Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën Elo - malý, ale přesto velký koncept

Citroën představuje ELO, koncepční vůz, který otevírá novou kapitolu značky Citroën. ELO, navazující na model OLI představený v roce 2022, je továrnou na nápady. Je projektem, který zkoumá oblasti inspirující úvahy Citroënu o budoucnosti.

Citroën dnes díky své odvaze a know-how zkoumá převratná řešení, aby přetvořil prostornost a nově interpretoval ducha vozu typu MPV a ludospace, které formovaly jeho historii. Tím, že se značka zaměřuje na architekturu, která byla od samého počátku navržena pro elektrický pohon, uvolňuje nový prostor a přetváří interiér na skutečné místo pro život, které je praktické, funkční a přístupné.


ELO, který nabízí skutečný obytný prostor, byl navržen jako každodenní společník. Díky své úplné a intuitivní modularitě slouží jako místo k odpočinku, hraní nebo práci — REST, PLAY, WORK. Plně využívá výhody 100% elektrické architektury a nabízí kompaktní rozměry. S délkou 410 cm se cítí dobře v městském prostředí. Charakter vozu ale také vybízí k výletům a odpočinku.

U ELO se nepřizpůsobuje zákazník autu, ale auto potřebám zákazníka. Ve standardní verzi má 4 místa s centrálně umístěným sedadlem řidiče, jemuž díky čelnímu sklu s výhledem 180° a modernímu důmyslnému rozhraní nabízí nový zážitek z jízdy, zatímco cestující na zadních sedadlech mají k dispozici obrovský prostor. Sedadlo řidiče lze otočit, aby bylo možné si popovídat nebo pracovatV případě potřeby lze vysunout další dvě sedadla, aby bylo možné přepravit 6 osob. Interiér se může také proměnit v prostor pro spaní pro dvě osoby, domácí kino, zdroj napájení a mnoho dalších využití.


Designéři promysleli tento koncept do nejmenších detailů a rádi se podělili o své know-how se dvěma partnery, kteří sdílejí jejich touhu přimět lidi k pohybu a vyvíjet technické, udržitelné a odpovědné materiály. Decathlon, jehož designérský tým přispěl svými odbornými znalostmi v oblasti sportu a outdoorových aktivit, umožnil navrhnout nové funkce a použít inovativní materiály. Druhý partner, Goodyear, vyvinul nové inteligentní pneumatiky určené pro outdoorové aktivity.


Jedinečné místo řidiče

ELO využívá této jedinečné architektury k umístění místa řidiče do centrální přední polohy. Tato originální poloha umožňuje řidiči vychutnat si nové pocity z jízdy díky většímu rozhledu. Zároveň usnadňuje plynulost a pohyb na palubě díky výšce 170 cm, která umožňuje snadný přístup a pohyb uvnitř. Sloupek řízení je posunut co nejvíce dopředu, čímž se uvolňuje výjimečný vnitřní prostor. Sedadlo řidiče se otáčí o 360.


Moderní, promyšlený kokpit

Snadné ovládání vozu ELO se odráží také v jeho přístrojové desce. Tento nový koncept je založen na principu promítání informací na speciální plochu. U předchozího koncepčního vozu Oli z roku 2022 byly informace a aplikace promítány na „Smartband“, široký horizontální pruh umístěný ve spodní části čelního skla. V roce 2025 představuje Citroën s modelem ELO novou verzi tohoto displeje. Ploché obrazovky promítají obsah na průhledný displej opatřený reflexní vrstvou, která vytváří magický efekt. Barevné informace jakoby levitují po celé šířce čelního skla, takže řidič může využívat všechny údaje, aniž by musel spustit oči z vozovky. Tento nový displej vyžaduje technologii, která je z hlediska vývoje a potenciální výroby mnohem méně nákladná než klasický head-up displej.

Jednoramenný volant se dvěma ploškami, který byl poprvé představen v modelu DS z roku 1955, zlepšuje díky širokému otvoru výhled na přístroje. Pohodlně se drží a je vybaven dvěma tlačítky ve tvaru joysticku, která umožňují přístup ke všem funkcím digitální přístrojové desky a jejich ovládání. Je snadno ovladatelný a posiluje pocit klidu na palubě.



Příkladná modularita

Druhá řada nabízí tři sedadla stejné šířky se sklopnými opěradly. Všechna tři zadní sedadla jsou vyjímatelná a lze je snadno přeměnit na křesla, která lze využít jako venkovní sedací soupravu. Pod bočními sedadly druhé řady se skrývají dvě další sedadla. Jediným pohybem se vyklopí a umístí se po obou stranách mírně za sedadlo řidiče. Prostor pro nohy na těchto dvou dalších místech je velkorysý. V této šestimístné konfiguraci není díky důmyslné modularitě jednotlivých sedadel nijak omezen objem zavazadlového prostoru. Čtveřice bočních dveří se otevírá protisměrně a absence středového sloupku umožňuje snadný přístup o šířce 1,92 m. Zcela rovná podlaha usnadňuje pohyb uvnitř kabiny bez ohledu na zvolenou konfiguraci.


Funkce a emoce

Jeho design připomíná minivan, pevně stojící na kolech posunutých do čtyř rohů a zvýrazněných nápadnými blatníky. Velké prosklené plochy opticky vůz odlehčují, otevírají interiér směrem ven a výrazně přispívají k pocitu pohody na palubě. Graficky výrazný design linie oken s velmi nízkou boční linií v úrovni druhé řady sedadel stoupá a poskytuje tak výjimečnou světlost.

Částečně zaoblené zadní dveře sahají až ke střeše, aby maximalizovaly jas v interiéru. Prosklená plocha o rozloze 4,5 m² zaplavuje kabinu světlem. Pro zadní část zavazadlového prostoru je typické jemné, strukturované a elegantní odsazení střechy. Celková čistota objemů zdůrazňuje grafické prvky, jako jsou oblouky nad podběhy kol nebo rovné plochy blatníků.


V přední části světelný podpis navazuje na estetiku poprvé představenou u nejnovějšího modelu C5 Aircross. Spodní část nárazníku – totožná vpředu i vzadu – je vyrobená z expandovaného polypropylenu a poskytuje lehkou, ale účinnou ochranu proti drobným nárazům. Tento materiál je použitý i na celé horní ploše čtyř blatníků, kde slouží jako místo pro odkládání různých předmětů během přestávek.


Asymetrické dvoukřídlé dveře jsou v horní části prosklené, aby maximalizovaly viditelnost a světlost. Na střeše se rozkládá široký výklopný mechanismus, který otevírá část střechy, čímž zvětšuje výšku nákladového prostoru nebo umožňuje vychutnat si hvězdnou oblohu v konfiguraci pro spaní.


Sedadla mají robustní, měkké polstrování a umožňují se na nich krásně uvelebit. Velké prosklené plochy poskytují dostatek světla. Tyto aspekty umožňují proměnit vůz v příjemný a útulný v prostor na spaní pro dvě osoby nebo v kinosál.

V zavazadlovém prostoru se nacházejí dvě matrace složené ve speciálních úložných prostorech. Celkový objem nákladového prostoru tedy není těmito matracemi nijak omezen. Matrace se vyjmou z úložného prostoru, rozloží se a nafouknou pomocí stlačeného vzduchu, který je k dispozici ve vozidle a je přístupný přes trysku umístěnou ve spodní části vozu.


vstup do zavazadlového prostoru byl přepracován tak, aby poskytoval místo k sezení na prahu. Sedáky tří zadních sedadel jsou odnímatelné a po vyjmutí slouží jako sedačky, které lze použít venku k příjemné relaxaci, čtení nebo improvizovanému pikniku. Jedná se o odkaz na Citroën 2CV, ale také na židle Quechua, které Decathlon nabízí ve svém sortimentu.


Sedadlo řidiče má polštář a opěradlo s různou tloušťkou a hustotou pěny. Toto sedadlo je přizpůsobené různým konfiguracím a poskytuje pohodlí a oporu potřebnou pro řízení. V případě potřeby slouží také jako kancelářská židle. Otáčí se o 360° a k základně lze připevnit snadno přístupný stolek, který je umístěn pod prostředním sedadlem ve druhé řadě. Na stolek lze položit notebook a v klidu a pohodlí pracovat.


V této konfiguraci se displej pod čelním sklem přizpůsobí tak, že bude přenášet vaši videokonferenci, zobrazovat vám kalendář schůzek a spravovat hovory. Výsuvné stolky, chytře zabudované na úrovni vnitřních předních podběhů kol a vybavené držáky na nápoje, vám umožní odložit předměty, jako jsou telefon nebo sluchátka, a posílí tak pocit pohodlí, jako byste byli v kanceláři.




Citroën 12.12.2025

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar