Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën C-Cactus - úsporný hybrid za cenu C4

Na nadcházejícím autosalonu Citroën odhalí koncept C-Cactus, který je novým pojetím automobilového designu zaměřeným na základní hodnoty. Cílem je uvést na trh ekologický hatchback s atraktivním designem, hybridním pohonem a za cenu modelu C4 v základní výbavě.

Konstruktéři se rozhodli zavrhnout prvky, které nejsou nezbytné pro komfort, a soustředili se na technologii, design a výbavu s ekologickým přínosem pro uživatele. K výrobě byl použit vysoký podíl recyklovaných a recyklovatelných materiálů, vyznačuje se nízkou spotřebou 2,9 l/100 km.
Koncept přitom není nákladnější než rodinný automobil střední třídy. Za své nízké výrobní náklady vděčí moderním materiálům a racionálnímu konstrukčnímu procesu využívajícímu menší množství dílů. Kabinu tvoří zhruba 200 součástí, což je téměř polovina oproti klasickému hatchbacku shodné velikosti.
S prostorným interiérem, vycházející z rozměrů vozu (délka 4,2 m, šířka 1,8 m, objem zavazadlového prostoru 500-1000 l) si v ničem nezadá s rodinným automobilem. Do výbavy patří široká škála prvků jako je např. automatická klimatizace, audiosystém špičkové kvality, panoramatická prosklená střecha, tempomat a omezovač rychlosti.
Díky ekonomickému a důmyslnému řešení jsou výrobní náklady nízké a vůz může být osazen hybridním dieselem za cenu C4 v základní úrovni. Konstruktéři vyzkoušeli nové formy koncepcí a technická řešení, kdy dokázali zredukovat počet dílů potřebných ke konstrukci vozu. Extrémně zjednodušili řadu součástí a mechanismů, seskupili několik funkcí do jedné součásti, odstranili veškeré součásti, které nejsou nutné pro provoz ani pro komfort.
Přístrojová deska byla odstraněna a její obvyklé funkční prvky jsou seskupeny na středové konzoli a pevném středu volantu. Na středové konzoli jsou umístěny reproduktory, řazení a dotykový displej pro ovládání palubního počítače, navigačního systému a klimatizace. Ovladače směrovek, světlometů, stěračů, klaksonu a tempomatu/omezovače rychlosti se nacházejí na pevném středu volantu stejně jako designově neobvykle řešený rychloměr a kontrolky světel. Čísla rozmístěná v reliéfu kolem středu se otáčejí v závislosti na rychlosti a umísťují se podle polohy pevného bodu.
Další ukázkou zjednodušení je díl použitý pro konstrukci předního nárazníku s reflektory a stylizovanými chromovanými šípy. Je totožný s dílem, který tvoří spodní část zadních pátých dveří. Jednoduchost se odráží v designu přední části karosérie, tvořené pouhými dvěma díly – pevnou kapotou spojenou v jeden celek s předními blatníky a víkem umožňujícím běžné úkony údržby (doplňování oleje, náplně ostřikovačů atd.).
Obdobně bylo přistupováno k otevírání oken, které je při používání klimatizace prakticky zbytečné. Jednoduchý posuvný mechanismus umožnil vypustit okenní rámy i otevírací mechanismus.
Panely dveří jsou tvořeny dvěma díly na rozdíl od konvenčního hatchbacku, kde se dveře skládají z dvanácti součástí. Sedadla se rovněž skládají ze dvou dílů - pohodlnou tvarovanou barevnou pěnovou sedákovou části s integrovanou kůží a pevným monoblokovým rámem, v němž je pěna usazena a který ukotvuje sedadlo k podlahovým drážkám.
S hybridním dieselovým hnacím ústrojím, kombinující vznětový motor (70 k) s filtrem pevných částic a elektromotor o výkonu 30 k, má spotřebu 2,9 l/100 km s emisemi CO2 o hodnotě 78 g/km. Při městském provozu zajišťuje režim ZEV (Zero Emission Vehicle - vozidlo s nulovými emisemi) tichý provoz výhradně na elektrický pohon. Při jízdě s opakovanou akcelerací a zpomalováním snižuje hybridní systém spotřebu paliva využíváním obou druhů energie.
Ke snížení spotřeby paliva a emisí CO2 přispívají i další řešení. Díky menšímu množství dílů, je vůz s celkovou hmotností 1180 kg o 15 % lehčí než C4 HDi.
Nižší počet dílů znamená menší množství surovin, značná část materiálů je recyklovaná nebo recyklovatelná (čelní sklo i okna, pneumatiky, surová ocel použitá na panely dveří). .
Ochranné potahy jsou vyrobeny z recyklované kůže získané z kožených odřezků, které nemohou být využity v kožedělných provozech. Mnohé díly jsou z korku, přírodního materiálu získávaného z dubové kůry. Plst ve výplních panelů dveří a odkládacích přihrádek je z vlny.
Maximální rychlost byla záměrně omezena na 150 km/h, což přispívá nejen k optimalizaci znečišťujících faktorů vozu, ale odráží i snahu značky vyvinout ekologický vůz dokládající nový přístup k automobilu.
Atraktivním konceptem se zajímavým a netradičním stylem nastolil Citroën novou cestu k ekonomickému a ekologickému vozu, který celkově ladí se svým originálním a nápaditým designem.
C-Cactus je přitažlivý, moderní a nekonvenční koncept s jednoduchými tvary a kombinací oblých, zakřivených linií. V originálním stylu se rovněž odrážejí nápaditá designérská rozhodnutí. Přitažlivý vzhled propůjčují zaoblené, mírně skosené světlomety, zvýrazněné dvěma cylindrickými otvory sání vyříznutými v nárazníku nad mřížkou sání.
Také dveře se vyznačují originálním tvarem, protože díky pevným oknům je odstraněna řada omezení, jež obvykle design limitují. Konceptu propůjčují zaoblený a úhledně robustní vzhled. Použití surové oceli ošetřené proti korozi, ale bez barvy nebo laku, přispělo k úsporám výrobních nákladů i k atraktivnímu vzhledu.
Moderní charakter konceptu zdůrazňují 21“ kola s nízkoprofilovými pneumatikami (205/45 R21), na jejichž vývoji spolupracoval Michelin. Zmenšená třecí plocha omezuje spotřebu paliva a zároveň snižuje náklady na výrobu pneumatik.
Zadní svítilny, tvarově podobné předním světlometům, se pyšní moderním prvkem: díky výřezům ve vnitřním plastu jsou pro řidiče průhledné. Tato inovace zvětšuje řidičovo zorné pole a může být užitečná například při couvání
C-Cactus se pyšní moderní výbavou, optimalizovaným prostorem kabiny a variabilním designem za přijatelnou cenu. Cestující mají veškerý komfort potřebný pro pohodu cestování, přenosný MP3 přehrávač s dotykovým displejem. Po zasunutí do pevného středu volantu je vozidlem rozpoznán a lze nastartovat.
Zadní sedadlo usazené na drážce je posunutelné k předním sedadlům. Podlahový panel integrovaný se zadním sedadlem se posouvá rovněž a odhaluje podklad podlahy. Vzniká tak naprosto plochý povrch umožňující nakládání objemných předmětů.

JL, 5.9.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar