BMW i8 Spyder - bohužel jen koncept
Po představení konceptů BMW i3 Concept a BMW i8 Concept přidává BMW Group k těmto modelům 8 Concept Spyder. Sportovně vyhlížející dvoumístný vůz je zhmotněním lehkosti, dynamických schopností a účinnosti ve velmi elegantním celku.
BMW i8 Concept Spyder se díky použití nejmodernější hybridní technologie vyznačuje výkonností sportovního vozu, avšak se spotřebou, kterou byste neočekávali ani od malého vozu.
Mezi nejzajímavější prvky designu patří dopředu vzhůru výklopné dveře s bezrámovými okny a dvojice elektrických koloběžek umístěná pod průhledným krytem v zádi. Sportovní vůz využívá pokrokovou koncepci LifeDrive a může se opřít o používání nejmodernějších lehkých materiálů. BMW i8 Concept Spyder je plug-in hybridní vůz schopný jízdy na plně elektrický pohon (eDrive), pro svůj pohon však může kombinovat sílu výkonného elektromotoru a spalovacího motoru. Lithium-iontové akumulátory se dobijí i při použití domácí elektrické zástrčky během krátké doby. Jedinečná radost z jízdy spojená s příkladnou úsporností je zaručena malou hmotností, nízko umístěným těžištěm, optimálním rozložením hmotnosti a samozřejmě i výkonnou hnací soustavou, poskytující kombinovaný výkon 260 kW (354 k).
Ve srovnání s provedením Coupé se Concept Spyder vyznačuje mírně zkráceným rozvorem náprav a celkovou délkou
Extrémně pevná a lehká struktura prostoru pro posádku je vytvořená plasty vyztuženými uhlíkovými vlákny CFRP, tedy karbonem. Moduly Drive jsou vyrobené primárně z hliníkových komponentů a obsahují v sobě funkce pohonu, podvozku, stejně tak jako bezpečnostních prvků. Koncepce LifeDrive je navržena tak, aby vyhověla sportovnímu charakteru. Přední a zadní moduly jsou vzájemně spojeny „energetickým tunelem“, v němž jsou umístěné akumulátory.
Příď charakterizuje poloprůhledný skleněný pás přecházející z čelního skla do přídě, kde odkrývá pohled na elektromotor určený pro pohon přední nápravy.
Významným prvkem zadní části je rozměrný průhledný kryt ukrývající dvojici elektrických koloběžek.
Dominantními vlastnostmi interiéru je zaměření na řidiče spojené s nízkou pozicí sedadel, která zintenzivňuje emoce typické pro otevřené vozy a současně automobilu dodává značný emotivní náboj. Všechny ovládací prvky jsou v ideálních pozicích.
Hybridním plug-in hnací ústrojí eDrive kombinuje dva hlavní zdroje síly. Elektromotor s výkonem 96 kW (131 k) pohánějící kola přední nápravy spolupracuje se zážehovým přeplňovaným tříválcem o výkonu 164 kW (223 k) pohánějícím zadní kola. Obě hnací jednotky jsou výsledkem vývoje BMW Group a společně produkují výkon 260 kW (354 k) a točivý moment 550 Nm. Tyto parametry umožňují z klidu na 100 km/h zrychlit během 5 s a rozjedou jej až na elektronicky omezenou nejvyšší rychlost 250 km/h. V kombinovaném evropském cyklu spotřebuje 3 l/100 km.
Elektromotor zásobují elektřinou lithium-iontové akumulátory, které se z domácí zástrčky nabijí za méně než dvě hodiny. Akumulátory jsou umístěné ve středovém tunelu mezi nápravami, kde zajišťují nízké těžiště, které je přínosem pro obratnost a jízdní dynamiku. Velmi důmyslné využívání prostoru a celkové uspořádání hnacího ústrojí i podvozku přineslo dvoumístnému sportovnímu vozu ideální rozložení hmotnosti v poměru 50:50.
S nabitými akumulátory může vůz na elektrický pohon ujet až 30 km. Elektromotor nemá v hnacím ústrojí roli pouze doplňkového zdroje síly, ale je plnohodnotným strojem pro pohon BMW i8 Concept Spyder. V případě potřeby se prostřednictvím vysokonapěťového alternátoru část energie spalovacího motoru přemění na elektřinu, jež se uschová v akumulátorech hybridního systému.
Řidiči budou disponovat novou generací asistenčních systémů, které zvýší jejich bezpečnost i komfort. Mezi příklady patří systém upozornění na čelní srážku, parkovací asistent nebo asistent jízdy v dopravních kolonách, které využívají informace čelní kamery. Kromě toho BMW i vyvíjí mnoho pokrokových komunikačních funkcí, jež přinesou komplexní propojení mezi automobilem a okolním světem. Prostřednictvím chytrého telefonu je např. možné automobil lokalizovat v parkovacích domech (CarFinder), najít nejbližší dobíjecí stanice, aktivovat nabíjení akumulátoru na předem nastavený čas nebo informovat uživatele o stavu automobilu. Navíc lze i temperovat akumulátor a interiér vozu s předstihem podle času odjezdu. Funkce Last Mile Navigation dokáže řidiče navést do cíle i po zaparkování automobilu, například do restaurace nebo muzea v pěších zónách. Dalším příkladem funkcí je plánování cesty se zapojením prostředků veřejné dopravy, stejně tak jako hledání konkrétních volných parkovacích míst.
Na displeji za volantem se potřebné informace variabilní formou zobrazují ve dvou elipsách. Kromě digitálního rychloměru se publikují informace o úspornosti, které řidiči sdělují, kolik energie aktuálně spotřebovává, případně kolik rekuperuje. Na displeji se zobrazují také informace navigačního systému, stejně tak jako dojezd na čistě elektrický pohon, na spalovací motor a za situace, kdy oba motory pohánějí automobil společně. Jakmile řidič aktivuje jízdní režim ECO PRO, displej změní svoji barvu na modrou a dojde také ke změně údajů zobrazovaných v elipsách. K podobným změnám dojde také po přepnutí do režimu SPORT, ovšem s tím rozdílem, že hlavní barvou je oranžová.
Hlavním rozhraním pro systémy inteligentní mobility je centrální informační displej. Umožňuje sledovat aktuální stav a toky energie hybridního systému, ovládat navigační systém, zobrazovat naváděcí příkazy, případně posloužit jako rozhraní pro komunikační systémy.
Výkonová elektronika automobilu je propojena s navigačním systémem a systémem dopravního zpravodajství, takže má další informace k tomu, aby mohla pracovat s mnohem větší efektivitou. Informace o profilu trasy, rychlostních limitech a aktuální dopravní situaci jsou při řízení strategie hybridního systému brány v potaz. Systém například dokáže s předstihem nabít akumulátor v situacích, kdy ví, že se vpředu na trase objeví kolona vozidel. Dopravní zácpu automobil následně projede čistě na elektrický pohon.
JL, 6.4.2012
Mezi nejzajímavější prvky designu patří dopředu vzhůru výklopné dveře s bezrámovými okny a dvojice elektrických koloběžek umístěná pod průhledným krytem v zádi. Sportovní vůz využívá pokrokovou koncepci LifeDrive a může se opřít o používání nejmodernějších lehkých materiálů. BMW i8 Concept Spyder je plug-in hybridní vůz schopný jízdy na plně elektrický pohon (eDrive), pro svůj pohon však může kombinovat sílu výkonného elektromotoru a spalovacího motoru. Lithium-iontové akumulátory se dobijí i při použití domácí elektrické zástrčky během krátké doby. Jedinečná radost z jízdy spojená s příkladnou úsporností je zaručena malou hmotností, nízko umístěným těžištěm, optimálním rozložením hmotnosti a samozřejmě i výkonnou hnací soustavou, poskytující kombinovaný výkon 260 kW (354 k).
Ve srovnání s provedením Coupé se Concept Spyder vyznačuje mírně zkráceným rozvorem náprav a celkovou délkou
Extrémně pevná a lehká struktura prostoru pro posádku je vytvořená plasty vyztuženými uhlíkovými vlákny CFRP, tedy karbonem. Moduly Drive jsou vyrobené primárně z hliníkových komponentů a obsahují v sobě funkce pohonu, podvozku, stejně tak jako bezpečnostních prvků. Koncepce LifeDrive je navržena tak, aby vyhověla sportovnímu charakteru. Přední a zadní moduly jsou vzájemně spojeny „energetickým tunelem“, v němž jsou umístěné akumulátory.
Příď charakterizuje poloprůhledný skleněný pás přecházející z čelního skla do přídě, kde odkrývá pohled na elektromotor určený pro pohon přední nápravy.
Významným prvkem zadní části je rozměrný průhledný kryt ukrývající dvojici elektrických koloběžek.
Dominantními vlastnostmi interiéru je zaměření na řidiče spojené s nízkou pozicí sedadel, která zintenzivňuje emoce typické pro otevřené vozy a současně automobilu dodává značný emotivní náboj. Všechny ovládací prvky jsou v ideálních pozicích.
Hybridním plug-in hnací ústrojí eDrive kombinuje dva hlavní zdroje síly. Elektromotor s výkonem 96 kW (131 k) pohánějící kola přední nápravy spolupracuje se zážehovým přeplňovaným tříválcem o výkonu 164 kW (223 k) pohánějícím zadní kola. Obě hnací jednotky jsou výsledkem vývoje BMW Group a společně produkují výkon 260 kW (354 k) a točivý moment 550 Nm. Tyto parametry umožňují z klidu na 100 km/h zrychlit během 5 s a rozjedou jej až na elektronicky omezenou nejvyšší rychlost 250 km/h. V kombinovaném evropském cyklu spotřebuje 3 l/100 km.
Elektromotor zásobují elektřinou lithium-iontové akumulátory, které se z domácí zástrčky nabijí za méně než dvě hodiny. Akumulátory jsou umístěné ve středovém tunelu mezi nápravami, kde zajišťují nízké těžiště, které je přínosem pro obratnost a jízdní dynamiku. Velmi důmyslné využívání prostoru a celkové uspořádání hnacího ústrojí i podvozku přineslo dvoumístnému sportovnímu vozu ideální rozložení hmotnosti v poměru 50:50.
S nabitými akumulátory může vůz na elektrický pohon ujet až 30 km. Elektromotor nemá v hnacím ústrojí roli pouze doplňkového zdroje síly, ale je plnohodnotným strojem pro pohon BMW i8 Concept Spyder. V případě potřeby se prostřednictvím vysokonapěťového alternátoru část energie spalovacího motoru přemění na elektřinu, jež se uschová v akumulátorech hybridního systému.
Řidiči budou disponovat novou generací asistenčních systémů, které zvýší jejich bezpečnost i komfort. Mezi příklady patří systém upozornění na čelní srážku, parkovací asistent nebo asistent jízdy v dopravních kolonách, které využívají informace čelní kamery. Kromě toho BMW i vyvíjí mnoho pokrokových komunikačních funkcí, jež přinesou komplexní propojení mezi automobilem a okolním světem. Prostřednictvím chytrého telefonu je např. možné automobil lokalizovat v parkovacích domech (CarFinder), najít nejbližší dobíjecí stanice, aktivovat nabíjení akumulátoru na předem nastavený čas nebo informovat uživatele o stavu automobilu. Navíc lze i temperovat akumulátor a interiér vozu s předstihem podle času odjezdu. Funkce Last Mile Navigation dokáže řidiče navést do cíle i po zaparkování automobilu, například do restaurace nebo muzea v pěších zónách. Dalším příkladem funkcí je plánování cesty se zapojením prostředků veřejné dopravy, stejně tak jako hledání konkrétních volných parkovacích míst.
Na displeji za volantem se potřebné informace variabilní formou zobrazují ve dvou elipsách. Kromě digitálního rychloměru se publikují informace o úspornosti, které řidiči sdělují, kolik energie aktuálně spotřebovává, případně kolik rekuperuje. Na displeji se zobrazují také informace navigačního systému, stejně tak jako dojezd na čistě elektrický pohon, na spalovací motor a za situace, kdy oba motory pohánějí automobil společně. Jakmile řidič aktivuje jízdní režim ECO PRO, displej změní svoji barvu na modrou a dojde také ke změně údajů zobrazovaných v elipsách. K podobným změnám dojde také po přepnutí do režimu SPORT, ovšem s tím rozdílem, že hlavní barvou je oranžová.
Hlavním rozhraním pro systémy inteligentní mobility je centrální informační displej. Umožňuje sledovat aktuální stav a toky energie hybridního systému, ovládat navigační systém, zobrazovat naváděcí příkazy, případně posloužit jako rozhraní pro komunikační systémy.
Výkonová elektronika automobilu je propojena s navigačním systémem a systémem dopravního zpravodajství, takže má další informace k tomu, aby mohla pracovat s mnohem větší efektivitou. Informace o profilu trasy, rychlostních limitech a aktuální dopravní situaci jsou při řízení strategie hybridního systému brány v potaz. Systém například dokáže s předstihem nabít akumulátor v situacích, kdy ví, že se vpředu na trase objeví kolona vozidel. Dopravní zácpu automobil následně projede čistě na elektrický pohon.
JL, 6.4.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout