Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW Vision ConnectedDrive - budoucnost už začala (II)

Ve voze se také představuje nový koncept ovládání, vizionářský i intuitivní. Průlomovým řešením je trojice displejů v přístrojové desce, které jsou vzájemně propojeny a navrženy tak, aby různé informace dodávaly ve srozumitelné podobě.

Jednou ze specialit BMW je ergonomický a rychlý přístup k potřebným informacím. Právě trojrozměrné displeje konceptu BMW Vision ConnectedDrive ukazují další směr vývoje i v této oblasti.
Široké spektrum informací se může řidiči zobrazovat spojením trojrozměrného Head-Up displeje, stejně tak jako volně programovatelného displeje umístěného za volantem, rovněž s prostorovým uspořádáním. Tyto zobrazovací jednotky doplňuje ještě informační displej umístěný před spolujezdcem, který je nezávislý a jehož obraz nemůže řidič sledovat.
Velká část čelního skla v zorném poli řidiče slouží jako Head-Up displej, předstihující důležitostí na konvenčním místě umístěný displej. Informace o rychlosti jízdy, navigaci nebo různých upozorněních se zobrazují přímo před řidičem.
Pokrokové řešení displeje umožňuje, aby se různé informace zobrazovaly v trojrozměrné podobě a vzájemně se překrývaly podle okamžité důležitosti. Např. informace o rychlosti se trvale zobrazuje na pozadí v okamžicích, kdy automobil řidiči v popředí sděluje informace o navádění navigačním systémem. Další schopností je přizpůsobení zobrazování aktuální jízdní situaci a obrazu před vozidlem. Je tedy možné např. zvýraznit důležitou informaci týkající se nebezpečně se pohybujícího automobilu či chodce tím, že se zobrazí před ostatními údaji.


Volně programovatelný přístrojový štít
Dokonalým doplňkem nového Head-Up displeje je podobně trojrozměrně řešený hlavní displej umístěný za volantem, kde mají konvenční vozy hlavní přístroje. Přesunutí hlavního displeje přímo do zorného pole řidiče usnadňuje jeho čitelnost a zpracovávání informací, zobrazuje se zde např. mapa navigačního systému, informace zábavních systémů vozu, nebo také krátké textové zprávy SMS či e-maily. Podobné řešení jako v případě Head-Up displeje s několika různými úrovněmi umožňuje přirozenou cestou zvýrazňovat některé informace vůči druhým a současně neustále zobrazovat všechny potřebné údaje.


Displej před spolujezdcem
Protože je displej nezávislý na řidičových displejích, je určen výhradně pro spolujezdce, a proto je umístěn tak, aby na něj řidič neviděl. Spolujezdec jej může využívat k obsluze informačních, zábavních či komunikačních systémů, vyhrané informace přitom může pouhým pohybem ruky poslat na displej před řidičem. Různé informace, ovládání hudby nebo práce s navigací může být prováděna na displeji a až následně mohou být informace poslány do systému řidiče.
Vedlejší informační displej se ovládá pomocí gest na dotykovém povrchu přístrojové desky umístěném pod ním. Povrch s osvětlenými body současně spolujezdci dává zpětnou vazbu o jeho pohybech. Rozdělení ovládání displeje a jeho zobrazovací plochy do dvou úrovní je přínosem pro intuitivnost obsluhy. Právě rozdělení do dvou prvků je dalším ztělesněním filozofie vrstev, neboli úrovní, která stojí za návrhem nového konceptu ovládání tohoto koncepčního vozu.


Individualizované informace
Speciální funkcí informačního displeje před spolujezdcem je tzv. individuální třídění informací. Jedná se o virtuální rozhraní, které zprostředkovává různé informace řidiči na základě jeho zájmů, ale i pozice automobilu. Vše se zobrazuje ve formátu virtuálního časopisu. Spolujezdec tak může jednoduše procházet, zvýrazňovat a vyčleňovat témata svého zájmu, jež následně slouží jako filtry pro zobrazování informací – vše je individualizované a intuitivní.
Individualizované třídění informací má dvě základní roviny. V jedné z nich se snaží spolujezdce informovat o záležitostech souvisejících se samotnou cestou, případně s okolím vozu, a na straně druhé slouží jako filtr, aby se k němu dostaly jen relevantní informace, které jej opravdu zajímají. Když například projedete kolem nějaké budovy, již byste jinak nechali bez povšimnutí, automobil vám díky této funkci sdělí, že se jedná o významné historické muzeum, v němž se aktuálně koná zajímavá výstava. Takto filtrovaná a pozičně definovaná data mohou sloužit například jako ideální pomocník při hledání restaurace, k nákupům vstupenek na nejrůznější výstavy, nebo zkrátka poslouží jako audiovizuální průvodce městem.


Vnější design – skutečné BMW
Koncept působí dynamicky a nese typické rysy designu BMW, jako je dlouhá kapota motoru, velký rozvor náprav, prostor pro posádku posunutý vzad.
Za nízký a sportovní dojem vděčí optickému propojením kapoty motoru a skloněnému čelnímu sklu. Sportovní charakter je zvýrazněn působivými 20“ koly s trojrozměrným designem.
Pro koncept je charakteristické pokrokové řešení dveří, které je nepřímým odkazem na roadster Z1. Dveře se otvírají jako nůžky. Zatímco jejich vnější plášť se odsouvá dopředu, vnitřní výplně se odsunují dozadu. Stejně jako roadster BMW i koncept může jezdit s otevřenými dveřmi.
Koncept BMW Vision ConnectedDrive byl vložen do otevřené karoserie sportovního dvoumístného roadsteru, protože právě tak je při pohledu shora vidět celé řešení interiéru.


JL, 18.3.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar