Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi představuje koncept pohonu pro e-tron S

Audi pokračuje v kurzu své elektrické ofenzivy. Elektromobily Audi e-tron a Audi e-tron Sportback budou jako modely S ještě agilnější, ostřejší a dynamičtější. Tři elektromotory, z nichž dva jsou uloženy v oblasti zadní nápravy, poskytují dohromady nejvyšší výkon 370 kW a točivý moment 973 N.m.

Oba prototypy modelů Audi e-tron S nadchnou za jízdy ještě vyšší úrovní dynamiky, hbitosti a trakce. V provozním režimu S zvládnou sprint z klidu na 100 km/h za 4,5 sekundy – a to naprosto nenuceně a téměř nehlučně. Další akceleraci ukončí elektronický omezovač až při 210 km/h. Díky výkonnému chlazení poskytuje systém pohonu opakovaně, vždy po dobu osmi sekund, maximální výkon 370 kW a točivý moment 973 N.m. V provozním režimu D, bez funkce krátkodobého zvýšení výkonových parametrů, platí hodnoty 320 kW a 808 N.m.

Elektrické modely S přesvědčí také jízdními vlastnostmi s vynikající ovladatelností a trakcí. Ze zatáčky akcelerují s dynamikou sportovního vozu. Charakteristika pohonu je sportovnější s důrazem na pohon zadní nápravy. Pokud je elektronicky řízený stabilizační systém ESC nastaven v režimu „Sport“ a systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select pracuje v režimu „dynamic“, umožňuje systém pohonu vysokou příčnou dynamiku a na přání také jízdu řízeným smykem.


S třemi elektromotory do sériové výroby

Nové modely S jsou první velkosériově vyráběné elektromobily na světě se třemi elektromotory. Uspořádání tohoto systému pohonu vychází z konceptu se dvěma různými asynchronními elektromotory, který byl od začátku vývoje modelové řady e-tron koncipován modulárně.

Větší elektromotor, který pohání zadní nápravu modelů Audi e-tron, je nyní s přizpůsobenou konstrukcí uložen na přední nápravě a poskytuje nejvyšší výkon 124 kW, resp. krátkodobě 150 kW. Dva menší, rovněž modifikované, ale konstrukčně vzájemně shodné elektromotory pracují nyní vzadu. Dohromady poskytují nejvyšší výkon 196 kW, resp. krátkodobě 264 kW.

Inovace od průkopníka pohonu quattro
Pohon je koncipován pro hospodárný každodenní provoz, při normálním stylu jízdy pracují jen zadní elektromotory. Přední elektromotor není napájen, připojí se však pro řidiče nepostřehnutelně, jakmile požaduje vyšší výkon – nebo předvídavě při nízké adhezi či rychlém průjezdu zatáčkou.
Další technickou inovací elektrického pohonu všech kol je variabilní rozdělování hnací síly mezi jednotlivá zadní kola. Tato funkce přenáší výhody konvenčního sportovního diferenciálu do éry elektromobility. Každý zadní elektromotor přenáší hnací sílu prostřednictvím převodovky přímo na jemu přiřazené kolo. Zadní náprava již nemá mechanický diferenciál. Audi tak 40 let po zavedení technologie quattro posouvá princip pohonu všech kol na zcela novou technickou úroveň. Výsledkem jsou ještě agilnější jízdní vlastnosti s pohotovými reakcemi na povely řidiče a vyšší rychlosti při průjezdu zatáčkou.

Další výhodou je trakce. Stojí-li při zrychlení jedno zadní kolo na povrchu s nízkou adhezí, například na náledí nebo sypkém materiálu, může být točivý moment obou elektromotorů rychle a precizně regulován tak, aby kolo s vysokou trakcí přenášelo maximální možnou hnací sílu, zatímco kolo postrádající dostatek trakce nedostává téměř žádnou hnací sílu.

Oba prototypy modelů e-tron S jezdí na 20“ kolech z lehké slitiny, jejichž design S zahrnuje pět paprsků ve tvaru písmene V. Na přání budou k dispozici různá kola s průměrem ráfku až 22 palců. Pneumatiky pro kola s průměrem ráfku 20, 21 i 22 palců jsou širší (285 mm), což umožňuje dosáhnout příčné dynamiky.

Černé brzdové třmeny s červeným kosočtvercovým logem S, vpředu s šesti pístky, svírají velké brzdové kotouče (průměr vpředu: 400 mm). Dalším prvkem výbavy je progresivní řízení, jehož převod je s rostoucím úhlem otočení volantu stále strmější. Přední i zadní náprava se vyznačují vyspělou pětiprvkovou konstrukcí. Elastokinematické nastavení a tlumiče byly optimalizovány pro modely S. Příčné zkrutné stabilizátory na obou nápravách mají větší průměr, aby ještě efektivněji minimalizovaly boční náklon karoserie při průjezdu zatáčkou.


Až 150 kW

Na cestách bude možné elektrické modely S nabíjet stejnosměrným proudem, a to výkonem až 150 kW (HPC). Nabíjení z 5 na 80 procent kapacity trvá pouhých 30 minut. Důležitým faktorem je náročný systém řízení provozních teplot se sériově dodávaným tepelným čerpadlem, který prostřednictvím čtyř okruhů ochlazuje nebo vyhřívá sadu akumulátorů, interiér a elektromotory. Modely Audi mohou být kromě toho samozřejmě nabíjeny také střídavým proudem s výkonem až 11 kW.

Rozšířené podběhy kol

Modely S dávají své vedoucí postavení najevo na první pohled. Nárazníky vpředu i vzadu jsou výrazně tvarované, difuzor zabírá téměř celou šířku karoserie. Expresivnější a větší aerodynamické otvory na okrajích předního nárazníku vylepšují proudění vzduchu. Sahají až pod světlomety, a vytvářejí tak již z dálky dynamický vzhled. Podběhy kol jsou navíc na obou stranách o 23 milimetrů širší. Celkový dojem završují stříbrné ozdobné prvky – od předního spoileru na nárazníku přes masku chladiče Singleframe a ochranné lišty na dveřích až po difuzor. Na přání lakuje Audi větší povrchové díly karoserie kontrastní barvou.

Oba modely S budou na přání sjíždět z montážní linky s digitálními světlomety Matrix LED, které jsou světovou inovací ve velkosériové výrobě. Jejich světlo je rozloženo na miniaturní pixely a může být ovládáno s vysokou precizností, což umožňuje realizovat nové funkce, například osvětlení jízdního pruhu nebo osvětlení usnadňující orientaci. Například při jízdě zúženým úsekem ukazuje osvětlení polohu vozu v jízdním pruhu, a pomáhá tak řidiči v bezpečné jízdě uprostřed jízdního pruhu.


Audi 6.3.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar