E-Flex Opel Flextreme - spojení elektro a 1.3 CDTI
Studie Opel Flextreme, která absolvuje premiéru na autosalonu IAA má karoserii dynamického monocabu a novou ekologickou koncepci pohonu E-Flex. Studie je součástí pokračující orientace koncernu GM na vývoj vozidel s nízkými emisemi CO2 .
Na rozdíl od současných klasických a hybridních vozidel využívá systém E-Flex koncernu GM pro pohon elektromotor napájený lithium-ionovou baterií.
Flextreme je pokračovatelem nového designerského směru automobilky Opel, s nímž se poprvé představila studie GTC Coupé v Ženevě. Díky protisměrně otvíratelným zadním dveřím, zaručující pohodlný přístup do interiéru, velké prosklené střeše a dvojici dveří zavazadlového prostoru, které se otvírají zboku a vyklápějí se vzhůru (FlexDoors®) ztělesňuje studie tradiční flexibilitu automobilů Opel.
Pod podlahou zavazadlového prostoru je k dispozici další prostor FlexLoad®, nejnovější z řady inovativních řešení značky Opel, mezi která patří i systém uchycení sedadel v modelu Zafira (Flex7) a integrovaný záďový nosič FlexFix. Velkým překvapením je vybavení dvou high-tech elektrických osobních vozítek Segway®, která jsou šikovně ukrytá pod podlahou zavazadlového prostoru. Baterie vozítek Segway® se mohou dobíjet spolu s akumulátory vozidla.
Pohonná jednotka je ukázkou, jak by nízkoemisní mobilita mohla vypadat ve střednědobém časovém výhledu. Je založená na architektuře elektrických vozidel koncernu GM, označované jako „E-Flex“. Pohon vozu obstarává vždy elektromotor. Zdrojem energie pro jeho provoz jsou lithium-ionové baterie, další energie přichází v případě potřeby z turbodieselu 1.3 CDTI. Tento agregát ale nepohání vůz, ale slouží jen k dobíjení trakčních akumulátorů v případě, že je nelze dobít ze zásuvky běžné elektrické sítě. V elektrickém režimu dokáže ujet až 55 km.
Vznětový motor využívá nejnovější technologie, které snižují množství škodlivých emisí i hlučnost. Proces spalování se řídí tlakem v jednotlivých válcích. Na základě výsledků náročných zkoušek podle současného evropského testovacího cyklu pro vozidla s možností dobíjení ze sítě se očekává, že vyprodukuje méně než 40 g CO2 na kilometr jízdy.
Strategie E-Flex je založená na možnosti využití různých systémů pohonu v jednom podle toho, který zdroj energie je právě nejdostupnější. Koncept se už představil ve dvou verzích. V lednu 2007 s tříválcovým zážehovým motorem 1.0, spalující benzin nebo palivo E85 (směs 85 procent etanolu a 15 procent benzinu). Na autosalonu v Šanghaji se objevila studie elektromobilu GM s vodíkovými palivovými články.
Vnější vzhled zvýrazňuje nové prvky designu značky Opel. Klenutější tvary povrchových panelů, jasné stylistické prvky, jako např. úzká světla a klínovitá bočná linie. Celkem 4796 mm dlouhý prototyp byl navržen v duchu technologické efektivity. Hmotnost a aerodynamika vozu jsou optimalizované díky využití moderních materiálů a simulačních technologií. Výsledkem je řada inovativních řešení. Všechna okna i velké panoramatické okno jsou proskleny lehkým polykarbonátem.
Protože dolní hrana čelního okna je posunuta daleko dopředu, je kapota s charakteristickým prolisem velmi krátká. Zabudovaná elektrická zásuvka umožňuje dobíjení akumulátorů z běžné elektrické sítě.
Pohled na přední část studie prozradí, jak malé mohou být otvory pro vstup vzduchu v porovnaní se současnými trendy. Čelní světlomety svým tvarem připomínají bumerang, vertikálně orientované světlomety zasahují nezvykle hluboko do kapoty motoru a boků karoserie. Těleso světlometů tvořených LED diodami obsahuje příčník malé hmotnosti, mlhovky a vstup vzduchu pro chlazení brzd. Optická iluze pokračuje koncovými světly. Na první pohled se zdá, že studie ani žádná nemá – jsou totiž dokonale integrovaná do zadních dveří a skrytá v jejich skle.
Přístup do zavazadlového prostoru FlexLoad® umožňuje dvojice „motýlovitých“ zadních dveří, která lze samostatně otvírat vzhůru otočením podél středové osy vozu. Zavazadlový prostor je tak výborně přístupný z boků.
Další klíčovou inovací studie jsou patentované boční zadní dveře FlexDoors® u řidiče i spolujezdce. Zatímco přední dveře mají konvenční uchycení, zadní dveře se vyklápějí protisměrně, protože mají panty vzadu. Protože chybí střední B-sloupek karoserie, vzniká otevřením předních a zadních dveří velký vstupní profil, umožňující snadný přístup do interiéru.
V interiéru jsou hodně zastoupeny sendvičové materiály, charakteristické svojí nízkou hmotností a vysokou pevností. Tyto funkční, přísně geometrické struktury najdeme v dolní časti palubní desky, na podlaze kabiny i zavazadlového prostoru a na středovém tunelu, který ukrývá sadu lithium-ionových baterií.
Inovativní lehká konstrukce byla použita také u sedadel, ukotvených do podlahy vozu prostřednictvím jediné ližiny, což vytváří více místa pro nohy vzadu sedících cestujících. Do středu volantu je zabudovaný velkoobjemový airbag, který je sbalený na minimální rozměry pomocí speciální podtlakové technologie.
Výrazným prvkem interiéru je velký panoramatický displej (120 x 10 cm), jehož tři samostatná pole lze individuálně konfigurovat. Mohou např. zobrazit kompletní okolí vozu, protože místo tradičních vnějších zpětných zrcátek má studie dvě boční kamery a další kamery vpředu a vzadu. Další displej na středové konzoli má dotykovou obrazovku.Tlačítka je možné naprogramovat podobně jako zkrácené příkazy u počítače a umožňují jednoduchý přístup do řady intuitivních „menu“ pro ovládání např. klimatizace, audiosystému nebo navigace. Pod ním je ovládání převodovky, když dotykový displej umožňuje tři volby - D, P a R.
Pozn. Segway je dvoukolové elektricky poháněné vozítko, které dokáže samo udržovat rovnováhu a nabízí možnost pohodlného a hbitého transportu v pěších zónách. Baterie lze dobíjet z běžné sítě, takže vozítko je mimořádně ekologické a jeho provozní náklady jsou nízké. Rychlost a směr jízdy se řídí intuitivním nakláněním těla „řidiče“. Na jedno nabití ujede 47 kg vážící dvoukolka Segway až 38 km, maximální rychlost činí až 20 km/h.
Miroslav Lochman, 18.9.2007
Flextreme je pokračovatelem nového designerského směru automobilky Opel, s nímž se poprvé představila studie GTC Coupé v Ženevě. Díky protisměrně otvíratelným zadním dveřím, zaručující pohodlný přístup do interiéru, velké prosklené střeše a dvojici dveří zavazadlového prostoru, které se otvírají zboku a vyklápějí se vzhůru (FlexDoors®) ztělesňuje studie tradiční flexibilitu automobilů Opel.
Pod podlahou zavazadlového prostoru je k dispozici další prostor FlexLoad®, nejnovější z řady inovativních řešení značky Opel, mezi která patří i systém uchycení sedadel v modelu Zafira (Flex7) a integrovaný záďový nosič FlexFix. Velkým překvapením je vybavení dvou high-tech elektrických osobních vozítek Segway®, která jsou šikovně ukrytá pod podlahou zavazadlového prostoru. Baterie vozítek Segway® se mohou dobíjet spolu s akumulátory vozidla.
Pohonná jednotka je ukázkou, jak by nízkoemisní mobilita mohla vypadat ve střednědobém časovém výhledu. Je založená na architektuře elektrických vozidel koncernu GM, označované jako „E-Flex“. Pohon vozu obstarává vždy elektromotor. Zdrojem energie pro jeho provoz jsou lithium-ionové baterie, další energie přichází v případě potřeby z turbodieselu 1.3 CDTI. Tento agregát ale nepohání vůz, ale slouží jen k dobíjení trakčních akumulátorů v případě, že je nelze dobít ze zásuvky běžné elektrické sítě. V elektrickém režimu dokáže ujet až 55 km.
Vznětový motor využívá nejnovější technologie, které snižují množství škodlivých emisí i hlučnost. Proces spalování se řídí tlakem v jednotlivých válcích. Na základě výsledků náročných zkoušek podle současného evropského testovacího cyklu pro vozidla s možností dobíjení ze sítě se očekává, že vyprodukuje méně než 40 g CO2 na kilometr jízdy.
Strategie E-Flex je založená na možnosti využití různých systémů pohonu v jednom podle toho, který zdroj energie je právě nejdostupnější. Koncept se už představil ve dvou verzích. V lednu 2007 s tříválcovým zážehovým motorem 1.0, spalující benzin nebo palivo E85 (směs 85 procent etanolu a 15 procent benzinu). Na autosalonu v Šanghaji se objevila studie elektromobilu GM s vodíkovými palivovými články.
Vnější vzhled zvýrazňuje nové prvky designu značky Opel. Klenutější tvary povrchových panelů, jasné stylistické prvky, jako např. úzká světla a klínovitá bočná linie. Celkem 4796 mm dlouhý prototyp byl navržen v duchu technologické efektivity. Hmotnost a aerodynamika vozu jsou optimalizované díky využití moderních materiálů a simulačních technologií. Výsledkem je řada inovativních řešení. Všechna okna i velké panoramatické okno jsou proskleny lehkým polykarbonátem.
Protože dolní hrana čelního okna je posunuta daleko dopředu, je kapota s charakteristickým prolisem velmi krátká. Zabudovaná elektrická zásuvka umožňuje dobíjení akumulátorů z běžné elektrické sítě.
Pohled na přední část studie prozradí, jak malé mohou být otvory pro vstup vzduchu v porovnaní se současnými trendy. Čelní světlomety svým tvarem připomínají bumerang, vertikálně orientované světlomety zasahují nezvykle hluboko do kapoty motoru a boků karoserie. Těleso světlometů tvořených LED diodami obsahuje příčník malé hmotnosti, mlhovky a vstup vzduchu pro chlazení brzd. Optická iluze pokračuje koncovými světly. Na první pohled se zdá, že studie ani žádná nemá – jsou totiž dokonale integrovaná do zadních dveří a skrytá v jejich skle.
Přístup do zavazadlového prostoru FlexLoad® umožňuje dvojice „motýlovitých“ zadních dveří, která lze samostatně otvírat vzhůru otočením podél středové osy vozu. Zavazadlový prostor je tak výborně přístupný z boků.
Další klíčovou inovací studie jsou patentované boční zadní dveře FlexDoors® u řidiče i spolujezdce. Zatímco přední dveře mají konvenční uchycení, zadní dveře se vyklápějí protisměrně, protože mají panty vzadu. Protože chybí střední B-sloupek karoserie, vzniká otevřením předních a zadních dveří velký vstupní profil, umožňující snadný přístup do interiéru.
V interiéru jsou hodně zastoupeny sendvičové materiály, charakteristické svojí nízkou hmotností a vysokou pevností. Tyto funkční, přísně geometrické struktury najdeme v dolní časti palubní desky, na podlaze kabiny i zavazadlového prostoru a na středovém tunelu, který ukrývá sadu lithium-ionových baterií.
Inovativní lehká konstrukce byla použita také u sedadel, ukotvených do podlahy vozu prostřednictvím jediné ližiny, což vytváří více místa pro nohy vzadu sedících cestujících. Do středu volantu je zabudovaný velkoobjemový airbag, který je sbalený na minimální rozměry pomocí speciální podtlakové technologie.
Výrazným prvkem interiéru je velký panoramatický displej (120 x 10 cm), jehož tři samostatná pole lze individuálně konfigurovat. Mohou např. zobrazit kompletní okolí vozu, protože místo tradičních vnějších zpětných zrcátek má studie dvě boční kamery a další kamery vpředu a vzadu. Další displej na středové konzoli má dotykovou obrazovku.Tlačítka je možné naprogramovat podobně jako zkrácené příkazy u počítače a umožňují jednoduchý přístup do řady intuitivních „menu“ pro ovládání např. klimatizace, audiosystému nebo navigace. Pod ním je ovládání převodovky, když dotykový displej umožňuje tři volby - D, P a R.
Pozn. Segway je dvoukolové elektricky poháněné vozítko, které dokáže samo udržovat rovnováhu a nabízí možnost pohodlného a hbitého transportu v pěších zónách. Baterie lze dobíjet z běžné sítě, takže vozítko je mimořádně ekologické a jeho provozní náklady jsou nízké. Rychlost a směr jízdy se řídí intuitivním nakláněním těla „řidiče“. Na jedno nabití ujede 47 kg vážící dvoukolka Segway až 38 km, maximální rychlost činí až 20 km/h.
Miroslav Lochman, 18.9.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















