Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Audi e-tron Sportback concept - elektrická mobilita

Audi představilo mnohostranný koncepční vůz – jako designérskou studii, technický prototyp a vysokovýkonný elektromobil ve stylu kupé. Čtyřdveřové gran turismo Audi e-tron Sportback concept disponuje elektrickým pohonem o výkonu 320 kW.

Audi e-tron Sportback je pro Audi další důležitou etapou na cestě k elektrické mobilitě. Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti AUDI AG, potvrzuje: „V roce 2018 začneme vyrábět Audi e-tron – první elektromobil ve svém segmentu, který je vhodný pro každodenní provoz. S dojezdem více než 500 kilometrů a mimořádnými zážitky z elektrické jízdy se toto sportovní SUV stane v nadcházejícím desetiletí vozidlem, po němž budou všichni toužit. A již v roce 2019 bude následovat emocionální varianta kupé v podobě sériové verze studie Audi e-tron Sportback, která svým vzhledem bude na pohled prozrazovat, že se jedná o elektromobil.“

Mimořádně světlý interiér vychází z designérského principu přehledné funkčnosti s minimalizovaným počtem ovládacích prvků. Velkoplošné dotykové displeje pod centrálním displejem, na středové konzole a ve výplních dveří, slouží k informování a interakci se systémy vozidla. Horizontálně členěné plochy na přístrojové desce a zdánlivě se vznášející středová konzola zprostředkovávají čtyřem cestujícím na samostatných sedadlech pocit světlého, rozlehlého prostoru.

Inovaci, která je viditelná ve dne i v noci, nabízí osvětlovací technika. Digitálně řízené jednotky Matrix LED ve světlometech na přídi a zádi poskytují excelentní světelný výkon. Miniaturní projektory Digital Matrix vytvářejí na asfaltu znaky, jimiž vozidlo komunikuje s okolím. Světlo tak plní funkci mnohostranného, dynamického komunikačního kanálu. Značka se čtyřmi kruhy zavedla do výroby jako první na světě světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce a také pomohla k úspěchu technice Matrix LED, laserovým světlometům a technologii OLED. V technické studii, vystavené v Šanghaji, debutuje nyní celá řada komplexních funkcí, které přinášejí zcela novou úroveň osvětlení a interakci s okolím prostřednictvím světla.

Na obou stranách studie působí úzké svíticí pásy s funkcí denního svícení, umístěné pod úrovní kapoty motoru. Pomocí kombinace diod LED, ploch tvořených mikrozrcadly, a komplexního řízení je možné realizovat četné animované pohyby a charakteristické světelné designy. Při spuštění vozu e-tron Sportback, i při otevření jeho dveří, vytvoří systém dynamické uvítací vizuální signály prostřednictvím segmentů, které lze individuálně aktivovat.

Pod světlomety pro denní svícení jsou na levé a pravé straně masky chladiče Singleframe dvě velkoplošné světelné plochy. Na každé z nich je prostorově uspořádáno 250 diod LED. Z toho vyplývá velký počet možností k vytváření pozoruhodných grafických zobrazení a také konkrétních komunikačních znaků – dokonce i v pohybu.

E-tron Sportback používá konfiguraci poháněcího ústrojí, která nalezne uplatnění také v budoucích sériově vyráběných vozech Audi se zcela elektrickým pohonem. Jeden elektromotor na přední nápravě a dva elektromotory na zadní nápravě pohánějí všechna kola. Výkonné kupé je tak typické quattro. Odpovídající dynamiku zaručuje nejvyšší výkon 320 kW – krátkodobě dokonce 370 kW. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou pouhých 4,5 sekundy. S energetickou kapacitou akumulátorů 95 kWh činí dojezd v kombinovaném cyklu EU více než 500 kilometrů.

Kapalinou chlazené lithium-iontové akumulátory koncepční studie jsou, stejně jako u studie e-tron quattro concept, uloženy mezi nápravami pod podlahou prostoru pro cestující. Toto umístění zaručuje nízké těžiště a vyvážené rozložení hmotnosti 52:48 (vpředu/vzadu). To propůjčuje sportovnímu SUV v tomto segmentu výjimečnou jízdní dynamiku a bezpečnost. Akumulátory mohou být nabíjeny systémem kombinovaného nabíjení CCS se dvěma zásuvkami pro střídavý (AC) a stejnosměrný (DC) proud.


Centrální plocha je na okrajích protažena dozadu a její horní část umožňuje optimální vedení proudícího vzduchu. Otvor pro přívod vzduchu je ohraničen rovněž osmiúhelníkovým, černě lakovaným rámečkem, který člení téměř celou šířku čelní partie mezi hluboce dolů protaženou kapotou motoru, předním nárazníkem a podběhy kol. Uvedené prvky tvoří společně se světlomety nezaměnitelnou tvář tohoto vozu Audi.

Designéři se vydali novými cestami i při návrhu kapoty motory, kterou proudí vzduch. Přední část kapoty je protažena hluboko dolů a nad ní se klene můstek, probíhající paralelně s přídí a spojující oba blatníky. Tento prvek zároveň plní aerodynamickou funkci.

Výrazný styl vozů quattro ztělesňují rozšířené podběhy kol se zřetelně horizontální linií v horní části. Podběhy kol nejenže vizuálně upozorňují na široký rozchod kol a dynamický potenciál vozu. Velká 23“ kola v technickém designu s 6 paprsky umocňují sebevědomý vzhled kupé, které se vyznačuje velkorysými rozměry. S vnější délkou 4,90 m, šířkou 1,98 m a výškou 1,53 m při rozvoru 2,93 m se Audi e-tron Sportback řadí do segmentu C a má blízko k modelu Audi A7.

Malé kamery nahrazují vnější zpětná zrcátka. Toto technické řešení má kromě vylepšeného proudění vzduchu a snížení aerodynamického hluku mnoho dalších předností. Téměř zcela je eliminován slepý úhel fyzických zpětných zrcátek, stejně jako omezený výhled šikmo vpřed. Řidič může situaci sledovat na samostatných displejích ve dveřích. Audi ukazuje tuto techniku jako výhled na konkrétní použití v sériové výrobě.

Značka Audi představila na IAA 2015 koncepční studii Audi e-tron quattro concept jako vzor pro její první sériový automobil s čistě elektrickým pohonem. Toto SUV zcela nového střihu umožní dojezd až 500 kilometrů při nabídce prostoru a komfortu nejvyšší úrovně, která je typická pro automobily Audi vyšší třídy. Jízdní výkony odpovídají vysokovýkonnému sportovnímu vozu – Audi e-tron quattro zvládne sprint z 0 na 100 km/h za pouhých 4,6 s. V roce 2018 bude trh uvedena sériová verze tohoto progresivního SUV s elektrickým pohonem. V roce 2019 bude následovat sériová verze koncepční studie Audi e-tron Sportback concept.



Audi 28.4.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar