ventilů zdokonaluje spalovací proces. Díky tomu agregát disponuje silným zátahem od nízkých otáček a jeho výkon odpovídá výkonům pohonných jednotek o větším objemu.
JL, 10.3.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















