Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi metroproject quattro - předzvěst A1?

Na autosalonu v Tokiu vystavuje Audi originální designérskou studii vozu třídy subkompaktů nazvanou metroproject quattro. Třídveřový čtyřmístný vůz spojuje dynamický styling s obdivuhodným využitím prostoru a prvotřídní kvalitou.

Siluetu střechy kopírují dva mohutné hliníkové oblouky lemující horní okraje oken a spojující A- a C-sloupky karoserie. Záď vozu korunuje spoiler integrovaný do zadního okna. Boční silueta se vyznačuje dveřmi s bezrámovými okny a skrytým B-sloupkem. Na přídi je novým stylistickým prvkem snižující se kapota, zdánlivě zabudována do boční linie karoserie. Jednodílná mřížka chladiče se šachovnicovým designem a čtyřmi spojenými kruhy prozrazuje sportovní temperament studie, což podtrhuje hliníkový design mřížky chladiče, krytů zpětných zrcátek, klik dveří, víčka palivové nádrže a koncovek výfuku.
Nápadným rysem je konstrukce třírozměrně koncipovaných hlavních světlometů s LED technologii. Světlo emitované každou z diod vytváří mohutný, rovnoměrný světelný kužel, jehož zářivě bílá barva téměř neunavuje oči řidiče.
Boky jsou se zádí karoserie propojeny panoramatickými zadními dveřmi. Při otevření zadních dveří se objeví osvětlený elektromotor umístěný pod skleněným panelem a zavazadlový prostor (240 litrů).
Karosérie využívá prostor daný půdorysnými rozměry prémiového kompaktního vozu. Díky krátkým převisům dokáže při délce 3,91 m, šířce 1,75 m a rozvoru 2,46 m zkombinovat sportovní vzhled s využitím prostoru. K tomu přispívá příčné umístění motoru, zatímco výška 1,4 m poskytuje dostatek prostoru pro hlavy cestujících i vzadu.
Interiér se čtyřmi sedadly a pro danou třídu velkorysým množstvím prostoru, má úpravný vzhled bez zbytečných ozdob. Detaily jako jsou výdechy klimatizace a její ovládací prvky připomínají proudový letoun, stejně jako měkké čalounění interiéru.
Středová konzola obsahuje vyjímatelné zařízení Audi mobile device, které slouží zároveň jako autorizační systém přístupu k vozu, mobilní telefon, navigace a audio- a videopřehrávač v jednom. Lze ji použít jako řídicí jednotku pro řadu systémů vozu, které můžeme nastavovat zvnějšku. Mobilní zařízení nabízí řadu funkcí a stejnou navigaci v menu jako systém MMI.
Kompaktní jednotka může být použita např. jako MP3 nebo databáze adres a vstupní zařízení pro navigační systém. Můžeme s ní také zapnout topení nebo naprogramovat audiosystém už z domova. Audi mobile device umožňuje autorizaci přístupu k vozu a startování bez klíčku.
Jednotka se ovládá dotykovou obrazovkou, koncipovanou ve shodě se standardem MMI. Obrazovka rozezná znaky latinky i japonského písma nebo ruční zápis. Audi mobile device komunikuje s vozem přes spojení WLAN a nabízí nadstandardní bezpečnostní funkci. Na displeji mohou být v reálném čase zobrazeny záznamy z kamery umístěné v interiéru. Při spuštění alarmu se přístroj aktivuje a varuje majitele. V případě krádeže a přemístění mimo dosah spojení WLAN, se elektronika automaticky přepne na UMTS vysílač telefonu ve voze, aby mohla vlastníka stále informovat o aktuálním umístění vozidla.
Řídicí jednotka MMI je pokročilá verze spolehlivého designu MMI, jehož dotykové ovládání umožňuje snadnější volbu za jízdy. Kolem centrálního řídicího voliče jsou sdruženy čtyři „hardkeys“ s pevně danými funkcemi pro navigaci, telefon a základní menu ovládání vozu a médií. Další čtyři podsvícené „softkeys“, mají různé funkce, které se mění podle zvoleného menu. Nápisy promítané na softkeys usnadňují společně s barvou podsvícení rozpoznávání jednotlivých položek menu. V porovnání s verzí pro sériovou výrobu by se mohl zdát rozměr displeje vysokého 1,5“ malý. Důvodem je, že se všechny systémové informace zároveň zobrazují na centrálním displeji v panelu sdruženého přístroje. Hybridní konstrukce obsahuje TFT moduly a zároveň analogové přístroje s velkými číselníky rychloměru a otáčkoměru. Překrývající skleněné prvky nechávají grafiku vystupovat s trojrozměrným efektem, čímž vytvářejí plastický dojem.
Volitelné funkce jsou uspořádány jako ikony v půlkruhu. Při otáčení centrálním voličem MMI, ikony sledují pohyb voliče tak dlouho, než se požadovaná funkce zmáčknutím voliče vybere.
Koncept je vybaven stejným systémem Audi drive select, jaký lze na přání objednat u nové generace Audi A4, který dovoluje řidiči, aby si předem nastavil konfiguraci pro pohon a charakteristiku řazení převodů i tlumičů pérování.
Základním nastavením je „efektivní“ režim, který se automaticky nastaví po nastartování, kdy motor a převody velmi jemně reagují na pohyby akcelerátoru a řadicích pák. Nastavení je ideální pro uvolněnou jízdu a zároveň nabízí obrovský potenciál pro snížení spotřeby paliva a emisí.
Elektromotor se nevyužívá pouze jako zdroj dodatečného zvýšení točivého momentu, ale k samostatnému pohonu zaměřeného na snížení spotřeby paliva. Navigační systém dokáže určit rozdíly v nadmořské výšce podél trasy a vypočítat úseky jízdy v regeneračním režimu i zvýšené energetické požadavky na stoupáních.
Při cestě, v jejichž cíli je elektrická zásuvka, může studie zdolávat pouze s elektromotorem úseky dlouhé až 100 km a přitom jet rychlostí přes 100 km/h. Spalovací motor zasahuje pouze při poklesu kapacity baterií pod 20 procent maxima.
Při „efektivním“ režimu bliká na centrálním displeji zpráva, která řidiči doporučuje, aby vypnul energeticky náročné systémy.
„Dynamický“ režim je určen k dosažení dynamického a pohodlného zážitku z řízení. Elektronika využívá také točivého momentu dodávaného elektrickým motorem k tomu, aby vůz disponoval sportovní akcelerací a výbornou příčnou dynamikou.
Pod kapotou pracuje přeplňovaný čtyřválec TFSI 1.4, vyspělá verze z A3. Zatímco v Audi A3 dodává výkon 92 kW (125 k), ve studii pak 110 kW (150 k) při 5500/min. Točivý moment dosahuje maxima 240 N.m od 1600 do 4000/min. Osmdesát procent točivého momentu se dosahuje již při otáčkách 1250/min.
Výkon na přední nápravu přenáší sportovní převodovka Audi S-tronic s přímým řazením, umožňující bleskově řazení bez vymáčknutí spojkového pedálu. Řazení může být také automatické, případně manuální pomocí pák umístěných na sloupku pod volantem.
Spalovací motor pohání kola přední nápravy, zatímco elektromotor 30 kW (41 k) pohání zadní kola. Při zapnutí obou pohonných jednotek dochází k pohonu všech kol quattro. Výsledkem je celkový točivý moment 440 N (240 N.m od 1.4 TFSI + 200 N.m od elektromotoru) – se při akceleraci převádí na odpovídající úroveň trakční síly. Při jízdě naprázdno (regenerační fáze) se energie brzdění generovaná ve fázi zbrzďování se transformuje zpět na elektrickou energii.
Vůz může být v podstatě provozován ve smíšeném režimu obou pohonných jednotek. S inteligentním řízením obou hnacích jednotek, regeneraci energie a funkci start/stop se spotřeba snižuje asi o 16 procent ve srovnání se spalovacím motorem. Ačkoliv elektrický motor s příslušenstvím přidávají studii asi 70 kg na hmotnosti, je kombinovaná spotřeba 4,9 l/100 km paliva, přičemž emise CO2 dosahují 112 g/km.
Elektrický provoz na kratší vzdálenosti patří k největším přednostem, které vůz nabízí. „Doplňování paliva“ z elektrické zásuvky přináší výhody, zvláště při vysoké ceně domácí energie v Německu. Tak lze dosáhnout úspory asi 6,5 eur na 100 km.
Na výborných jízdních vlastnostem má zásluhu také sofistikovaná konstrukce podvozku s přední nápravou McPherson a nezávislou čtyřprvkovou zadní nápravu. Kola 18“ používají pneumatikami 225/35 R18
Elektromechanické řízení s citlivým posilovačem zajišťuje optimální odezvu řízení kombinovanou s nízkou citlivostí na nerovnosti povrchu a má vliv na snížení spotřeby. Tlumiče pérování používají technologii Audi magnetic ride, kdy je konvenční tlumicí kapalina nahrazena magneto-reologickou, jejíž viskozita se může řídit působením elektromagnetického pole. Tímto efektem lze tlumicí charakteristiku elektronicky kdykoliv měnit pouhou změnou proudu v elektromagnetech. Řidič může volit mezi dvěma různými styly jízdy v závislosti, zda vyžaduje sportovní jízdu nebo komfortnější.

JL, 25.10.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar