Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

C-Métisee spojení vášně a rozumu

Na pařížském autosalonu představí Citroën koncept C-Métisse, kterým značka naznačuje novou cestu zasvěcenou radosti z automobilu. Představuje kupé s vysokou úrovní výbavy a zároveň výkonné i ohleduplné k životnímu prostředí.

 

Štíhlými proporcemi, ohnivě červenou karosérií, systémem otvírání dveří a bohatým chromováním nechává čtyřmístné čtyřdveřové kupé oživit automobilovou vášeň pro prestižní vozy vyšší třídy.

C-Métisse využívá stejné futuristické řešení jako demonstrační vůz C4 Hybride HDi. Liší se však umístěním elektromotorů do zadních kol. Tato konfigurace je v souladu s výkonností vozu a optimalizuje jeho sílu. 

S délkou (4,74 m), šířkou (2 m) a výškou (1,24 m) působí jako umělecké dílo a vzbuzuje okamžitý respekt, který se mísí s tajemnou přitažlivostí. Dlouhou přídí karoserie, jež nemá vzadu téměř žádný přesah, připomíná C-Métisse vyváženost vozů ze zlatých dob automobilového cestování.

Z linií jsou opatrné snahy o optimální aerodynamické tvary (cx 0,30), spojující úsilí o snížení spotřeby i emisí a využívají poslední technické vymoženosti. Samonatáčecí světlomety jsou vybaveny řadou světelných diod, jež se rozsvěcují postupně podle úhlu natočení volantu a rychlosti vozu.

C-Métisse překvapí také systémem otvírání dveří a také tím, že jde o čtyřdveřové kupé. Přední dveře se otvírají jako racčí křídla, zatímco zadní sledují spíše vrtulovitou dráhu.

Kromě neobvyklého vizuálního zážitku toto řešení usnadňuje vstup, neboť se při otvírání částečně odsouvá také střecha, která bývá překážkou vstupu do nízkých vozidel.

Značná pozornost byla věnována pracovišti řidiče, který má k dispozici volant s pevným středem a centrálními ovládacími prvky, hlavní funkce jsou pohodlně na dosah ruky, což ještě dále usnadňuje řízení. Tlačítka ovladačů a startéru umístěná na střední konzole posilují dojem stíhačky. Poloha při řízení je volena s ohledem na optimální pozici řidičových očí, proto je sedadlo vybaveno jedinečným seřizováním výšky, umožňujícím dosáhnout optimální bod, nechybí ani odpružená opěrka hlavy opírající se o strop a elektrické ovládání seřízení koženého volantu a hliníkového pedálu. Na originální centrální konzole, rozdělené do pěti oddílů, je umístěna hliníková řadicí páka a ovládací prvky navigace, seřízení sedadla, volantu a pedálů, otvírání kufru, seřizování výšky vozu (odpružení) včetně sportovního režimu odpružení.

Centrální konzole pokračuje do prostoru pro cestující v podobě tří prosvětlených pruhů, jež informují cestující o režimu použitého hybridního pohonu. Světla doplňuje zvuková signalizace po otevření dveří, jež doprovází mj. vstup do vozu, startování vozidla, navigace v palubním počítači a informují o použití aerodynamických přídavných prvků.

S ohledem na pohodlí cestujících je každé sedadlo vybaveno regulací klimatizace a individuálním osvětlením ve stropě. Díky dokonale využitému rozvoru (3 m) mají cestující prostor pro kolena na úrovni sedanů. Kromě zavazadlového prostoru s kosodélníkovým otvíráním mohou cestující využít dvou prostorů za předními koly.

C-Métisse je vybaven hybridní dieselovou trakci, spojující vznětový V6 HDi FAP (208 k), spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou, jež pohání přední kola. Dva elektrické motory, integrované do zadních kol, dosahují jednotlivě točivého momentu 400 Nm a jednotlivého výkonu 20 k.

Dieselová hybridizace je ohleduplná k životnímu prostředí, což platí při použití k jízdám ve městě s režimem ZEV, jenž umožňuje jet v elektrickém režimu (v rozmezí 3 až  30 km/h), ale je vhodný i na běžné silnice. Ve smíšeném cyklu 6,5 l/ 100 km.

Při plném sešlápnutí plynového pedálu a okamžité potřebě momentu spojuje funkce  « boost » točivý moment tepelného motoru s momenty elektrických motorů a umožňuje dosáhnout výkonů hodných sportovního vozu, bez zvýšení spotřeby. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 6,2 s, tisíc metrů ujede za 25,4 sekundy.

Spíše než hledání maximální rychlosti dávali tvůrci přednost potěšení z řízení s hladkou a rychlou akcelerací. Například zrychlení z 80 na 120 km/h je dosaženo za 4,2 sekundy.

Během režimu « boost» využívá vůz pohonu všech kol, protože elektrické motory pohánějí zadní kola a dieselový motor kola přední. C-Métisse může rovněž zapnout elektrické motory a přejít k pohonu na čtyři kola v případě, že čidla ESP signalizují problémy s adhezí k vozovce.

Kromě motorů je trakce tvořena sadou baterií s vysokým napětím, jež slouží k napájení elektromotorů. Sada baterií je umístěna ve střední části vozu a je dobíjena elektrickými motory v decelerační fázi, kdy mění kinetickou energii vozidla na elektrickou. Systém kontroly trakce a brzdění, řídí automaticky energetickou konfiguraci: přechod ze 2 na 4 poháněná kola, rekuperaci energie a dobíjení baterie.

S karbonovou karosérií a karbonovým nosným mřížím pro hnací jednotku a přední nápravu váží vůz pouhých 1400 kg, včetně akumulátorů.

C-Métisse udivuje stylem, uchvátí hybridním dieselovým motorem a dokonale spojuje ekologii s dojmy a potěšením z jízdy. Tento způsob překonávání předsudků dokládá odhodlání Citroënu nabízet vozidla jdoucí s dobou a zároveň nezapomínat na to hlavní: na potěšení z jízdy.

 

JL, 7.9.2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar