Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW Concept ActiveE jezdí jen na proud

Studie ukazuje, jak by mohlo vypadat čistě elektřinou poháněné BMW. Koncept byl navržen tak, aby zachoval praktičnost řady 1 Coupé, na jehož základě byl postaven. BMW Concept ActiveE se představí na detroitském autosalonu NAIAS 2010.

Promyšlená integrace jednotlivých funkčních celků do karoserie BMW řady 1 Coupé zajistila, že automobilu zůstala čtyři místa a současně i zavazadlový prostor (200 l). Speciálně pro tento vůz vyvinutý elektromotor je umístěn v zadní nápravě a disponuje výkonem 125 kW/170 k a točivým momentem 250 Nm.
Elektrický pohon čerpá elektřinu z pokrokových lithium-iontových akumulátorů, vyvinuté ve spolupráci BMW Group a SB LiMotive. Kapacita vystačí na ujetí cca 160 km v běžném provozu. Inteligentní řízení teploty akumulátorů zajišťuje vysokou účinnost za každé teploty. Vůz je ukázkou, že radost z jízdy může řidič zažít i když automobil nevypouští žádné škodlivé plyny. Tohoto spojení se podařilo dosáhnout především zásluhou vývoje nového synchronního elektromotoru.
Točivý moment 250 Nm je k dispozici již od nulových otáček, což je typické pro všechny elektromotory. Na rozdíl od asynchronních se synchronní elektromotory vyznačují relativně velkým točivým momentem také ve vyšších otáčkách a rychlostech. Průběh točivého momentu je současně s tím plynulejší a bez náhlého úbytku.
Použitá koncepce pohonu podle provedených simulací zajistí zrychlení z klidu na 100 km/h pod 9 sekund. Na 60 km/h se dostane za 4,5 s. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 145 km/h.
Pokrokovost řešení elektrického pohonu se ukazuje v prostorové nenáročnosti. Kompaktní motor je integrován do modulu zadní nápravy a zabírá přibližně stejný prostor jako konvenční diferenciál, jehož funkce je v ústrojí pohonu integrována.
V elektromobilu BMW může řidič plynovým pedálem ovládat nejen zrychlení, ale také zpomalení. V okamžiku, kdy řidič sundá nohu z plynu, stane se z elektromotoru generátor, transformující kinetickou energii automobilu na elektřinu. Častá rekuperace kinetické energie dokáže prodloužit dojezd až o 20 procent.
Samotná rekuperace je navíc schopna vytvořit účinné zpomalování. což řidiči ocení při klidnějším jízdním stylu s mírnými změnami rychlosti. Ve městě je právě rekuperace schopná až ze 75 % nahradit konvenční brzdovou soustavu. Při rekuperaci kinetické energie dochází k rozsvícení brzdových světel. Brzdná funkce způsobená výrobou elektřiny působí pouze na zadní kola. Při větším zpomalení přichází ke slovu konvenční hydraulická brzdová soustava. Během brzdění v nouzové situaci zajišťuje účinné zpomalení a současně potřebnou jistotu stabilizační systém DSC.
Speciální lithium-iontový akumulátor dodává elektřinu pro hnací elektromotor i ostatní systémy vozu. Vysokonapěťový akumulátor se vyznačuje značnou kapacitou a dlouhou životností. Poprvé se jedná o akumulátor, jehož články byly vyvinuté speciálně pro automobil. Technologie lithium-iontových akumulátorů již několik let prokazuje své přednosti v podobě nadstandardní kapacity a absence tzv. paměťového efektu např. v mobilních telefonech či přenosných počítačích. Lithium-iontové akumulátory jsou kromě inteligentní řídicí jednotky vybavené vlastním kapalinovým chladicím okruhem. Díky tomu nabízejí značnou kapacitu a dlouhou životnost takřka ve všech myslitelných teplotách. Právě vysoká kapacita je zárukou dlouhého dojezdu na jedno nabití akumulátorů cca 160 km.
Další specifickou vlastností použitých akumulátorů jsou jejich malé rozměry. Akumulátory jsou rozdělené do několika skupin, což umožňuje jejich účelné umístění ve vozidle s ohledem na výsledné rozložení hmotnosti. Největší část akumulátorů je umístěna pod zadními sedadly a ve středovém tunelu, což je zárukou nízkého těžiště. Další akumulátory jsou situované v původně motorovém prostoru. Tím pohotovostní hmotnost činí přibližně 1800 kg.
Umístění akumulátorů přispělo ke snížení těžiště automobilu a k téměř optimálnímu rozložení hmotnosti vozu mezi nápravami v poměru 50:50
V otázce vnitřního prostoru neznamená koncept ve srovnání s konvenčními modely řady 1 Coupé žádné omezení. Prostor na všech čtyřech sedadlech je shodný ve všech rozměrech. Umístění řídicí elektroniky nad motor integrovaný do zadní nápravy je optimální z hlediska bezpečnosti i funkčnosti. Toto řešení mírně omezuje objem prostoru pro zavazadla na dostatečných 200 l.
Systém elektrického pohonu, stejně jako akumulátorů, je vybaven bezpečnostní monitorovací funkcí, která o případných potížích informuje řidiče. V případě potřeby dokáže systém samočinně vybít akumulátor, event. se vypnout.
Lithium-iontové akumulátory lze nabíjet různými způsoby, tudíž automobil není závislý na jednom specializovaném zdroji elektřiny a dokáže pracovat s tím, který je k dispozici. Řídicí jednotka akumulátorů se automaticky postará za daných podmínek o optimální nabíjení. Nejrychlejší způsob nabíjení umožňuje speciální domácí nabíječka. Kromě toho je možné automobil nabíjet z pouličních dobíjecích stojanů, které začínají energetické společnosti ve vyspělých městech nabízet.
Lithium-iontové akumulátory stanovují nová měřítka pro daný druh zásobníků elektrické energie. Bez ohledu na napětí či proud dokáží v krátkém čase pojmout mnoho energie. Se speciální nabíječkou, připojenou k běžné zástrčce s napětím 230/240 V, lze akumulátory plně nabít proudem 50 A za 3 hodiny.
Výkonný akumulátor umožňuje integraci dalších funkcí, jako je např. nezávislé topení a klimatizace, napojené na elektrickou síť vozu a poháněné právě z akumulátoru. Automobil tak samočinně udržuje požadovanou vnitřní teplotu nezávisle na okolní teplotě nebo rychlosti jízdy. V případě, že je automobil v nabíjecím procesu připojen ke zdroji elektřiny a má nabitý akumulátor, lze topení nebo klimatizaci aktivovat před jízdou. Klimatizaci můžeme ovládat dálkově mobilním telefonem, nejen zapnout, ale současně nastavit také předehřátí nebo vychlazení interiéru.
Kromě dálkového ovládání klimatizace je možné získávat na mobilní telefon informace o stavu konceptu. Nezáleží, jak je řidič od vozu daleko, vždy může zjistit stav nabití jeho akumulátorů, stejně jako dojezd. Součástí podávané informace je rovněž čas potřebný pro plné nabití nebo informace, zda energie v akumulátorech stačí např. pro cestu domů, do zaměstnání apod. Mobilní telefon může také na dálku pomoci vyhledat veřejnou dobíjecí stanici v místě, kde se vozidlo momentálně nachází.
BMW Concept ActiveE je vybaven speciálními aerodynamicky optimalizovanými litými koly, jejichž průměr 18“ opticky zvětšuje modrá linka na límci. Spodní část zadního nárazníku je jednolitá – chybí totiž koncovka výfuku.
I v interiéru najdeme několik odlišností upozorňujících na elektrický pohon. Jedná se např. o speciální kůži s elektrickými motivy známými z karoserie vozu a modrými švy. Specifické jsou rovněž bílé dekorační lišty uvnitř vozu s trojrozměrnou grafikou, jedná se o stejný odstín Liquid White použitý na laku karoserie. Displej mezi přístroji i hlavní informační displej systému iDrive, dostal nová menu, zaměřená na monitoring a informování o elektrickém pohonu.
Místo otáčkoměru a tradičního ukazatele aktuální spotřeby je přístroj zobrazující stav akumulátorů. Spodní ukazatel navíc podává informaci o množství aktuálně používané elektřiny, stejně jako o intenzitě rekuperace kinetické energie. Stav dobití akumulátoru může být zobrazován také centrálním displejem, zde je však doplněn například o informaci o nejbližší dobíjecí stanici.
V podlaze zavazadlového prostoru je možné pod průhledným plexisklem vidět modře osvětlenou výkonovou elektroniku, která je dalším vizuálním prvkem upozorňujícím na elektrický pohon daného konceptu. Kabel pro dobíjení je umístěn pod podlahou zavazadlového prostoru ve schránce mezi levým podběhem a zmiňovanou řídicí elektronikou.



JL, 29.12.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar