Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi TT Sportback concept - kupé v nové podobě

Audi představuje na pařížském autosalonu studii rychlého sportovního vozu se čtyřmi sedadly a pěti dveřmi – TT Sportback concept. Exteriér koncepční studie cituje designérský styl klasického TT a obohacuje jej o nové tvary s protaženými proporcemi. Zdrojem síly je vysokovýkonný 2.0 TFSI, vyladěný na 294 kW (400 k).

Pětidveřová studie je 4,47 metru dlouhá, 1,89 metru široká a 1,38 metru vysoká, rozvor činí 2,63 metru. TT Sportback concept přesahuje svou délkou novou generaci sériově vyráběného modelu TT o 29 cm, rozvorem o 12 cm a šířkou o 6 cm, zatímco střecha je o 3 cm blíž k vozovce.
Typickým stylistickým rysem modelů TT jsou také nově navržené světlomety s dělicími příčkami, jejichž světla pro denní svícení se vyznačují jedinečným světelným podpisem.
Bodové kužely dálkových světel jsou vytvářeny prostřednictvím laserové technologie – v každém světlometu vychází z jednoho modulu se čtyřmi výkonnými diodami kužel světla s dosahem několika stovek metrů. Laserové bodové světlo, které je aktivní od rychlosti jízdy 60 km/h, doplňuje dálková světla LED. Kamera rozpoznává ostatní účastníky silničního provozu a odcloňuje je z kuželu světla.

Koncept osvětlení je završen dynamickými ukazateli světla, použité také v zadních světlometech LED. Ukazatele jsou sestaveny z řady samostatných diod, které se rozsvěcují jedna po druhé směrem od vnitřního okraje k vnějšímu, a tím ukazují směr, kam řidič směřuje.


Přístrojová deska připomíná při pohledu seshora křídlo letadla, pět kruhových výdechů ventilační soustavy se podobá proudovým motorům. V jejich osách jsou umístěny ovládací prvky pro vyhřívání sedadel, recirkulaci vzduchu, nastavení teploty a rozdělení i rychlost vzdušného proudění.
Digitální sdružené přístroje Audi virtual cockpit nahradily konvenční ukazatele a centrální monitor MMI. Řidič může v několika úrovních přepínat zobrazení na displeji s úhlopříčkou 12,3“ a grafikou nejvyšší kvality. Ovládání může probíhat prostřednictvím multifunkčního volantu nebo terminálu MMI. Touchpad na kruhovém otočném tlačítku slouží k zadávání znaků a zpracovává také pohyby většího počtu prstů – řidič tak může například zvětšovat měřítko mapy, jak je zvyklý z chytrého telefonu.


Pohon

Turbodmychadlem přeplňovaný 2.0 TFSI s přímým vstřikováním benzinu disponuje souborem highendových technických řešení. Účinné plnění válců zajišťuje proměnné časování ventilů na straně sání i výfuku společně s variabilním zdvihem výfukových ventilů Audi valvelift system, který pracuje dvoustupňově. Při částečném zatížení je přímé vstřikování FSI doplněno nepřímým vstřikováním do sacího potrubí. Důležitou součástí systému řízení chladicí soustavy je sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců. Oběh chladicí kapaliny je regulován výkonným modulem s rotačním šoupátkem.

Mezi úpravy patří speciální hliníkové písty s integrovaným chladicím kanálem a kovaný klikový hřídel z oceli nejvyššího stupně pevnosti. Blok motoru je z nové vysokopevnostní slitiny, hlava válců byla přizpůsobena vyššímu objemu proudících plynů. Nově vyvinuté výfukové turbodmychadlo vytváří relativní plnicí tlak až 1,8 baru.

Bez prodlevy reaguje na sebemenší pohyb pedálu plynu a s chutí se vytáčí až k hranici zásahu omezovače při 7200/min. S rostoucím zatížením a otáčkami získává sportovní zvuk ještě více na intenzitě.

Hnací sílu přenáší sedmistupňová převodovka S tronic s tříhřídelovou konstrukcí, která řadí během několika málo setin sekundy. Řidič může nechat dvouspojkovou převodovku pracovat ve dvou automatických programech, nebo sám řadit pádly na volantu.

Z převodovky putuje hnací síla na asfalt prostřednictvím trvalého pohonu všech kol quattro. Z důvodu optimálního rozložení hmotnosti je hydraulicky ovládaná a elektronicky řízená lamelová spojka uložena před zadním diferenciálem.


Podvozek

Přední náprava je typu McPherson a její hliníkové komponenty snižují velikost neodpružených hmot. Čtyřprvková zadní náprava zachycuje podélné a příčné síly odděleně. Velká kola mají průměr ráfku 21“, rozměr pneumatik je 255/30. Čtyři brzdové kotouče 18“ se vyznačují lehkou konstrukcí se zvlněnými okraji.

Ovladatelnost přivádí k dokonalosti elektronicky řízený stabilizační systém ESC. Při průjezdu zatáčkou na limitu fyzikálních možností přichází ke slovu doplňková funkce systému ESC – řízení točivého momentu na jednotlivých kolech převádí hnací sílu minimálními brzdnými zásahy z odlehčených vnitřních kol na vnější kola. Výsledkem je zvýšení neutrality, stability a trakce.


Karoserie

Karoserie, postavená na základě modulární platformy MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč, hraje ústřední roli v konceptu lehké konstrukce. Přední část je kompletně z oceli. Podlaha prostoru pro cestující zahrnuje vysokopevnostní komponenty z oceli tvářené za tepla včetně tvrzení, které mohou mít vzhledem ke své extrémní pevnosti tenké stěny a v důsledku toho i nízkou hmotnost. Horní část skeletu prostoru pro cestující, vnější panely, dveře a víka jsou vyrobeny z hliníku. Audi k tomu používá klasickou trojici základních stavebních kamenů v podobě odlévaných uzlových bodů, výtlačně lisovaných profilů a plechů.

Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 2.0 TSI
Výkon: 294 kW(400 k) při 6400/min
Točivý moment: 450 Nm při 2400-6000/min
Spec.výkon: 147 kW (200 k) /1 l
Zrychlení 0-100 km/h: 3,9 s
Kombin.spotřeba: 7,0 l/100 km


Audi 8.10.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar