Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW Vision ConnectedDrive - budoucnost už začala (I)

BMW začalo již počátkem 70. let minulého století pracovat na propojování automobilu a jeho okolí, stejně tak jako na vzájemné komunikaci jednotlivých systémů uvnitř automobilu. Právě spolupráce jednotlivých systémů umožnila vývoj nových informačních, komunikačních a asistenčních systémů.

Dnes je vývojová strategie BMW ConnectedDrive synonymem pro inteligentní propojení řidiče, automobilu a prostředí. Jednotlivé systémy zvyšují úroveň komfortu, nabízejí nové možnosti zábavy a informací, stejně jako významně zvyšují bezpečnost.
Koncept posunuje možnosti propojení a komunikace jednotlivých systémů na novou úroveň a naznačuje, jakým směrem se bude ubírat vývoj v této oblasti.
Celková koncepce je rozdělena na tři základní oblasti: bezpečnost, informace/zábava a komfort. Základní princip je inteligentní propojení řidiče, vozu a okolního světa, které se člení na čtyři úrovně: displeje a koncepce ovládání, unikátní světelný koncept, celkové řešení a integrace koncepčního vozu do multimediálního prostředí expozice na autosalonu.


Základní myšlenka – zevnitř ven

Více než v kterémkoliv automobilu je právě v konceptu člověk pomyslným středobodem celého vozu. Automobil jako takový, jeho funkce, stejně tak jako potřeby řidiče a spolujezdce jsou na počátku, ale také na konci veškerých interakcí. Interiér je navržen ve třech úrovních, které jsou popisovány jako vrstvy. Každá z vrstev reprezentuje tři hlavní prvky strategie ConnectedDrive – komfort, informace/zábava a bezpečnost.
Tyto vrstvy obsahují vše včetně ovládacích panelů a displejů. Právě používání tzv. vrstev uvnitř nového konceptu je známé z konceptu BMW Vision EfficientDynamics, nyní je zdokonaleno.
Barevně rozlišená optická vlákna definují každou ze tří úrovní a výrazně je od sebe odlišují. Toto oddělení je však dáno nejen barvami, ale také rytmem, pohybem a texturou. Při aktivaci některé z funkcí se tento počin barevně zvýrazní a upozorní na interakci jednotlivých prvků a systémů.


Bezpečnost – hlavní úkol každého vozu
Bezpečnost symbolizuje vzájemnou interakci mezi řidičem a okolním prostředím prostřednictvím prvků aktivní bezpečnosti a pokrokových asistenčních systémů. Tato první vrstva je reprezentována nejbližším okolím řidiče a je zvýrazněna oranžovou barvou, procházející od přídě až po zadní světla. Oranžové linie interiéru pokračují až do přední kapoty, což udržuje řidičovu pozornost směrem k silnici.
Právě bezpečnostní vrstva zahrnuje informační a ovládací prvky související s řízením automobilu. Její součástí je také čelní sklo, jež je integrovanou částí nově řešeného Head-Up displeje.
Druhým hlavním informačním prvkem je programovatelný displej situovaný v zorném poli řidiče za volantem, který doplňuje informace sdělované na čelním skle. Vedení oranžových světelných trubic symbolizuje propojení různých senzorů po celém vozidle a jejich interakci s řidičem. V předních světlometech a zadních skupinových svítilnách jsou umístěné radary skenující bezprostřední okolí vozu.


Informace/zábava – spojení namísto izolace
Druhá vrstva konceptu obsahuje první bezpečnostní vrstvu a přidává k ní propojení řidiče a spolujezdce. Právě v rámci této vrstvy probíhá komunikace mezi oběma členy posádky. Opticky je vyjádřena modrou barvou, která vyúsťuje z prostoru mezi sedadly, kde jsou pod krycím plastem umístěny antény. Z tohoto centrálního místa se informace opticky dostávají podél sedadel k řidiči i spolujezdci.
Informační displej spolujezdce, který je jeho vstupní branou k zábavním funkcím vozu, je umístěn před ním v přístrojové desce. Ve vypnutém stavu je skryt v přístrojové desce, po jemném dotyku na citlivé místo pod ním se celý systém zapíná. Systém se ovládá pouhými pohyby prstu. Spolujezdec dostává od vozu zpětnou vazbu o svých povelech prostřednictvím rozsvícení odpovídající oblasti.


Komfort – komunikace mezi vozidlem a okolním světem
Třetí vrstva spojuje dvě předchozí úrovně, a přidává hlavní myšlenku celého programu BMW ConnectedDrive, spočívající v propojení automobilu a okolního světa. Tato vrstva je umístěna v oblasti periferního vidění a reprezentuje ji zelená světelná linie, která symbolicky obepíná celý automobil.
Rozdělení vnímání interiéru do tří vrstev je funkční a odlišeno barvami a použitými materiály. Světle šedivá prémiová kůže, použitá na čalounění sedadel, symbolizuje první vrstvu. Druhá vrstva je vyjádřena tmavě šedým pruhem kůže, který je k vidění na výplních dveří a v okolí přístrojů. Charakteristická je také exkluzivní šedá vrstva, použitá na karoserii vozu, jež symbolizuje třetí vrstvu.


Dokončení zítra









Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar