Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi Al Trail - elektricky už i do terénu

Čtyřmístná studie Audi AI:TRAIL quattro kombinuje funkci automatizované jízdy s vynikající průchodností terénem. Kabina, prosklená až do oblasti podlahy, umožňuje výhled všemi směry. Kapacita akumulátorů zajišťuje dostatečný dojezd dokonce i mimo oblasti s dobrým pokrytím sítěmi nabíjecích stanic.

V interiéru nejsou žádné velké displeje, ale velké prosklené plochy umožňují volný výhled na okolí. Studií rozšiřuje Audi možnosti využití vizionářských vozidel i na nezpevněné cesty. Vůz je vybaven čtyřmi elektromotory, systémy pro asistovanou a automatizovanou jízdu a trvalým pohonem všech kol quattro, který je pro Audi typický.

Mohutné Audi AI:TRAIL s délkou 4,15 metru a šířkou 2,15 metru dává najevo svůj potenciál v terénu mimo asfaltované silnice. Vnější výška 1,67 metru a obrovská 22“ kola s pneumatikami o vnějším průměru 850 mm poukazují na excelentní průchodnost terénem. Světlá výška je 34 centimetrů, brodivost přes půl metru.

Specifická konstrukce umožňuje také snadné zdolávání skalnatého, členitého terénu, aniž by hrozil kontakt sady akumulátorů, uložené pod podlahou vozidla, s povrchem.

Samotná kabina nabízí prostor až čtyřem cestujícím ve proskleném prostředí. Elektrický pohon uložený v prostoru náprav a akumulátory pod podlahou umožnily vytvořit karoserii bez převisů, bez nutnosti oddělených prostorů pro uložení elektromotorů a sady akumulátorů
Hluboko dolů protažená boční okna umožňují volný výhled až na zem, a to i mezi koly. Cílem designérů bylo vytvořit pro cestující maximální výhled na jejich okolí a přírodu.

Přední okno je stejně jako v kokpitu vrtulníku protaženo hluboko dolů. Cestující mají při pohledu vpřed i do stran ničím nerušený výhled na vozovku. Prosklené a průhledné jsou nejen příď a boční stěny. Téměř celá střecha od horního okraje předního okna až k zadnímu spoileru poskytuje volný výhled na nebe a krajinu. Dokonce i svislá maska chladiče Singleframe je prosklená.

Přední okno i zadní výklopné víko lze široce otevřít. Tím se uvolní přístup k velkým odkládacím plochám s upevňovacími popruhy. V zadní části se navíc nachází, integrovaný do nárazníku, oddělený prostor pro znečištěné předměty.

Boční prahy pod dveřmi, které se otevírají od sebe, jsou koncipovány jako výsuvné schůdky. Díky tomu lze snadno nakládat zavazadla na střešní nosič nebo je vykládat. .

Robustní příčná ramena a vzpěry McPherson s vinutými pružinami a adaptivními tlumiči nabízejí odolnost a zajišťují jízdní stabilitu. Nevšední dezén vyvolává dojem, že přesahuje až do vysokých bočnic. Za tím se však skrývá struktura nosných výztuh, které jsou integrovány do běhounu, a povrchové vrstvy. Pneumatiky díky této konstrukci prodlužují dráhu propružení o dalších 60 mm.

Pneumatiky disponují variabilní regulací tlaku řízenou senzory. Optické senzory detekují ve spolupráci s elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESC stav povrchu vozovky a podle toho mění tlak v pneumatikách. Například snížením tlaku, čímž se zvětší styčná plocha, lze zvýšit trakci na písečném povrchu. Naopak zvýšení tlaku po přejetí na asfaltovanou silnici zvyšuje jízdní stabilitu.


Interiér je přehledný, prostorný a vybavený malým počtem viditelných ovládacích prvků. V první řadě jsou umístěna dvě komfortní sedadla velmi štíhlé konstrukce, vybavená čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Pohled cestujících je veden k velkým proskleným plochám na přídi, bočních stěnách i k téměř zcela prosklené střeše.

Pedály, řídicí páka místo volantu, několik tlačítek a k tomu chytrý telefon, připevněný k sloupku řízení a sloužící jako displej a ovládací centrála pro funkce vozidla a navigaci – více prvků pro interakci mezi řidičem a automobilem není zapotřebí.
Druhou řadu tvoří inovace v podobě dvou sedadel koncipovaných jako houpací síť. Textilní pruhy, napnuté v přenosném trubkovém rámu, tvoří komfortní sedáky a opěradla, dokonce i boční opora těla je zajištěna do stran protaženými částmi opěradla.

Létající oči

Místo klasických světlometů jsou pod střešními sloupky A umístěny vyčnívající zdroje světla, které mohou svítit jak do okolí, tak i dovnitř. Tento prvek LED s variabilně nastavitelnou intenzitou světla a směrem svícení může být využíván jako stolní lampa pro interiér nebo jako osvětlení okolí vozidla. Stejným způsobem fungují také zadní světlomety.

Audi AI:TRAIL disponuje místo konvenčních tlumených a dálkových světel celkem pěti bezrotorovými, trojúhelníkovými a elektricky poháněnými drony s integrovanými jednotkami Matrix LED. Drony mohou přistát na střešním nosiči nebo přímo na střeše vozidla, kde se připojí k indukční nabíječce.

Létající objekty Audi Light Pathfinder vytvářejí potřebný vztlak podobně, jako uvádějí bezrotorové ventilátory do pohybu vzdušné proudy. Díky vysloveně lehké konstrukci mohou letět před vozem s relativně nízkou spotřebou energie a osvětlovat cestu – a nahrazují tak světlomety. Kamery na dronech poskytují na přání řidiče obraz, který je prostřednictvím WLAN přenášen na displej před řidiče – Pathfinder se promění v létající oči.

Zpravidla vzlétají automaticky koordinované drony z vozu AI:TRAIL minimálně ve dvojici. V případě potřeby však mohou během letu vytvářet také skupiny až pěti létajících objektů, které poskytují ještě větší intenzitu světla nebo zajišťují osvětlení ploch kolem vozidla.
Stejně snadno využitelný je „Audi Light Companion“, zdroj světla ve tvaru větší kapesní svítilny, nabízející však mnohem širší funkčnost. Svítilna je normálně připevněna magnetem k přední straně sedadel a slouží jako dekorační osvětlení. Light Companion lze však vzít s sebou při vystupování z vozidla a využít mnoha jeho schopností. Do tělesa svítilny jsou integrovány tři nosné prvky, na něž lze svítilnu postavit – jako osvětlení u táborového ohně nebo světlomet pro blízké okolí. Těleso svítilny nese také několik kamer, jimiž lze zaznamenávat cestu nebo v případě potřeby natáčet videa z místa pobytu a přímo je zveřejňovat na sociálních sítích.

Audi Light Companion však dokáže ještě víc. Díky síťovému propojení s navigačním systémem studie AI:TRAIL může na cestu promítat směrové symboly a dokonce textové informace. Tím pomáhá putujícímu uživateli vozidla při orientaci.

Audi AI:TRAIL je koncipováno pro automatizovanou jízdu na silnicích až do úrovně 4, který je druhý nejvyšší. Systémy této kategorie již nevyžadují od řidiče žádnou podporu, jsou však ve své funkčnosti omezeny na určitou oblast – například na dálnici nebo vhodnou infrastrukturou vybavenou zónu v centru města. V ní může řidič předat systému kompletní řízení vozidla. Řízení se znovu ujme, až vozidlo opustí oblast definovanou pro zcela automatizovanou jízdu. Audi proto disponuje tradičními ovládacími prvky, jako jsou volant a pedály.

Ovládací prvky bude řidič potřebovat nejpozději před vjezdem do terénu. Nezpevněné polní a lesní cesty jsou sice dalekosáhle zaznamenány v digitálních mapách, avšak jejich erozi vystavený povrch je proměnlivý, takže vymezení cesty a záznamy o poškozeném povrchu nelze spolehlivě a dlouhodobě digitalizovat pro automatizovanou jízdu. Pouze ve výjimečných případech a se sníženou rychlostí lze na šotolinových cestách využívat automatizovanou jízdu úrovně 3. Řidič má v tomto případě několik sekund času na převzetí řízení.

Senzory a asistenční systémy nenechají ovšem řidiče na holičkách ani v terénu. Vůz je vybaven osvědčenými senzory stabilizačního systému ESC. Data o adhezi a prokluzu, podélném i příčném zrychlení poskytují elektronice veškeré potřebné parametry pro optimalizaci jízdní stability. K dispozici je také řada dalších senzorů, které dokážou zaznamenávat povrch vozovky i překážky – jedná se o optické senzory, jako jsou kamery a laserové snímače, ultrazvukové senzory i radarové senzory. Jejich data umožňují centrálnímu asistenčnímu systému zabránit případné kolizi zásahy do řízení a brzděním.

Elektronika podporuje řidiče při překonávání nerovných úseků, například s velkým bočním náklonem nebo náročným stoupáním. Systém upozorní řidiče na riziko překročení kritických limitů, ať se jedná o světlou výšku nebo obtížně zvládnutelný nájezdový úhel. A v rámci systémových limitů dokáží udržovat vozidlo ve správné trajektorii jízdy. V závislosti na prostředí se pak vozidlo pohybuje s úrovní automatizace 2, která sice vyžaduje trvalou pozornost řidiče, ale i tak poskytují inteligentní asistenční systémy řidiči účinnou podporu a v každém případě přispívají ke zvýšení bezpečnosti jízdy a citelnému zvýšení komfortu.

Objevování pomalosti – pohon

U studie byla s ohledem na provozní oblast bez nabíjecí infrastruktury věnována hlavní pozornost dojezdu. Cílem pro sadu lithium-iontových akumulátorů byl dojezd 400 až 500 kilometrů (podle metodiky WLTP) na silnicích nebo v nenáročném terénu. Při jízdě v ostatních druzích terénu je již kvůli téměř nepřetržitě přítomné vyšší míře prokluzu kol nutné počítat s vyšší spotřebou elektrické energie, která zkracuje dojezd na cca 250 kilometrů.

Pro dosažení výše uvedených parametrů byla rychlost na silnici omezena na 130 km/h. Elektronické systémy vozidla nepřetržitě sledují toky energií a spotřebu, aby byla i při jízdě v terénu zajištěna maximální hospodárnost.

Audi AI:TRAIL má čtyři elektromotory, uložené v blízkosti kol, z nichž každý pohání přímo příslušné kolo. Terénní studie je opravdové quattro. Nejvyšší celkový výkon dosahuje 320 kW, maximální točivý moment je 1000 N.m. Z toho je zpravidla zapotřebí jen zlomek, a často postačuje pouze pohon jedné nápravy.

Díky individuálně poháněným kolům bylo možné upustit od diferenciálů a uzávěrek, protože i tyto komponenty spotřebovávají energii. Díky přiměřeně kalkulované nejvyšší rychlosti může být převod i bez vícestupňové převodovky koncipován tak, aby byl na každé kolo vždy přenášen dostatečný točivý moment.

Elektronika koordinuje jízdní stabilitu a trakci. Lze-li zabránit prokluzu kol, který je spojený s energetickými ztrátami, sníží točivý moment přenášený na příslušné kolo. Je-li naproti tomu prokluz žádoucí, například ve stoupání s kluzkým povrchem, pak jej systém automaticky umožní.



Audi 12.9.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar