WTCC - SEAT, BMW nebo Chevrolet?
O tomto víkendu začíná v brazilské Curitibě mistrovství světa cestovních automobilů WTCC. Tentokrát však s Rally Curitiba, automobilovou soutěží, započítávanou do seriálu IRC. Pořadatelé si od spojení těchto dvou akcí slibují zvýšení popularity obou disciplín.
Obhájce titulu SEAT Sport intenzivně pracoval na nových nastaveních závodních vozů, aby reagoval na rozhodnutí FIA omezit výkon vznětových motorů Leónu TDI o 18 k.
Testy v Estorilu, Katalánsku a ve Valencii byly zaměřeny na zmenšení nevýhody sníženého výkonu. V každém testu byli přítomny tři vozy SEAT León TDI a patnáct mechaniků. Obvykle se začínalo v 9 hodin ráno a končilo v 5 hodin odpoledne. Během testovacího dne každý pilot a vůz urazil 350 km ve dvou etapách – v krátké se zkoušely všechny druhy nastavení a vylepšení, v dlouhých byly analyzovány vozy a jejich modifikace, které proběhnou během závodů.
Potom se pokračovalo v boxech, kde mechanici pracovali další čtyři hodiny na přípravě vozů na následující den, instalují nové zkušební díly a nová nastavení.
Testy jsou důležitou částí příprav, protože pořadí na startu i v cíli závodů WTCC je závislé na těch nejmenších detailech. Testy v Katalánsku se zaměřily na nastavení podvozku. Šéfinženýr SEAT Sport pro okruhy, Xavi Serra, zdůraznil, že se zkoušela taková řešení, která během závodů není možné zkoumat. Informace o autě a jeho chování sdílené pěti jezdci jsou důležité před startem nové sezóny.
BMW, Chevrolet
Mnichovská automobilka by ráda navázala na úspěchy minulých let, hlavně pak na tři tituly britského jezdce Andy Priaulxe, který i letos bude patřit k největším oporám týmu BMW. Bez šancí nejsou ani další zkušení jezdci Jörg Müller, Augusto Farfus nebo Alessandro Zanardi.
Třetí značkou, který má šanci na dobré výsledky je Chevrolet, jenž poprvé nasadí nové modely Cruze, zatímco jezdecké obsazení zůstává stejné – Nicola Larini, Robert Huff a Alain Menu.
Nové předpisy
Od roku 2009 platí ve WTCC také nové předpisy týkající se regulace hmotnosti. Již se nebude používat tzv. hmotnostní handicap, ale nový předpis „Car Compensation Weight“, který bude zohledňovat automobily, stejně jako zajeté časy, nikoliv umístění jezdců.
Nový systém vychází z kalkulace odjetých kol, která zahrnuje dva nejlepší časy určitého automobilu v kvalifikaci. K tomu se přidají ještě dva časy nejlepších vozů v samotném závodě. Dohromady se pak přídavná zátěž vypočte z průměru tří závodů. Například ze závodu 2, 3 a 4 dostaneme přídavná hmotnost pro pátý závod.
Pokud je model jen o 0,3 s pomalejší než nejrychlejší vůz, tak se nic neděje. Pokud je auto o více než 0,3 sekundy pomalejší, bude se za 0,1 sekundy odečítat 10 kilogramů až do 60 kg, do minimální hmotnosti 1150 až 1210 kg. Nové předpisy nepřinesou sice stoprocentní vyrovnanost, ale nabízejí všem jezdcům možnost, aby se mohli lépe měřit se svými soupeři. Nový systém je objektivnější, protože se už neorientuje na výsledky jezdců, ale více na výkon cestovních vozů.
Když si vzpomeneme, jak se kdysi závodilo v cestovních vozech, třeba v evropském šampionátu, tak je nám z toho trochu smutno. Dnes se pořád něco vymýšlí, ale většinou na škodu samotných závodů, které pak ovlivňuje mnoho dalších vlivů. Tehdy měly závody mnohem vyšší sportovní úroveň a jak se odstartovalo, tak se také dojelo do cíle, maximálně s výměnou jezdců v boxech. Však dodnes vzpomínají pamětníci na souboje nejlepších jezdců cestovních automobilů, které se odehrávaly na původním Masarykově okruhu.
Seznam přihlášených pro WTCC 2009
ML, 7.3.2009
Testy v Estorilu, Katalánsku a ve Valencii byly zaměřeny na zmenšení nevýhody sníženého výkonu. V každém testu byli přítomny tři vozy SEAT León TDI a patnáct mechaniků. Obvykle se začínalo v 9 hodin ráno a končilo v 5 hodin odpoledne. Během testovacího dne každý pilot a vůz urazil 350 km ve dvou etapách – v krátké se zkoušely všechny druhy nastavení a vylepšení, v dlouhých byly analyzovány vozy a jejich modifikace, které proběhnou během závodů.
Potom se pokračovalo v boxech, kde mechanici pracovali další čtyři hodiny na přípravě vozů na následující den, instalují nové zkušební díly a nová nastavení.
Testy jsou důležitou částí příprav, protože pořadí na startu i v cíli závodů WTCC je závislé na těch nejmenších detailech. Testy v Katalánsku se zaměřily na nastavení podvozku. Šéfinženýr SEAT Sport pro okruhy, Xavi Serra, zdůraznil, že se zkoušela taková řešení, která během závodů není možné zkoumat. Informace o autě a jeho chování sdílené pěti jezdci jsou důležité před startem nové sezóny.
BMW, Chevrolet
Mnichovská automobilka by ráda navázala na úspěchy minulých let, hlavně pak na tři tituly britského jezdce Andy Priaulxe, který i letos bude patřit k největším oporám týmu BMW. Bez šancí nejsou ani další zkušení jezdci Jörg Müller, Augusto Farfus nebo Alessandro Zanardi.
Třetí značkou, který má šanci na dobré výsledky je Chevrolet, jenž poprvé nasadí nové modely Cruze, zatímco jezdecké obsazení zůstává stejné – Nicola Larini, Robert Huff a Alain Menu.
Nové předpisy
Od roku 2009 platí ve WTCC také nové předpisy týkající se regulace hmotnosti. Již se nebude používat tzv. hmotnostní handicap, ale nový předpis „Car Compensation Weight“, který bude zohledňovat automobily, stejně jako zajeté časy, nikoliv umístění jezdců.
Nový systém vychází z kalkulace odjetých kol, která zahrnuje dva nejlepší časy určitého automobilu v kvalifikaci. K tomu se přidají ještě dva časy nejlepších vozů v samotném závodě. Dohromady se pak přídavná zátěž vypočte z průměru tří závodů. Například ze závodu 2, 3 a 4 dostaneme přídavná hmotnost pro pátý závod.
Pokud je model jen o 0,3 s pomalejší než nejrychlejší vůz, tak se nic neděje. Pokud je auto o více než 0,3 sekundy pomalejší, bude se za 0,1 sekundy odečítat 10 kilogramů až do 60 kg, do minimální hmotnosti 1150 až 1210 kg. Nové předpisy nepřinesou sice stoprocentní vyrovnanost, ale nabízejí všem jezdcům možnost, aby se mohli lépe měřit se svými soupeři. Nový systém je objektivnější, protože se už neorientuje na výsledky jezdců, ale více na výkon cestovních vozů.
Když si vzpomeneme, jak se kdysi závodilo v cestovních vozech, třeba v evropském šampionátu, tak je nám z toho trochu smutno. Dnes se pořád něco vymýšlí, ale většinou na škodu samotných závodů, které pak ovlivňuje mnoho dalších vlivů. Tehdy měly závody mnohem vyšší sportovní úroveň a jak se odstartovalo, tak se také dojelo do cíle, maximálně s výměnou jezdců v boxech. Však dodnes vzpomínají pamětníci na souboje nejlepších jezdců cestovních automobilů, které se odehrávaly na původním Masarykově okruhu.
Seznam přihlášených pro WTCC 2009
| 1 | SEAT Sport | Yvan Muller (FRA) | SEAT León 2.0 TDI |
| 2 | SEAT Sport | Gabriele Tarquini (ITA) | SEAT León 2.0 TDI |
| 3 | SEAT Sport | Rickard Rydell (SWE) | SEAT León 2.0 TDI |
| 4 | SEAT Sport | Jordi Gené (ESP) | SEAT León 2.0 TDI |
| 5 | SEAT Sport | Tiago Monteiro (POR) | SEAT León 2.0 TDI |
| 6 | BMW Team UK | Andy Priaulx (GBR) | BMW 320si |
| 7 | BMW Team Germany | Jörg Müller (GER) | BMW 320si |
| 8 | BMW Team Germany | Augusto Farfus (BRA) | BMW 320si |
| 9 | BMW Team Italy-Spain | Alessandro Zanardi (ITA) | BMW 320si |
| 10 | BMW Team Italy-Spain | Sergio Hernández (ESP) | BMW 320si |
| 11 | Chevrolet | Robert Huff (GBR) | Chevrolet Cruze |
| 12 | Chevrolet | Alain Menu (SUI) | Chevrolet Cruze |
| 14 | Chevrolet | Nicola Larini (ITA) | Chevrolet Cruze |
| 15 | Campos Racing | Antonio García (ESP) | Honda Accord Euro R |
| 18 | LADA Sport | Jaap van Lagen (NED) | LADA 110 2.0 |
| 19 | LADA Sport | Kirill Ladygin (RUS) | LADA 110 2.0 |
| 20 | LADA Sport | Viktor Shapovalov (RUS) | LADA 110 2.0 |
| 21 | SUNRED Engineering | Tom Coronel (NED) | SEAT León 2.0 TFSI |
| 22 | SUNRED Engineering | Tom Boardman (GBR) | SEAT León 2.0 TFSI |
| 23 | Scuderia Proteam | Félix Porteiro (ESP) | BMW 320si |
| 24 | Scuderia Proteam | George Tanev (BUL) | BMW 320si |
| 26 | Liqui Moly Team | Franz Engstler (GER) | BMW 320si |
| 26 | Liqui Moly Team | Kristian Poulsen (DEN) | BMW 320si |
| 27 | Wiechers-Sport | Stefano D''Aste (ITA) | BMW 320si |
| 28 | Colak Racing Team | Marin Colak (CRO) | SEAT León 2.0 TFSI |
ML, 7.3.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout













