Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bertone Barchetta - dárek k narozeninám

Němci vymysleli automobil, Američané z něho udělali dopravní prostředek pro širokou veřejnost a Italové jsou zodpovědní za jeho tvar. Jména Pinifarina, Zagato, Giugiaro jsou spojená s podobou nejznámějších vozů světa.

Sestavit žebříček úspěšnosti italských tvůrců je velice těžké, ale na jednom z nejvyšších míst bychom určitě našli jméno Bertone. V roce 1914 se narodil Giuseppe „Nuccio“ Bertone, jehož otec založil v městečku Borgo San Paolo firmu Carrozzeria Bertone. Už ve dvaceti letech, dřív než ukončil studia, zastupoval Nuccio rodinný podnik, a krok za krokem proměňoval malé karosářské firmy v integrovaný designerský a vývojový podnik, nabízející své služby velkým automobilkám. Pod jeho vedením pak vznikaly nejen designy sériově vyráběných automobilů, mezi nimi i Škoda Favorit, ale od roku 1950 také více než stovka studí a prototypů.
K 95. narozeninám si Carrozzeria Bertona sama nadělila dárek v podobě dvoumístného modelu Barchetta. V roce 1947 si tehdy mladý Nuccio Bertone vytvořil sám pro sebe malý dvoumístný automobil, aby mohl jezdit automobilové závody. Puristická otevřená auta se v Itálii díky své podobě s určitým typem lodí vždy nazývaly a stále ještě nazývají jako barchetta.
Carrozzeria Bertone proto u příležitosti 95. výročí svého založení opět oživila toto téma a v Ženevě představila Barchettu, jejíž podvozkové skupiny a mechanika lze vystopovat ve Fiatu 100 HP. Charakteristickým znakem je podsaditý svalnatý design skořepinového tvaru karosérie z hliníku, která vznikla stejným způsobem jako kdysi. Byla vyklepána přes dřevěnou formu rukama zkušených mistrů a následně vyleštěna.
Vzhůru výklopné dveře jsou upevněny na kloubovém závěsu, mimochodem patentovaném firmou Bertone. Že Bertone pro Barchettu opět zvolil za základ Fiat je pocta turínské značce a společné osmdesátileté spolupráce. Během té doby vzniklo více než padesát úspěšných kreací, jako například Fiat 850 Spider, sportovní X1/9 nebo kabriolety Punto či Ritmo.

Jindřich Lasík, 15.3.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar