Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Závodní Audi R10 TDI přepsalo dějiny

O unikátním úspěchu „dieselových“ speciálů Audi R10 TDI ve slavném závodě 24 hodin v Le Mans jsme už psali. Přesto se k tomuto ojedinělému výsledky ještě jednou vracíme několika zajímavostmi.

 

V nejtěžším okruhovém závodě světa zvítězila posádka Frank Biela (Německo), Emanuele Pirro (Itálie) a Marco Werner (Německo), které během 24 hodin ujela rekordních 380 kol a získala pro Audi již šesté vítězství. Třetí místo vybojovalo trio Dindo Capello (Itálie), Tom Kristensen (Dánsko) a Allan McNish (Skotsko).

Už sedm let nebyla technologie Audi v Le Mans poražena. Buď vítězily přímo vozy Audi, nebo jako v roce 2003 speciál Bentley, vybavený rovněž motorem FSI Audi.

Audi R10 TDI pohání vidlicový vznětový dvanáctiválec o objemu 5,5 litru, který s dvěma turbodmychadly poskytuje výkon 650 k a točivý moment přes 1100 Nm. Jeho hlavní předností je nízká spotřeba, díky níž mohly vozy Audi zajíždět na tankování nafty (90 litrů Shell V-Power) v průměru každých 14 kol. Tom Kristensen ujel dokonce na jedno natankování 16 kol. Jejich soupeři s atmosferickými motory museli tankovat benzin mnohem častěji. Fanoušci rovněž obdivovali i tichý chod motoru TDI a jeho ohleduplnost k životnímu prostředí, agregát je vybaven dvojicí filtrů pevných částic DPF. Vznětový dvanáctiválec pracuje se vstřikovacími tlaky přes 1600 barů, spektrum využitelných otáček sahá od 3000 až po 5000/min, což jsou na závodní agregát nezvykle nízké otáčky. Plochá křivka točivého momentu motoru nenutí řidiče ani  k častému řazení.

Extrémním výkonovým parametrům motoru V12 TDI byl přizpůsoben i podvozek, který má zřetelně delší rozvor než předchozí model R8. Nové technologie se uplatnily i při vývoji karoserie závodního speciálu, vyrobené z laminátu zesíleného uhlíkovými vlákny.

Ačkoliv Audi R10 vyrazilo na závodní tratě pouhých 200 dnů před Le Mans, v závodě oba vozy prokázaly mimořádnou spolehlivost, srovnatelnou s „benzinovými" Audi R8, které zde pětkrát zvítězily. Jediná neplánovaná zastávka v boxech přišla před čtvrtou hodinou ranní, kdy se inženýři  po potížích s „pětkou" rozhodli u vedoucího vozu vyměnit ozubená kola převodovky. Vzhledem k tomu, že předpisy již neumožňují vyměnit celou záď, jak se to praktikovalo u R8, potřebovali mechanici díky nové konstrukci převodovky na opravu ani ne 10 minut. Další cenné minuty ztratil vůz vedený Bielou výměnou rozbitého světlometu, při níž se měnila celá přední kapota.

Jak jsme se zmínily, úspěch dovršila posádka Capello, Kristensen a McNish, která první čtyři hodiny vedla. Poté bohužel musela zajet do boxů kvůli výměně injektoru na levé straně motoru. Tím se propadla až na 16.pozici, ale  rychlými časy se opět propracovala na 3.příčku. Po kolizi s jedním z vozů kategorie GT1 došlo v noci ještě k poškození podvozku a poruše turbodmychadla, které bylo nutné vyměnit. Neplánovanou opravou strávila posádka v boxech skoro hodinu.

Prof. Dr. Martin Winterkorn, člen představenstva Audi: „Náš triumf je bezesporu největším úspěchem v motoristickém sportu v historii AUDI AG a je jasným potvrzením hesla ‘Vorsprung durch Technik' (Náskok díky technice). Diesel tak dnešním dnem definitivně vstoupil do automobilového sportu. To bylo možné jen díky tomu, že jako vynálezci motoru TDI disponujeme ohromným know-how, z čehož těží hlavně naši zákazníci. Každé druhé Audi pohání dnes turbodiesel".

Své nadšení vyjádřil i Frank Biela: „Jsme velice hrdí na první vítězství se vznětovým motorem. Účastnili jsme se vývoje už od samého počátku."

Dr. Ulrich, šéf sportovního oddělení: „V minulých závodech v Le Mans a také tentokrát, jsme viděli, co všechno se může při tak těžkém závodě přihodit. Le Mans vždy připraví nějaké překvapení, které nelze na žádné testovací dráze nasimulovat".

 

JL, 21.6.2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar