BMW Concept 1 tii - tradice zavazuje
Na úspěšné závodní vozy z Mnichova navazuje BMW Concept 1 tii, který pokračuje v tradici kompaktních, lehkých a extrémně sportovních kupé. Fascinující studie vychází z nového BMW řady 1 Coupé a světovou premiéru oslavila na Tokijském autosalónu 2007.
Je evolucí kompaktního dvoudveřového BMW se zaměřením na sportovní vyžití. Již při prvním setkání je zřejmá vysoká úroveň jízdní dynamiky, která je dána aerodynamicky optimalizovanou karoserií, použitím odlehčených dílů, zlepšující rozložení hmotnosti mezi nápravy, či nově upraveného interiéru.
BMW Concept 1 tii přebírá do svého designu tradiční a charakteristické prvky úspěšných sportovních vozů BMW. Na pohled upoutají detaily, které dopomohly v 60. a 70. letech kupé BMW k mimořádným úspěchům na silnici i na závodních tratích. Vozy již tehdy charakterizovaly kompaktní rozměry, nízká hmotnost s vynikající vyvážeností a výkonné motory, jejichž síla se přenášela na zadní kola.
Zvláště BMW 02 z roku 1966, byl uznávaný jako ztělesnění mimořádných dynamických jízdních vlastností. Nyní přichází nové BMW řady 1 Coupé se stejnou filozofií: lehké, agilní a výkonné kompaktní dvoudveřové kupé, jehož ovladatelnost a sportovní jízdní vlastnosti zaručují zážitky za volantem.
Vůz kombinuje stylistické prvky převzaté z minulosti s nejpokrokovějšími technologiemi. Kvůli úspoře hmotnosti a vyváženého rozdělení hmotnosti mezi nápravami jsou vybrané díly vyrobeny z plátů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFP – Carbon-Fibre-Reinforced Plastic). Kromě kapoty motoru a krytů vnějších zpětných zrcátek jsou z tohoto lehkého a pevného materiálu zhotoveny také vložky postranních vstupů vzduchu v nárazníku, zadní spoiler a výplň ve spodní části zadního nárazníku.
Z dálky vypadají díly z CFP černě, teprve při důkladné prohlídce se ukáže jemná struktura uhlíkových vláken, chráněná čirým matným lakem. Tmavý povrch kapoty neodráží sluneční paprsky, a neruší koncentraci řidiče. Široký bílý pás podél horní hrany čelního okna slouží stejnému účelu, a zabraňuje tak oslnění od zapadajícího slunce.
Kontrastní barevné schéma z bílého laku Alpine a tmavých dílů z CFP vychází z funkčních požadavků, ale současně vytváří charakteristický vzhled studie. Optickým výrazem sportovního ducha vozu jsou podélné kontrastní pruhy od předních světlometů až k aerodynamickému spoileru na zadním víku. Na kapotě jsou pruhy bílé, na střeše a zadním víku černé. Třetí barvu designéři použili na méně viditelných místech: modře jsou lakované brzdové třmeny, jeden z pěti šroubů každého kola a otvor pro vlečné oko v předním nárazníku.
Studie se od standardní verze BMW řady 1 Coupé neodlišuje pouze barevně, ale také designem celého vozu. Kromě dílů z CFP jsou nové boční prahy, přední část, zadní nárazník a spoiler na víku zavazadlového prostoru.
Přední část vozu dostala nové vstupy vzduchu s účinnějšími spoilery. Zvlášť výrazné boční vstupy vzduchu jsou uvnitř tvořené rovněž CFP. Hlavní vstup vzduchu je po obou stranách vybaven zvláštními spoilery, které rozdělují proudění vzduchu na dvě části, jednu usměrňují k bočním vstupům vzduchu a druhou pod vůz.
Dalším prvkem z motoristického sportu, napomáhající optimalizovat obtékání vzduchu, jsou podélné lišty na bočních hranách kapoty motoru, jež přispívají k jízdní stabilitě při vysokých rychlostech. Tento pozitivní přínos byl v polovině 70. let ověřen na vozech BMW 3.0 CSL.
Nezaměnitelnou siluetu vozu vytváří dlouhá kapota, kabina posunutá dozadu a mírně klesající linie střechy, jež přechází v záď vozu. Sportovní, klínovitý profil studie zvýrazňují svalnaté boční prahy, které vůz opticky snižují a podporují jeho dynamický vzhled. Vůz používá 18“ pětipaprskové ráfky z lehké slitiny v odstínu tmavého chromu.
Jasné zaměření na optimalizaci aerodynamiky ovlivnilo také design zádě. Zadní spoiler (z CFP) na víku zavazadlového prostoru je větší než u „běžného“ BMW řady 1 Coupé. Svým tvarem a rozměry vytváří při vysokých rychlostech maximální přítlak na zadní nápravu. Také vložená spodní část zadního nárazníku je vyrobena z CFP a její třídílná struktura přebírá uspořádání vstupů vzduchu na přídi. Difuzor, snižující víření vzduchu, je rozdělen dvěma lištami.
Zatímco interiér přebírá černobílý kontrast exteriéru, je v něm podíl obou barev obrácený: bílý povrch najdeme na klikách dveří a na ramenech sportovního volantu. Modrou barvu pak na švech čalounění řidičova sedadla, na ozdobném kroužku pod hlavicí řadicí páky a bezpečnostním pásu na sedadle řidiče. Naopak bezpečnostní pásy a švy čalounění ostatních tří sedadel jsou ve stříbrném odstínu.
Díky dominantní převaze tmavých odstínů v interiéru se řidič dokáže plně koncentrovat na jízdu a dění kolem něj. Antracitové čalounění předních sloupků střechy a stropu tvoří jednotu s přístrojovou deskou, výplněmi dveří a bočními panely. Přístrojová deska je potažená černou alcantarou, takže brání odrazům světla. Design přístrojové desky vychází z běžných zvyklostí a zaměření v motoristickém sportu. Bílý podklad otáčkoměru s červenou ručkou přitahuje větší pozornost než tmavé provedení rychloměru.
Věnec volantu, který padne dobře do rukou, je potažen alcantarou a řidič se může spolehnout na maximální přesnost při rychlých manévrech a náhlých změnách směru.
Anatomická sedadla jsou dalším novým vývojem pro sportovní jízdu: sportovní sedadla čalouněná kombinací alcantary a kůže nabízejí perfektní boční vedení. Navíc jsou vybavena integrovanými opěrkami hlavy a bočními airbagy. Také cestující na zadních sedadlech sedí sportovně nízko.
JL, 31.10.2007
BMW Concept 1 tii přebírá do svého designu tradiční a charakteristické prvky úspěšných sportovních vozů BMW. Na pohled upoutají detaily, které dopomohly v 60. a 70. letech kupé BMW k mimořádným úspěchům na silnici i na závodních tratích. Vozy již tehdy charakterizovaly kompaktní rozměry, nízká hmotnost s vynikající vyvážeností a výkonné motory, jejichž síla se přenášela na zadní kola.
Zvláště BMW 02 z roku 1966, byl uznávaný jako ztělesnění mimořádných dynamických jízdních vlastností. Nyní přichází nové BMW řady 1 Coupé se stejnou filozofií: lehké, agilní a výkonné kompaktní dvoudveřové kupé, jehož ovladatelnost a sportovní jízdní vlastnosti zaručují zážitky za volantem.
Vůz kombinuje stylistické prvky převzaté z minulosti s nejpokrokovějšími technologiemi. Kvůli úspoře hmotnosti a vyváženého rozdělení hmotnosti mezi nápravami jsou vybrané díly vyrobeny z plátů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFP – Carbon-Fibre-Reinforced Plastic). Kromě kapoty motoru a krytů vnějších zpětných zrcátek jsou z tohoto lehkého a pevného materiálu zhotoveny také vložky postranních vstupů vzduchu v nárazníku, zadní spoiler a výplň ve spodní části zadního nárazníku.
Z dálky vypadají díly z CFP černě, teprve při důkladné prohlídce se ukáže jemná struktura uhlíkových vláken, chráněná čirým matným lakem. Tmavý povrch kapoty neodráží sluneční paprsky, a neruší koncentraci řidiče. Široký bílý pás podél horní hrany čelního okna slouží stejnému účelu, a zabraňuje tak oslnění od zapadajícího slunce.
Kontrastní barevné schéma z bílého laku Alpine a tmavých dílů z CFP vychází z funkčních požadavků, ale současně vytváří charakteristický vzhled studie. Optickým výrazem sportovního ducha vozu jsou podélné kontrastní pruhy od předních světlometů až k aerodynamickému spoileru na zadním víku. Na kapotě jsou pruhy bílé, na střeše a zadním víku černé. Třetí barvu designéři použili na méně viditelných místech: modře jsou lakované brzdové třmeny, jeden z pěti šroubů každého kola a otvor pro vlečné oko v předním nárazníku.
Studie se od standardní verze BMW řady 1 Coupé neodlišuje pouze barevně, ale také designem celého vozu. Kromě dílů z CFP jsou nové boční prahy, přední část, zadní nárazník a spoiler na víku zavazadlového prostoru.
Přední část vozu dostala nové vstupy vzduchu s účinnějšími spoilery. Zvlášť výrazné boční vstupy vzduchu jsou uvnitř tvořené rovněž CFP. Hlavní vstup vzduchu je po obou stranách vybaven zvláštními spoilery, které rozdělují proudění vzduchu na dvě části, jednu usměrňují k bočním vstupům vzduchu a druhou pod vůz.
Dalším prvkem z motoristického sportu, napomáhající optimalizovat obtékání vzduchu, jsou podélné lišty na bočních hranách kapoty motoru, jež přispívají k jízdní stabilitě při vysokých rychlostech. Tento pozitivní přínos byl v polovině 70. let ověřen na vozech BMW 3.0 CSL.
Nezaměnitelnou siluetu vozu vytváří dlouhá kapota, kabina posunutá dozadu a mírně klesající linie střechy, jež přechází v záď vozu. Sportovní, klínovitý profil studie zvýrazňují svalnaté boční prahy, které vůz opticky snižují a podporují jeho dynamický vzhled. Vůz používá 18“ pětipaprskové ráfky z lehké slitiny v odstínu tmavého chromu.
Jasné zaměření na optimalizaci aerodynamiky ovlivnilo také design zádě. Zadní spoiler (z CFP) na víku zavazadlového prostoru je větší než u „běžného“ BMW řady 1 Coupé. Svým tvarem a rozměry vytváří při vysokých rychlostech maximální přítlak na zadní nápravu. Také vložená spodní část zadního nárazníku je vyrobena z CFP a její třídílná struktura přebírá uspořádání vstupů vzduchu na přídi. Difuzor, snižující víření vzduchu, je rozdělen dvěma lištami.
Zatímco interiér přebírá černobílý kontrast exteriéru, je v něm podíl obou barev obrácený: bílý povrch najdeme na klikách dveří a na ramenech sportovního volantu. Modrou barvu pak na švech čalounění řidičova sedadla, na ozdobném kroužku pod hlavicí řadicí páky a bezpečnostním pásu na sedadle řidiče. Naopak bezpečnostní pásy a švy čalounění ostatních tří sedadel jsou ve stříbrném odstínu.
Díky dominantní převaze tmavých odstínů v interiéru se řidič dokáže plně koncentrovat na jízdu a dění kolem něj. Antracitové čalounění předních sloupků střechy a stropu tvoří jednotu s přístrojovou deskou, výplněmi dveří a bočními panely. Přístrojová deska je potažená černou alcantarou, takže brání odrazům světla. Design přístrojové desky vychází z běžných zvyklostí a zaměření v motoristickém sportu. Bílý podklad otáčkoměru s červenou ručkou přitahuje větší pozornost než tmavé provedení rychloměru.
Věnec volantu, který padne dobře do rukou, je potažen alcantarou a řidič se může spolehnout na maximální přesnost při rychlých manévrech a náhlých změnách směru.
Anatomická sedadla jsou dalším novým vývojem pro sportovní jízdu: sportovní sedadla čalouněná kombinací alcantary a kůže nabízejí perfektní boční vedení. Navíc jsou vybavena integrovanými opěrkami hlavy a bočními airbagy. Také cestující na zadních sedadlech sedí sportovně nízko.
JL, 31.10.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout













