BMW 328 Hommage - oslava roadsteru 328
Roadster BMW 328 je považován za jeden z nejkrásnějších a nejúspěšnějších závodních vozů 30. let minulého století. Jednalo se o na tehdejší dobu bezpříkladnou aplikaci důrazu na nízkou hmotnost, aerodynamiku, výkonné motory a pokrokové řešení podvozku.
Letos slaví legendární roadster 75. výročí svého vzniku. Oslavy začaly na dvou akcích, které se tradičně konají v Itálii: na Mille Miglia a na setkání Concorso d’Eleganza konané ve Villa de Este na břehu jezera Como. Zatímco první podnik se soustředil na závodní geny tohoto modelu, druhá akce byla místem, kde se představil působivý koncept BMW 328 Hommage, jenž oslavil ikonu automobilové historie osobitým způsobem. Ukazuje, jak by mohl vypadat současný automobil, který by tehdejší konstruktéři Fritz Fiedler a Rudolf Schleicher vyvinuli s možnostmi moderní techniky a technologií.
BMW 328 je důkazem, že BMW implementuje princip nízké hmotnosti do svých produktů od počátku své existence. Vždyť váží pouhých 780 kg. V současnosti znamená důraz na nízkou hmotnost jediné: koncept BMW 328 Hommage má karoserii vyrobenou kompletně z karbonu. Pro tento materiál se používá též označení plasty zesílené uhlíkovými vlákny – CFRP (Carbon Fibre Reiforced Plastic). Zatímco dříve byly nejpokrokovějšími materiály hliník a hořčík, v současnosti nabízí vynikající poměr mezi hmotností a pevností právě karbon.
Nelakovaná karbonová karoserie a stejný materiál použitý v interiéru však nejsou jedinými materiály konceptu BMW 328 Hommage. Specifický charakter představeného roadsteru dokládá kvalitní kůže, stejně tak jako leštěné hliníkové prvky. Uvnitř nalezneme mnoho prvků ze světa motoristického sportu, což odkazuje na slavnou závodní minulost roadsteru BMW 328, který hned ve svém prvním závodě v roce 1936 deklasoval své soupeře s mnohem výkonnějšími motory.
Vzhled BMW 328 Hommage je moderní interpretací dynamických emocí původního roadsteru a současně je poctou nízké hmotnosti, která je jedním ze základních principů vývojové strategie společnosti BMW Group. Na designu jsou patrné jednoznačně vedené linie, zejména široká přední část působí nezvykle trojrozměrným a osobitým dojmem. Svislé hrany v rozích vozu vytvářejí výraz zaměření na vozovku a také značné stability.
Výrazné otvory v přední části celkový výraz nejen odlehčují, ale současně nepřímo poukazují na značné požadavky na vzduch řadového třílitrového šestiválce umístěného pod přední kapotou. Svisle orientované ledviny tvořící masku chladiče jsou jednoznačným odkazem na původní roadster BMW 328. Zatímco při pohledu zpředu působí tento prvek „rovným“ dojmem, ve skutečnosti je při bočním pohledu vyboulený a současně evokuje masku chladiče svého předchůdce. Tento efekt zvýrazňuje také lesklá povrchová úprava čelních a matná bočních ploch.
V interiéru je použito mnoho prvků z historie závodních BMW 328. Příkladem je třeba mírně asymetricky řešené čelní sklo se sníženou střední částí. Dalším odkazem na minulost je čtveřice kožených pásků, vedených přes kapotu motoru a pokračujících na bocích. Tyto pásky dokonale vyniknou díky lesklým hliníkovým zámkům, jež vytvářející potřebný kontrast mezi minulostí a současností.
Velké kulaté světlomety jsou další reminiscencí původního BMW 328. Jsou však rozdělené na čtyři části a tvořené světelnými diodami. Rozdělení symbolizují černé pásky, které používaly závodní vozy minulosti. Nepřehlédnutelná jsou též dvoudílná hliníková kola s otvory připomínajícími originál, dokonce nechybí ani dobová centrální matice.
Uvnitř se jasně představují díly vyrobené z uhlíkových kompozitů, které opět poukazují na důsledné snižování hmotnosti. Řešení vnitřního prostoru je zaměřené na funkčnost, současně je zřejmý důraz na použití konceptu vrstev, známého i z jiných konceptů.
Velmi specifickým rysem je mírně asymetrické řešení kapoty motoru a čelního skla, které je dalším rysem zvýrazňujícím soustředěnost celého konceptu směrem k řidiči. Posunutí spodního okraje čelního skla před řidičem více dopředu současně účinně propojuje exteriér a interiér konceptu.
Hlavní přístroj před řidičem představuje samozřejmě otáčkoměr, jako u původního BMW 328, kde byly dalšími ukazateli pouze teploměry vody a oleje, a tlak oleje. Puristicky pojaté hlavní přístroje jsou v konceptu doplněné dvojicí telefonů iPhone, umístěných na přístrojové desce před spolujezdcem. Design jejich držáků je navržen tak, aby evokoval klasické stopky. Jeden z mobilních telefonů funguje jako stopky, druhý potom jako GPS záznamník trasy.
JL, 27.5.2011
BMW 328 je důkazem, že BMW implementuje princip nízké hmotnosti do svých produktů od počátku své existence. Vždyť váží pouhých 780 kg. V současnosti znamená důraz na nízkou hmotnost jediné: koncept BMW 328 Hommage má karoserii vyrobenou kompletně z karbonu. Pro tento materiál se používá též označení plasty zesílené uhlíkovými vlákny – CFRP (Carbon Fibre Reiforced Plastic). Zatímco dříve byly nejpokrokovějšími materiály hliník a hořčík, v současnosti nabízí vynikající poměr mezi hmotností a pevností právě karbon.
Nelakovaná karbonová karoserie a stejný materiál použitý v interiéru však nejsou jedinými materiály konceptu BMW 328 Hommage. Specifický charakter představeného roadsteru dokládá kvalitní kůže, stejně tak jako leštěné hliníkové prvky. Uvnitř nalezneme mnoho prvků ze světa motoristického sportu, což odkazuje na slavnou závodní minulost roadsteru BMW 328, který hned ve svém prvním závodě v roce 1936 deklasoval své soupeře s mnohem výkonnějšími motory.
Vzhled BMW 328 Hommage je moderní interpretací dynamických emocí původního roadsteru a současně je poctou nízké hmotnosti, která je jedním ze základních principů vývojové strategie společnosti BMW Group. Na designu jsou patrné jednoznačně vedené linie, zejména široká přední část působí nezvykle trojrozměrným a osobitým dojmem. Svislé hrany v rozích vozu vytvářejí výraz zaměření na vozovku a také značné stability.
Výrazné otvory v přední části celkový výraz nejen odlehčují, ale současně nepřímo poukazují na značné požadavky na vzduch řadového třílitrového šestiválce umístěného pod přední kapotou. Svisle orientované ledviny tvořící masku chladiče jsou jednoznačným odkazem na původní roadster BMW 328. Zatímco při pohledu zpředu působí tento prvek „rovným“ dojmem, ve skutečnosti je při bočním pohledu vyboulený a současně evokuje masku chladiče svého předchůdce. Tento efekt zvýrazňuje také lesklá povrchová úprava čelních a matná bočních ploch.
V interiéru je použito mnoho prvků z historie závodních BMW 328. Příkladem je třeba mírně asymetricky řešené čelní sklo se sníženou střední částí. Dalším odkazem na minulost je čtveřice kožených pásků, vedených přes kapotu motoru a pokračujících na bocích. Tyto pásky dokonale vyniknou díky lesklým hliníkovým zámkům, jež vytvářející potřebný kontrast mezi minulostí a současností.
Velké kulaté světlomety jsou další reminiscencí původního BMW 328. Jsou však rozdělené na čtyři části a tvořené světelnými diodami. Rozdělení symbolizují černé pásky, které používaly závodní vozy minulosti. Nepřehlédnutelná jsou též dvoudílná hliníková kola s otvory připomínajícími originál, dokonce nechybí ani dobová centrální matice.
Uvnitř se jasně představují díly vyrobené z uhlíkových kompozitů, které opět poukazují na důsledné snižování hmotnosti. Řešení vnitřního prostoru je zaměřené na funkčnost, současně je zřejmý důraz na použití konceptu vrstev, známého i z jiných konceptů.
Velmi specifickým rysem je mírně asymetrické řešení kapoty motoru a čelního skla, které je dalším rysem zvýrazňujícím soustředěnost celého konceptu směrem k řidiči. Posunutí spodního okraje čelního skla před řidičem více dopředu současně účinně propojuje exteriér a interiér konceptu.
Hlavní přístroj před řidičem představuje samozřejmě otáčkoměr, jako u původního BMW 328, kde byly dalšími ukazateli pouze teploměry vody a oleje, a tlak oleje. Puristicky pojaté hlavní přístroje jsou v konceptu doplněné dvojicí telefonů iPhone, umístěných na přístrojové desce před spolujezdcem. Design jejich držáků je navržen tak, aby evokoval klasické stopky. Jeden z mobilních telefonů funguje jako stopky, druhý potom jako GPS záznamník trasy.
JL, 27.5.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















