Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Zdeněk Tůma - Pustá končina nahání hrůzu

Nejlepší Čech posledního ročníku Rallye Dakar chce znovu posunout hranice svých možností. Čtyřkolkář Zdeněk Tůma dojel v lednu v Saúdské Arábii na fantastickém čtvrtém místě a pro blížící se 45. ročník slavného závodu by ho rád ještě vylepšil.

„Sním o bedně, ale vím, že to bude nesmírně obtížné. Konkurence je velká a organizátoři připravili vůbec nejtěžší trasu v historii,“ uvedl českokrumlovský rodák. „Bude to kruté. Čeká nás celkem čtrnáct etap, z toho snad čtyři ve čtvrté největší poušti světa Rub al-Chálí. Tam to bude zejména kvůli zrádným dunám extrémní,“ popisuje jezdec BARTH Racing týmu.

Tůma míří na Rallye Dakar popáté. Přestože měl častokrát smůlu, dokázal vždy zabojovat a díky precizní jízdě a dobré navigaci všechny účasti v nejtěžší motoristické soutěži světa zdárně dokončil. Naposledy dojel těsně pod stupni vítězů. „Na předešlý ročník vzpomínám moc rád. Splnil jsem si sen. Měl jsem i kliku, technika mě zlobila méně než mé soupeře. Dakar vytrestal spoustu závodníků a když jsem viděl, co pořadatelé nachystali na tenhle ročník, tak nepochybuji o tom, že to bude zase extrémní,“ řekl Tůma.

Závod netradičně odstartuje na břehu Rudého moře prologem už 31. prosince, cíl je naplánovaný na 15. ledna na opačné straně Arabského poloostrova ve městě Dammám u Perského zálivu. Tůma bude muset zvládnout 8549 kilometrů, z nichž bude 4706 měřených. „Základní cíl je dojet, těch kilometrů je obrovská porce, může se stát cokoliv. Kolikrát si říkáte, že vše klape a najednou vás zastaví technická závada. Taky mě to může kdekoliv vykopnout, nebezpečí se skrývá na každém metru. Bude to hodně těžké, opět budu muset jet drobet hlavou. Trasa je údajně až ze sedmdesáti procent obměněná.“


Gigantické místo s duny

V první části rallye bude trať hodně kamenitá, v druhé polovině povede i čtvrtou největší pouští na světě Rub al-Chálí (v překladu Pustá končina). „Je to prý gigantické místo plné obřích dun. Některé mají být vysoké až 250 metrů, což tedy bude neskutečná výzva. A navíc se tam pojede i maratonská etapa bez asistence mechaniků. Nahání to hrůzu. Myslím, že Pustá končina hodně zamíchá pořadím,“ upozornil.

I tentokrát Tůma pojede na osvědčeném stroji Yamaha Raptor, který ho zatím pokaždé dovezl do cíle. Má ho však nově postavený. „Čtyřkolka má nový motor i rám. Ten už toho měl z přechozích ročníků dost. Stroj se připravoval speciálně pro Dakar. Designově vypadá úplně stejně jako ten původní. Jednotlivé komponenty jsem si nechal udělat od Pepy Macháčka, pětinásobného vítěze Dakaru,“ prozradil Tůma, který dle nových pravidel musí jet poprvé s elektronickým roadbookem.

Na navigaci bude při saúdskoarabském dobrodružství znovu opět hodně záležet. Tůma ji dobře potrénoval na říjnovém závodě Africa Eco Race. „Tenhle závod byl specifický. Naučil jsem se, že si musím v navigaci víc věřit a nenechat se strhnout jinými soupeři. A prověřil jsem si také svou vytrvalost. Byly tam neskutečně dlouhé etapy, náročnější než na Dakaru,“ přiznal Tůma z týmu, který je součástí skupiny BARTH z Pardubic. Na Africa Eco Race dojel na 21. místě v celkovém pořadí.

Fyzicky se před dakarským martýriem cítí dobře. Na jaře ho zlobila bolavá záda, nyní už je snad vše v pořádku. „Nejspíš jsem prostydl při jednom závodě a chytlo mě to. Nemohl jsem se hýbat. Chodil jsem na masáže a asi až za měsíc to povolilo. Snad mě něco podobného nepotká na Dakaru. To by bylo konec. Fyzicky připravený jsem, teď už to budu jen ve fitku udržovat a těšit se na start. Přijde mi, že to od posledního průjezdu cílem hrozně uteklo a už je to tady zase. Nemůžu se dočkat,“ dodal Tůma.



PR 8.12.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar