Dacia Duster - první crossover z Rumunska
První vlastní crossover představuje v těchto dnech na autosalonu v Ženevě značka Dacia. Koncept s názvem Duster překvapuje svými velice odvážnými tvary a variabilním interiérem. Jestli má však šanci dostat se do sériová výroby, zatím není jasné.
Studie dlouhá 4,25 metru spojuje v sobě vlastnosti sportovního kupé s pohodlím vozů MPV. Zvláštností je asymetrické pojetí celého vozu, na levé straně jsou totiž pouze jedny dveře, na levé pak dvoje, které se otevírají proti sobě. Právě absence středového sloupku ulehčuje nastupování i vystupování, stejně jako manipulaci s neskladnými zavazadly.
V Ženevě vystavená studie by měla ukázat, jak my mohlo v příštích letech vypadat SUV značky Dacia. Duster se vyznačuje také pro Dacii hodně netypickým designem, který zvýrazňují nápadné podběhy kol a vysoká okenní linie. Robustní vzhled podtrhuje široký přední spoiler s dvěma horizontálními otvory nasávání vrchu. Dalším nezvyklým designerským prvkem jsou špičaté světlomety, které přecházejí od mřížky chladiče přes blatníky takřka až ke dveřím. Bočními pohledu konceptu v antracitově šedé barvě dominují extrémně krátké převisy, velké prosklené plochy a 21“ kola. Rozvor 2,80 metrů naznačuje prostornost interiéru. K dalším zajímavým detailům patří vnější zpětná zrcátka umístěná na obou předních dveřích nebo směrovky jsou začleněné do dvou ploutviček na střeše.
Tisková zpráva uvádí, že vůz pohání vznětový přeplňovaný čtyřválec 1.5 dCi o výkonu 105 a filtrem pevných částí. Jeho spotřeba se pohybuje v průměru 5,3 litru nafty na sto kilometrů. Motor je spojen s pětistupňovou mechanickou převodovkou a díky poměrně nízké hmotnosti, kolem 1300 kilogramů, zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,6 sekundy. Pokud by se měl Duster vyrábět, potom by si zasloužil určitě silnější motor, alespoň turbodiesel 2.0.
Odvážné rysy pokračují také v dvoubarevném interiéru. Nápadná jsou přesazená tenká přední sedadla, stejně jako ztvárnění přístrojové desky. Sedadlo spolujezdce lze v případě potřeby transportu třeba jízdního kola zasunout pod sedadlo řidiče. Tím se také zvětší objem úložného prostoru na 2000 litrů, přičemž vlastní zavazadlový prostor má objem 470 litrů. K vzdušnému interiéru přispívá panoramatická střecha.
Ať se již bude Duster vyrábět či nikoliv, tak v každém případě jde o zajímavý koncept rumunské automobilky.
Jindřich Lasík, 10.3.2009
V Ženevě vystavená studie by měla ukázat, jak my mohlo v příštích letech vypadat SUV značky Dacia. Duster se vyznačuje také pro Dacii hodně netypickým designem, který zvýrazňují nápadné podběhy kol a vysoká okenní linie. Robustní vzhled podtrhuje široký přední spoiler s dvěma horizontálními otvory nasávání vrchu. Dalším nezvyklým designerským prvkem jsou špičaté světlomety, které přecházejí od mřížky chladiče přes blatníky takřka až ke dveřím. Bočními pohledu konceptu v antracitově šedé barvě dominují extrémně krátké převisy, velké prosklené plochy a 21“ kola. Rozvor 2,80 metrů naznačuje prostornost interiéru. K dalším zajímavým detailům patří vnější zpětná zrcátka umístěná na obou předních dveřích nebo směrovky jsou začleněné do dvou ploutviček na střeše.
Tisková zpráva uvádí, že vůz pohání vznětový přeplňovaný čtyřválec 1.5 dCi o výkonu 105 a filtrem pevných částí. Jeho spotřeba se pohybuje v průměru 5,3 litru nafty na sto kilometrů. Motor je spojen s pětistupňovou mechanickou převodovkou a díky poměrně nízké hmotnosti, kolem 1300 kilogramů, zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,6 sekundy. Pokud by se měl Duster vyrábět, potom by si zasloužil určitě silnější motor, alespoň turbodiesel 2.0.
Odvážné rysy pokračují také v dvoubarevném interiéru. Nápadná jsou přesazená tenká přední sedadla, stejně jako ztvárnění přístrojové desky. Sedadlo spolujezdce lze v případě potřeby transportu třeba jízdního kola zasunout pod sedadlo řidiče. Tím se také zvětší objem úložného prostoru na 2000 litrů, přičemž vlastní zavazadlový prostor má objem 470 litrů. K vzdušnému interiéru přispívá panoramatická střecha.
Ať se již bude Duster vyrábět či nikoliv, tak v každém případě jde o zajímavý koncept rumunské automobilky.
Jindřich Lasík, 10.3.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















