Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi A6 e-tron concept - další krok v e-voluci

Audi pokračuje ve své e-voluci směřující k elektromobilitě. Na autosalonu Auto Shanghai 2021 debutuje čtyřdveřový sedan Audi A6 e-tron concept, který předznamenává rodinu velkosériových automobilů s výhradně elektrickým pohonem.

Jako základ poslouží zcela nová technická platforma „Premium Platform Electric“, krátce PPE. Na konci roku 2022 budou na trh uvedeny první sériově vyráběné vozy s technikou PPE, nejprve v segmentu C, později také v segmentu B. Jako novinka na trhu elektromobilů mezi nimi bude SUV s vysokou podlahou, ale také vozy s dynamickým designem a nízkou podlahou, jakým je i budoucí model Audi A6 e-tron.

Vystavená studie Audi A6 e-tron concept sází výhradně na elektrický pohon a jako technický základ používá budoucí platformu PPE, vyvíjenou pod vedením značky Audi. Koncepční vůz současně prezentuje nové pojetí designu.

Jeho karoserie naznačuje podobu budoucích sériových Audi aukazuje, jak dynamicky a současně elegantně budou vypadat elektricky poháněné vozy vyšší třídy. Audi A6 e-tron nabídne v závislosti na verzi pohonu a výbavě dojezd více než 700 kilometrů (podle WLTP). Nejvýkonnější zástupce této modelové řady přitom bude schopen sprintu z 0 na 100 km/h za necelé čtyři sekundy.


E jako elegantní – design

Svými rozměry jednoznačně řadí mezi zástupce vyšší třídy – vnější délka 4,96 metru, vnější šířka 1,96 metru a vnější výška 1,44 metru odpovídají aktuálním zástupcům modelové řady Audi A6/A7. Již pohled na studii odhalí její sportovní proporce a elegantní linie, které vznikaly v aerodynamickém tunelu.

V elektromobilovém sektoru je součinitel aerodynamického odporu vzduchu pouhých 0,22, což znamená nízkou spotřebu elektrické energie a delší dojezd.
Výrazně sportovní proporce jsou určovány velkými 22“ koly a krátkými převisy, nízkou kabinou a protaženým obloukem střechy, připomínajícím kupé

Podběhy kol jsou propojeny s akumulátorovou zónou nad bočními prahy speciálně tvarovanými černými ozdobnými prvky. Pro modely Audi e-tron jsou charakteristická také miniaturní vnější zpětná zrcátka s kamerovým systémem u paty střešního sloupku A.
Typická je velkoplošná, uzavřená maska chladiče Singleframe, na kterou ve spodní části přídě navazují nízko umístěné otvory pro přívod chladicího vzduchu k systému pohonu, akumulátorům a brzdám.

Horní část zadní partie je vytvarována jako aerodynamicky funkční odtoková hrana. Ve spodní části je do oblasti spoileru integrován zadní difuzor. Tímto prvkem je pod vozidlem veden proudící vzduch tak, aby za vozem nedocházelo k nežádoucím turbulencím. Dokonalá spolupráce uvedených aerodynamických prvků snižuje aerodynamický odpor vzduchu a minimalizuje vztlak.
Také lak přispívá také ke snížené spotřebě elektrické energie. Barva „Heliosilver“ odráží významnou část tepelného záření obsaženého ve slunečním světle, a snižuje tak ohřívání karoserie a interiéru. To přináší vítané vedlejší efekty. Cestující nemusejí v mnoha situacích klimatizaci vůbec použít, a přesto bude jejich komfort zachován. Kromě pohonu se jedná o jeden z významných faktorů, ovlivňujících spotřebu elektrické energie.


Vidět a být viděn

Digitální světlomety Matrix LED a digitální technika OLED vytvářejí maximální jas na minimální ploše. Studie kombinuje ve svých světlometech velký počet nových funkcí a nabídek pro individualizaci.

Na bocích karoserie jsou na každé straně umístěny tři malé projektory LED s vysokým rozlišením, které při otevření dveří promění zem v jeviště. Cestující jsou přivítáni krátkými dynamickými světelnými inscenacemi, jejichž součástí jsou i nápisy v příslušném jazyce.

Malé projektory s vysokým rozlišením promítají na zem také výstražné symboly – například upozornění na přijíždějícího cyklistu před otevřením dveří.
Další čtyři projektory LED s vysokým rozlišením – integrované nenápadně do rohů vozidla – vytvářejí projekce ukazatelů směru.

S digitálními světlomety Matrix LED na přídi se mohou cestující cítit jako v kině. Pokud například stojí Audi A6 e-tron concept při nabíjení před stěnou, mohou si řidič a spolucestující zkrátit čekání hraním videohry promítané na zeď. Místo na malém displeji na přístrojové desce mohou sledovat velkoformátově promítané virtuální prostředí příslušné hry na stěně. Tuto funkci umožňují digitální světlomety Matrix LED. Hráči mohou stát vedle vozidla nebo přímo před ním, aby měli na několik metrů širokou hru mimořádně dobrý výhled. Samotné ovládání hry probíhá prostřednictvím chytrého telefonu. Dokonce i hra samotná je produktem značky Audi. Designéři Audi ji koncipovali a vyvinuli speciálně pro studii Audi A6 e-tron concept.

Přední světlomety jasně osvětlují vozovku a inteligentně se přizpůsobují dopravní situaci, počasí a okolí. Navíc zajišťují komunikaci s ostatními účastníky silničního provozu. K dalšímu výraznému zvýšení úrovně bezpečnosti silniční dopravy v budoucnosti přispějí digitální zadní svítilny OLED s jasným, homogenním a kontrastním světlem.
Projekce do okolí vozidla poprvé rozšiřují možnosti komunikace za hranice automobilu. Studie A6 e-tron concept předává informace ostatním účastníkům silničního provozu prostřednictvím vizuálních signálů, a využívá k tomu inteligentní síťové propojení jednotlivých systémů vozidla.


Verze s vysokou a nízkou podlahou

Platforma PPE je koncipována výhradně pro elektrický pohon napájený akumulátory. Centrálním prvkem je akumulátorový modul uložený mezi nápravami, který má kapacitu 100 kWh. Audi přitom využívá celé spodní části vozu, což umožňuje ploché uspořádání sady akumulátorů. Poprvé je tak možné na tomto základě zkonstruovat nejen automobily s vysokou podlahou, ale také vozidla s vysloveně dynamickou, nízkou karoserií, aniž by bylo nutné zasahovat do základní platformy.

Velikost sady akumulátorů a rozvoru lze u vozidel PPE měnit – to umožňuje používat platformu v různých segmentech trhu. Poměr dlouhého rozvoru a krátkých převisů zajišťuje dojem celistvostiZejména z dlouhého rozvoru budoucích modelů PPE budou mít prospěch i cestující. Velkorysé vnitřní rozměry včetně mimořádného prostoru pro nohy cestujících na sedadlech v obou řadách budou patřit mezi hlavní přednosti ve všech segmentech. Prostorový komfort v elektromobilech zvýší také nepřítomnost středového tunelu.


Budoucí nabídka modelů PPE bude totiž zahrnovat také verze s elektromotorem na přední i zadní nápravě, jejichž elektronickou koordinací je v případě potřeby a v dokonalé rovnováze mezi požadavky na jízdní dynamiku a hospodárnost realizován pohon všech kol. Plány zahrnují navíc základní varianty, které jsou optimalizovány pro minimální spotřebu elektrické energie a maximální dojezd. Pohon bude u nich zajišťovat elektromotor na zadní nápravě.
Oba elektromotory mobilizují nejvyšší celkový výkon 350 kW a maximální točivý moment 800 N.m.
Přední pětiprvková náprava byla optimalizována pro elektromobily. Vzadu je víceprvková náprava. Koncepční vůz je vybaven vzduchovým odpružením Audi s adaptivními tlumiči.

Rychlé nabíjení, dlouhý dojezd
Srdcem pohonu je 800V technika včetně nabíjení. Tato technologie umožní co nejrychlejší nabíjení baterie výkonem až 270 kW na rychlonabíjecích stojanech. S platformou PPE nalezne tato revoluční technika poprvé uplatnění v segmentech střední a vyšší třídy s vysokými objemy prodejů.

Tato technologie umožňuje doby nabíjení, které se již blíží klasickému doplňování paliva do nádrží automobilů poháněných spalovacími motory. Pouhých deset minut stačí k získání elektrické energie pro ujetí vzdálenosti více než 300 kilometrů. Za méně než 25 minut se zvýší stav nabití 100kWh sady akumulátorů studie Audi A6 e-tron concept z pěti na 80 procent.

Celkový dojezd v závislosti na variantě pohonu a jeho výkonu přesahuje 700 km. S automobily poháněnými spalovacím motorem drží krok jak v dojezdu, tak v rychlosti nabíjení, čímž má všechny předpoklady pro úspěšné splnění role ideálního vozu pro každodenní provoz na krátké i dlouhé vzdálenosti.

Díky vysokému točivému momentu již od první otáčky zrychlí dokonce i ekonomicky koncipované základní varianty z klidu na 100 km/h pod sedm sekund. Vrcholné sportovní modely zvládnou tento sprint dokonce za výrazně méně než čtyři sekundy.


Platforma PPE – mnohostranná, variabilní, elektrická

Audi A6 e-tron concept reprezentuje rodinu vozidel zkonstruovaných na další inovativní technické platformě: „Premium Platform Electric“ (PPE). PPE je modulární systém, který Audi vyvíjí společně s Porsche AG. První sériově vyráběná Audi na PPE budou představena ve druhé polovině roku 2022.

Platforma PPE je poprvé koncipována pro realizaci dosud nevídaně širokého portfolia karosářských variant v segmentech s vysokým objemem prodeje.
PPE nabídne atraktivní elektromobilitu i těm zákazníkům, kteří upřednostňují automobilové koncepty mimo svět SUV – například pro značky Audi typický Sportback, který je studií Audi A6 e-tron concept interpretován jako koncept s velkými perspektivami.



Audi 20.4.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar