X-raid chce vyhrát Dakar
Je tomu přesně rok, kdy německý X-raid představil Mini A114Racing. Ostrou premiéru si vůz odbyl už po devadesáti dnech vývoje na jihoamerickém Dakaru 2011. O 12 měsíců později vyrazil X-raid opět na Dakar, ale už s pěti vozy a v roli favorita.
Zvláštní pozornost kladli inženýři hlavně na snížení těžiště. Proto byly chladič a nádrž uloženy níže a podvozek rozšířen. Další změna spočívala ve zkrácení kapoty motoru, což vedlo i k většímu nájezdovému úhlu. Mini tak teď může najíždět do strmých svahů zpříma. Podařilo se rovněž o 30 kg vůz odlehčit a tím se dostat k minimální hmotnosti. Pozornost byla věnována i vyladění tlumičů.
Inženýři BMW Motoren GmbJH věnovali pozornost také motoru, jehož charakteristiku aktualizovali softwarem. Aby se vozy dobře vypořádaly s výškovými rozdíly (letošní trať překonává nadmořskou výšku nad 2000 metrů), odzkoušel X-raid motor v tlakové komoře, kde simuloval výšku až do 3500 m. Dnes je Mini A114 Racing vlastním automobilem, už žádné BMW X3 CC.
Až budete číst tyto řádky, budete už vědět, jak se Dakar 2012 vyvíjí a pomalu budeme znát odpovědi na otázky: Jestli konečně vyhraje X-raid nebo překvapí holandské Mitsubishi či americký Hummer nebo můžeme počítat s Toyotou, Pewanem - Volvo nebo Dessoude? První krátkou zkoušku ovládly Mini v pořadí Novitskyj, Holowczyc a Peterhansel.
Mezi největší favority patří Francouz Stephane Peterhansel, devítinásobný vítěz s automobilem i motocyklem. Tady je několik jeho odpovědí před startem.
Na Dakaru 2012 budete usilovat o desáté vítězství? Je tento Dakar pro vás něčím novým?
Abych byl upřímný, tak nejde o žádnou zvláštní situaci. Jsem vysoce motivován a chci prostě vyhrát. Při tom je úplně jedno, jestli jde o sedmé, osmé nebo desáté vítězství.
Trať byla hodně pozměněna a soutěž rozšířena o třetí zemi. Půjde o nejobtížnější Dakar v historii?
Určitě ne. Možná nejtvrdší v Jižní Americe. Ale před 15 nebo 20 lety trvala soutěž tři týdny a etapy byly mnohem delší. To už není.
Na co se těšíte nejvíc a na co nejméně?
Za prvé jde o nový Dakar. Jedeme z jednoho bodu k jinému, tedy už žádný velký okruh kolem Buenos Aires. Za druhé se těším na novou zemi - Peru. Nejsme tady jen proto, abychom se účastnili rallye, ale také objevovali nové země. V Peru jsem ještě nikdy nebyl. Nic špatného mě nenapadá.
Mini A114 Racing byl už po celý rok hodně silný. Proč je tak úspěšný?
Tým odvedl během půl roku velice dobrou práci. Mini se ovládá dobře a je radost s ním závodit. Myslím si, že může vyhrát. Jede se s ním lehce a přesto rychle, hlavně v zatáčkách. Libí se mi i vzhledově. Je to nejhezčí auto, s jakým jsem dosud na Dakaru startoval.
Kdo je vaším největším konkurentem?
Vedle týmových kolegů, kteří jsou hodně silní, považuji za největšího soupeře Nassera Al-Attiyaha. Věděli jsme, že už Hummer s Robby Gordonem za volantem je dost rychlý, ale s Nasserem bude ještě nebezpečnější. Na startovní listinu patří také Giniel de Villiers, je rychlý a také auto má velice dobré. Zvítězit může pět, šest jezdců.
Jak byste charakterizoval týmové kolegy?
Nani Roma je extrémně otevřený typ, který s každým dobře vychází. Hodně se směje a rychle se dostává s lidmi do kontaktu. Krzysztofa Holowczyce znám teprve rok. Je hodně férový a přináší dobrou náladu. Je dobré mít v týmu někoho, jako je on. S autem jede na limitu. Leonida Novitskeho znám dva, tři roky a je stále v pohodě. Stejně jako Holowczyc je férový. Ricardo dos Santos je veselý typ, myslí pořád kladně a je vždy šťastný, když může závodit.
JL,2.1.2011
Inženýři BMW Motoren GmbJH věnovali pozornost také motoru, jehož charakteristiku aktualizovali softwarem. Aby se vozy dobře vypořádaly s výškovými rozdíly (letošní trať překonává nadmořskou výšku nad 2000 metrů), odzkoušel X-raid motor v tlakové komoře, kde simuloval výšku až do 3500 m. Dnes je Mini A114 Racing vlastním automobilem, už žádné BMW X3 CC.
Až budete číst tyto řádky, budete už vědět, jak se Dakar 2012 vyvíjí a pomalu budeme znát odpovědi na otázky: Jestli konečně vyhraje X-raid nebo překvapí holandské Mitsubishi či americký Hummer nebo můžeme počítat s Toyotou, Pewanem - Volvo nebo Dessoude? První krátkou zkoušku ovládly Mini v pořadí Novitskyj, Holowczyc a Peterhansel.
Mezi největší favority patří Francouz Stephane Peterhansel, devítinásobný vítěz s automobilem i motocyklem. Tady je několik jeho odpovědí před startem.
Na Dakaru 2012 budete usilovat o desáté vítězství? Je tento Dakar pro vás něčím novým?
Abych byl upřímný, tak nejde o žádnou zvláštní situaci. Jsem vysoce motivován a chci prostě vyhrát. Při tom je úplně jedno, jestli jde o sedmé, osmé nebo desáté vítězství.
Trať byla hodně pozměněna a soutěž rozšířena o třetí zemi. Půjde o nejobtížnější Dakar v historii?
Určitě ne. Možná nejtvrdší v Jižní Americe. Ale před 15 nebo 20 lety trvala soutěž tři týdny a etapy byly mnohem delší. To už není.
Na co se těšíte nejvíc a na co nejméně?
Za prvé jde o nový Dakar. Jedeme z jednoho bodu k jinému, tedy už žádný velký okruh kolem Buenos Aires. Za druhé se těším na novou zemi - Peru. Nejsme tady jen proto, abychom se účastnili rallye, ale také objevovali nové země. V Peru jsem ještě nikdy nebyl. Nic špatného mě nenapadá.
Mini A114 Racing byl už po celý rok hodně silný. Proč je tak úspěšný?
Tým odvedl během půl roku velice dobrou práci. Mini se ovládá dobře a je radost s ním závodit. Myslím si, že může vyhrát. Jede se s ním lehce a přesto rychle, hlavně v zatáčkách. Libí se mi i vzhledově. Je to nejhezčí auto, s jakým jsem dosud na Dakaru startoval.
Kdo je vaším největším konkurentem?
Vedle týmových kolegů, kteří jsou hodně silní, považuji za největšího soupeře Nassera Al-Attiyaha. Věděli jsme, že už Hummer s Robby Gordonem za volantem je dost rychlý, ale s Nasserem bude ještě nebezpečnější. Na startovní listinu patří také Giniel de Villiers, je rychlý a také auto má velice dobré. Zvítězit může pět, šest jezdců.
Jak byste charakterizoval týmové kolegy?
Nani Roma je extrémně otevřený typ, který s každým dobře vychází. Hodně se směje a rychle se dostává s lidmi do kontaktu. Krzysztofa Holowczyce znám teprve rok. Je hodně férový a přináší dobrou náladu. Je dobré mít v týmu někoho, jako je on. S autem jede na limitu. Leonida Novitskeho znám dva, tři roky a je stále v pohodě. Stejně jako Holowczyc je férový. Ricardo dos Santos je veselý typ, myslí pořád kladně a je vždy šťastný, když může závodit.
JL,2.1.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout










