Ford Verve - předzvěst malých automobilů?
Smělý koncept Verve, který bude představen veřejnosti už za pár dní na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, napovídá, jak by mohly v budoucnu vypadat malé vozy Ford.
Přichází jako první z trojice koncepčních vozů, jež budou postupně představeny v klíčových regionech – Evropě, Asii a severní Americe. Je svědectvím o novém designovém směru, jímž se budou ubírat globální malé vozy Ford, jejichž vývoj probíhá v režii evropského Fordu.
„Koncept Verve představujeme ve Frankfurtu, abychom poznali, jak na něj bude veřejnost reagovat,“ řekl prezident a generální ředitel Ford of Europe John Fleming. „Náš designérský tým dostal volnou ruku ke ztvárnění malého vozu pro blízkou budoucnost, a tento koncept je jedním z výsledků. Pokud budou reakce odpovídat našim očekáváním, designéři bezpochyby začlení některé prvky této studie do sériového vozu.“
Verve je dosud nejodvážnější koncept Fordu, je radikální, a názorně předvádí, jak lze interpretovat filozofii kinetického designu v moderním malém automobilu. Vůz je výsledkem spolupráce designérů ze studií v britském Duntonu a německém Kolíně nad Rýnem.
Kinetický design konceptu Verve navazuje na směr vytyčený zčásti studiemi iosis a iosis X, zčásti sériovými modely (Mondeo). Hladké plochy karoserie jsou doplněny dynamickou linií střechy, zatímco absence B-sloupků propůjčuje vozu elegantní vzhled, podobný kupé.
Verve symbolizuje ambice být lídrem v designu malých automobilů a vytvářet individualistické produkty pro individualistické zákazníky, stejně jako v případě modelů S-MAX a nové Mondeo.“
Tvář konceptu je sportovní, přídi dominuje velká spodní mřížka ve tvaru lichoběžníku a rozměrné logo uprostřed úzké horní masky. Mohutné horizontální příčky ve spodní masce odlehčují otvory, které vytvářejí optický efekt vertikálních příček.
Kapota je výrazně tvarovaná, dozadu protažené světlomety, inspirované Mondeem, vozu dávají přátelskou tvář. Při pohledu ze strany je patrný dojem „energie v pohybu,“ profil zdůrazňuje bezsloupková konstrukce, zatímco ve tvaru prosklení jako by se zrcadlila křivka boků vozu, která se táhne od čelních sloupků až k mohutným zadním svítilnám z LED diod. Všechny prvky na sebe plynule navazují a opticky „podpírají“ panoramatickou skleněnou střechu.
Boční tvary s výraznými lemy blatníků, typický znak kinetického designu, vytvářejí dojem napětí. Vzadu zaujme difuzor s uprostřed umístěnou koncovku výfuku. Povrchová úprava difuzoru z tmavého chromu a některé detaily z leštěného hliníku kontrastují s barevnou karoserií.
Nejinak je tomu v případě dvoudílných 18“ dvanáctipaprskových litých kol. Působí lehce a vzdušně, trojrozměrný efekt paprsků přitáhne oko diváka. Pruhy na bočnicích nízkoprofilových sportovních pneumatik ladí se sytou barvou karoserie.
U Forda jsou přesvědčeni, že klíčové prvky kinetického designu mají v případě malého vozu, například v segmentu B, silnější efekt než u větších automobilů. Ale nejde jen o kopírování jednoho nápadu z auta na auto. Stačí se podívat třeba na koncept iosis nebo crossover iosis X a pak na tento nový projekt.
Uvnitř vyzařuje z moderních tvarů a odvážných barev celková sofistikovanost a vysoká úroveň. Některé z technologií by se v budoucnu mohly dostat do sériové výroby.
Ničím neomezovaní návrháři se mohli soustředit na začlenění atributů kinetického designu do interiéru. Tvary přístrojové desky navazují na výplně dveří a vyvolávají v cestujících příjemný pocit útulnosti.
Koncept byl navržen pro generaci, která vyrůstala s mobilními telefony v rukou. Příkladem je velká obrazovka systému Ford Convers+, začleněná do horní části palubní desky. Jde o nejnovější generaci intuitivního ovládacího systému HMI, nedávno představeného v Mondeu.
Z hlediska funkčnosti je klíčovou inovací oddělení tradičních součástí zábavního systému – obrazovky, ovladačů a elektroniky. Designéři tak mohli umístit ovládací prvky na ergonomicky optimální pozice a použít podobnou logiku ovládání jako na mobilních telefonech. Jde o nový přístup ke koncipování automobilových interiérů. Shodný princip byl uplatněn rovněž u dalších rozhraní, jako je např. navigační systém nebo vestavěný telefon. Velké otočné ovladače ventilační soustavy byly inspirovány tvary luxusních sprchových hlavic.
Nejdůležitější přístroje, rychloměr a otáčkoměr, jsou zasazeny v hlubokých objímkách z blyštivého kovu, které kontrastují s bohatými barvami okolo. Malým uměleckým dílem je rovněž volant, nesoucí kromě loga i kolébkové ovladače HMI.
Vše od přístrojové desky až po sedadla je vyvedeno v harmonických odstínech fialové. Pro interiér byly zvoleny kůže vínové barvy pro horní část palubní desky, s níž kontrastuje čalounění spodní části černou kůží s lehkým zeleným nádechem. Sedadla čalouněná vínovou kůží s fialovými lemy
Drobné součásti v interiéru, jako jsou páčky pod volantem, odrážejí pozornost k detailu, příznačná pro obaly luxusních kosmetických výrobků.
Vývoj nové generace malých automobilů Ford je již v plném proudu a zářijový autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem bude ideální příležitostí zjistit, jak na odvážný projekt Verve zareaguje široké publikum. Koncept Verve je první veřejnou prezentací některých myšlenek, které budou formovat vzhled další generace Fordů.
JL, 27.8.2007
„Koncept Verve představujeme ve Frankfurtu, abychom poznali, jak na něj bude veřejnost reagovat,“ řekl prezident a generální ředitel Ford of Europe John Fleming. „Náš designérský tým dostal volnou ruku ke ztvárnění malého vozu pro blízkou budoucnost, a tento koncept je jedním z výsledků. Pokud budou reakce odpovídat našim očekáváním, designéři bezpochyby začlení některé prvky této studie do sériového vozu.“
Verve je dosud nejodvážnější koncept Fordu, je radikální, a názorně předvádí, jak lze interpretovat filozofii kinetického designu v moderním malém automobilu. Vůz je výsledkem spolupráce designérů ze studií v britském Duntonu a německém Kolíně nad Rýnem.
Kinetický design konceptu Verve navazuje na směr vytyčený zčásti studiemi iosis a iosis X, zčásti sériovými modely (Mondeo). Hladké plochy karoserie jsou doplněny dynamickou linií střechy, zatímco absence B-sloupků propůjčuje vozu elegantní vzhled, podobný kupé.
Verve symbolizuje ambice být lídrem v designu malých automobilů a vytvářet individualistické produkty pro individualistické zákazníky, stejně jako v případě modelů S-MAX a nové Mondeo.“
Tvář konceptu je sportovní, přídi dominuje velká spodní mřížka ve tvaru lichoběžníku a rozměrné logo uprostřed úzké horní masky. Mohutné horizontální příčky ve spodní masce odlehčují otvory, které vytvářejí optický efekt vertikálních příček.
Kapota je výrazně tvarovaná, dozadu protažené světlomety, inspirované Mondeem, vozu dávají přátelskou tvář. Při pohledu ze strany je patrný dojem „energie v pohybu,“ profil zdůrazňuje bezsloupková konstrukce, zatímco ve tvaru prosklení jako by se zrcadlila křivka boků vozu, která se táhne od čelních sloupků až k mohutným zadním svítilnám z LED diod. Všechny prvky na sebe plynule navazují a opticky „podpírají“ panoramatickou skleněnou střechu.
Boční tvary s výraznými lemy blatníků, typický znak kinetického designu, vytvářejí dojem napětí. Vzadu zaujme difuzor s uprostřed umístěnou koncovku výfuku. Povrchová úprava difuzoru z tmavého chromu a některé detaily z leštěného hliníku kontrastují s barevnou karoserií.
Nejinak je tomu v případě dvoudílných 18“ dvanáctipaprskových litých kol. Působí lehce a vzdušně, trojrozměrný efekt paprsků přitáhne oko diváka. Pruhy na bočnicích nízkoprofilových sportovních pneumatik ladí se sytou barvou karoserie.
U Forda jsou přesvědčeni, že klíčové prvky kinetického designu mají v případě malého vozu, například v segmentu B, silnější efekt než u větších automobilů. Ale nejde jen o kopírování jednoho nápadu z auta na auto. Stačí se podívat třeba na koncept iosis nebo crossover iosis X a pak na tento nový projekt.
Uvnitř vyzařuje z moderních tvarů a odvážných barev celková sofistikovanost a vysoká úroveň. Některé z technologií by se v budoucnu mohly dostat do sériové výroby.
Ničím neomezovaní návrháři se mohli soustředit na začlenění atributů kinetického designu do interiéru. Tvary přístrojové desky navazují na výplně dveří a vyvolávají v cestujících příjemný pocit útulnosti.
Koncept byl navržen pro generaci, která vyrůstala s mobilními telefony v rukou. Příkladem je velká obrazovka systému Ford Convers+, začleněná do horní části palubní desky. Jde o nejnovější generaci intuitivního ovládacího systému HMI, nedávno představeného v Mondeu.
Z hlediska funkčnosti je klíčovou inovací oddělení tradičních součástí zábavního systému – obrazovky, ovladačů a elektroniky. Designéři tak mohli umístit ovládací prvky na ergonomicky optimální pozice a použít podobnou logiku ovládání jako na mobilních telefonech. Jde o nový přístup ke koncipování automobilových interiérů. Shodný princip byl uplatněn rovněž u dalších rozhraní, jako je např. navigační systém nebo vestavěný telefon. Velké otočné ovladače ventilační soustavy byly inspirovány tvary luxusních sprchových hlavic.
Nejdůležitější přístroje, rychloměr a otáčkoměr, jsou zasazeny v hlubokých objímkách z blyštivého kovu, které kontrastují s bohatými barvami okolo. Malým uměleckým dílem je rovněž volant, nesoucí kromě loga i kolébkové ovladače HMI.
Vše od přístrojové desky až po sedadla je vyvedeno v harmonických odstínech fialové. Pro interiér byly zvoleny kůže vínové barvy pro horní část palubní desky, s níž kontrastuje čalounění spodní části černou kůží s lehkým zeleným nádechem. Sedadla čalouněná vínovou kůží s fialovými lemy
Drobné součásti v interiéru, jako jsou páčky pod volantem, odrážejí pozornost k detailu, příznačná pro obaly luxusních kosmetických výrobků.
Vývoj nové generace malých automobilů Ford je již v plném proudu a zářijový autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem bude ideální příležitostí zjistit, jak na odvážný projekt Verve zareaguje široké publikum. Koncept Verve je první veřejnou prezentací některých myšlenek, které budou formovat vzhled další generace Fordů.
JL, 27.8.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout