Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën Cactus Airflow 2L pojede za dva litry

Koncept C4 Cactus Airflow 2L je výsledkem realizace řady kreativních nápadů, soustřeďuje v sobě technologie a know-how ilustrující schopnost značky inovovat a reagovat na současné i budoucí automobilové výzvy. Vůz vykazuje spotřebu pouhé 2 l/100 km

Projekt C4 Cactus Airflow 2L byl vyvinut v rámci programu „Auto 2 l/100 km“ automobilové platformy PFA, jehož cílem je přinést konkrétní řešení zákazníkům, kteří chtějí snížit náklady na provoz automobilu.
U konceptu byly kvůli vylepšení aerodynamiky upraveny nebo přidány některé stylové prvky Např. nový přední nárazník se třemi vstupy vzduchu, které se spouští v závislosti na použití vozu, aby se zachovalo optimální otevření, jak z hlediska chlazení motoru, tak proudění vzduchu.
Za zadní postranní okénko byly přidány mobilní boční spoilery pro lepší navádění toku vzduchu kolem vozu. Ráfky kol jsou opatřeny mobilními klapkami, které se otevírají a jsou řízeny odstředivou silou.

Vůz je opatřen 19“ pneumatikami Tall&Narrow poslední generace. Díky „ultra ultra“ nízkému valivému odporu (WBRR) a lepšímu aerodynamickému odporu zlepšily energetickou výkonnost vozu.

Do podběhů kol byla přidána vzduchová clona Air Curtain. Díky malým vertikálním aerodynamickým štěrbinám na obou koncích předního nárazníku se usměrňuje tok vzduchu podél kol a tím se zlepšuje jeho oběh.

Byl prodloužen spoiler a do zadního nárazníku zabudován extraktor vzduchu pro lepší směrování toku vzduchu kolem vozu a pro snížení turbulencí, které mají dopad na aerodynamický odpor vozu.

Klasická zpětná zrcátka nahradily menší a tenčí zpětné kamery. Byl zlepšen tvar podvozku, umožňující hladký tok vzduchu. Místo předního a zadního modulu světel je využit modul s LED diodami. Jeho nízká spotřeba elektřiny přináší úspory energie a tedy i paliva.

Nové stylové prvky jsou dobře rozeznatelné díky použití barev i materiálů. Všechny jsou totiž provedeny v oranžovém odstínu a úpravy zároveň zvýrazňují design vozu. V porovnání se sériovým modelem byla celková aerodynamika zlepšena o 20 %.

K úspoře 200 kg, o které je C4 Cactus lehčí v porovnání s C4, se u konceptu dosáhlo další úspory 100 kg (včetně pohonné jednotky).

Odlehčení se týká zejména prvků karoserie: u podvozku byl použit hliník zejména u horního ochranného krytu, vnitřních nosníků a zadní části podlahy. Vysokopevnostní ocel najdeme u předních podélníků nebo i u příčného svislého plechu pod zadním sedadlem, a kompozitní materiály u přední části podlahy.

Kompozitní materiály na bázi karbonu se používají u závěsných pružin, horní části víka zavazadlového prostoru, zadní lavice, boků karoserie, stropu, příček stropu, blatníků a dveří. „Texturovaný“ vzhled karbonu u prahových lišt, podběhů kol nebo spodní části předního nárazníku posiluje jejich matný vzhled, který kontrastuje s perleťovým odstínem okolních částí.


Technologie Hybrid Air

Koncept 2L s technologii Hybrid Air se opírá o spojení několika osvědčených ústrojí a technologií: tříválcový benzínový motor PureTech, systém skladování energie ve formě stlačeného vzduchu, sestava dvou motorových hydraulických čerpadel a automatická planetová převodovka. Celý systém řídí program, který na základě způsobu jízdy řidiče optimalizuje energetický výdej.


K dispozici jsou 3 režimy:

•režim Air (nulové emise), u něhož motor využívající stlačený vzduch nahrazuje benzínový motor,

•klasický režim, kdy pracuje jen benzínový motor,

•kombinovaný režim využívající jak výkon spalovacího motoru, tak sílu stlačeného vzduchu.

V zadní části vozu jsou umístěny dvě nádrže na stlačený vzduch vyrobené z kompozitního materiálu.

Motor PureTech 82, který se již používá u sériového vozu, byl optimalizován a lépe vyhovuje novému hybridnímu pohonu. Ztráty způsobené třením, které představují 20 % výkonu, jež motor spotřebuje, byly sníženy díky vrstvě Diamond Like Carbon, odlehčení pohybujících se částí a použití ložiska u otáčejících se částí. Tato vylepšení ještě doplnilo použití nových polymerových ložisek a oleje s velmi nízkou viskozitou. Společně s optimalizací účinnosti spalování se celkový výkon motor zlepšil o 5 %.

Spojení motoru PureTech 82 s technologií Hybrid Air u vozu C4 Cactus Airflow 2L umožňuje snížit spotřebu paliva o 30 % a výrazně přispívá k vývoji vozu se spotřebou pouhých 2 l/100 km a jehož výkony se přiblíží k dynamickým výkonům motoru PureTech 110.



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar