Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

WTCC - SEAT, BMW nebo Chevrolet?

O tomto víkendu začíná v brazilské Curitibě mistrovství světa cestovních automobilů WTCC. Tentokrát však s Rally Curitiba, automobilovou soutěží, započítávanou do seriálu IRC. Pořadatelé si od spojení těchto dvou akcí slibují zvýšení popularity obou disciplín.

Obhájce titulu SEAT Sport intenzivně pracoval na nových nastaveních závodních vozů, aby reagoval na rozhodnutí FIA omezit výkon vznětových motorů Leónu TDI o 18 k.
Testy v Estorilu, Katalánsku a ve Valencii byly zaměřeny na zmenšení nevýhody sníženého výkonu. V každém testu byli přítomny tři vozy SEAT León TDI a patnáct mechaniků. Obvykle se začínalo v 9 hodin ráno a končilo v 5 hodin odpoledne. Během testovacího dne každý pilot a vůz urazil 350 km ve dvou etapách – v krátké se zkoušely všechny druhy nastavení a vylepšení, v dlouhých byly analyzovány vozy a jejich modifikace, které proběhnou během závodů.
Potom se pokračovalo v boxech, kde mechanici pracovali další čtyři hodiny na přípravě vozů na následující den, instalují nové zkušební díly a nová nastavení.
Testy jsou důležitou částí příprav, protože pořadí na startu i v cíli závodů WTCC je závislé na těch nejmenších detailech. Testy v Katalánsku se zaměřily na nastavení podvozku. Šéfinženýr SEAT Sport pro okruhy, Xavi Serra, zdůraznil, že se zkoušela taková řešení, která během závodů není možné zkoumat. Informace o autě a jeho chování sdílené pěti jezdci jsou důležité před startem nové sezóny.


BMW, Chevrolet

Mnichovská automobilka by ráda navázala na úspěchy minulých let, hlavně pak na tři tituly britského jezdce Andy Priaulxe, který i letos bude patřit k největším oporám týmu BMW. Bez šancí nejsou ani další zkušení jezdci Jörg Müller, Augusto Farfus nebo Alessandro Zanardi.
Třetí značkou, který má šanci na dobré výsledky je Chevrolet, jenž poprvé nasadí nové modely Cruze, zatímco jezdecké obsazení zůstává stejné – Nicola Larini, Robert Huff a Alain Menu.


Nové předpisy

Od roku 2009 platí ve WTCC také nové předpisy týkající se regulace hmotnosti. Již se nebude používat tzv. hmotnostní handicap, ale nový předpis „Car Compensation Weight“, který bude zohledňovat automobily, stejně jako zajeté časy, nikoliv umístění jezdců.
Nový systém vychází z kalkulace odjetých kol, která zahrnuje dva nejlepší časy určitého automobilu v kvalifikaci. K tomu se přidají ještě dva časy nejlepších vozů v samotném závodě. Dohromady se pak přídavná zátěž vypočte z průměru tří závodů. Například ze závodu 2, 3 a 4 dostaneme přídavná hmotnost pro pátý závod.
Pokud je model jen o 0,3 s pomalejší než nejrychlejší vůz, tak se nic neděje. Pokud je auto o více než 0,3 sekundy pomalejší, bude se za 0,1 sekundy odečítat 10 kilogramů až do 60 kg, do minimální hmotnosti 1150 až 1210 kg. Nové předpisy nepřinesou sice stoprocentní vyrovnanost, ale nabízejí všem jezdcům možnost, aby se mohli lépe měřit se svými soupeři. Nový systém je objektivnější, protože se už neorientuje na výsledky jezdců, ale více na výkon cestovních vozů.

Když si vzpomeneme, jak se kdysi závodilo v cestovních vozech, třeba v evropském šampionátu, tak je nám z toho trochu smutno. Dnes se pořád něco vymýšlí, ale většinou na škodu samotných závodů, které pak ovlivňuje mnoho dalších vlivů. Tehdy měly závody mnohem vyšší sportovní úroveň a jak se odstartovalo, tak se také dojelo do cíle, maximálně s výměnou jezdců v boxech. Však dodnes vzpomínají pamětníci na souboje nejlepších jezdců cestovních automobilů, které se odehrávaly na původním Masarykově okruhu.


Seznam přihlášených pro WTCC 2009
1SEAT SportYvan Muller (FRA)SEAT León 2.0 TDI
2SEAT SportGabriele Tarquini (ITA)SEAT León 2.0 TDI
3SEAT SportRickard Rydell (SWE)SEAT León 2.0 TDI
4SEAT SportJordi Gené (ESP)SEAT León 2.0 TDI
5SEAT SportTiago Monteiro (POR)SEAT León 2.0 TDI
6BMW Team UKAndy Priaulx (GBR)BMW 320si
7BMW Team GermanyJörg Müller (GER)BMW 320si
8BMW Team GermanyAugusto Farfus (BRA)BMW 320si
9BMW Team Italy-SpainAlessandro Zanardi (ITA)BMW 320si
10BMW Team Italy-SpainSergio Hernández (ESP)BMW 320si
11ChevroletRobert Huff (GBR)Chevrolet Cruze
12ChevroletAlain Menu (SUI)Chevrolet Cruze
14ChevroletNicola Larini (ITA)Chevrolet Cruze
15Campos RacingAntonio García (ESP)Honda Accord Euro R
18LADA SportJaap van Lagen (NED)LADA 110 2.0
19LADA SportKirill Ladygin (RUS)LADA 110 2.0
20LADA SportViktor Shapovalov (RUS) LADA 110 2.0
21SUNRED EngineeringTom Coronel (NED)SEAT León 2.0 TFSI
22SUNRED EngineeringTom Boardman (GBR)SEAT León 2.0 TFSI
23Scuderia ProteamFélix Porteiro (ESP)BMW 320si
24Scuderia ProteamGeorge Tanev (BUL) BMW 320si
26Liqui Moly TeamFranz Engstler (GER)BMW 320si
26Liqui Moly TeamKristian Poulsen (DEN)BMW 320si
27Wiechers-SportStefano D''Aste (ITA)BMW 320si
28Colak Racing TeamMarin Colak (CRO)SEAT León 2.0 TFSI



ML, 7.3.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar