Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Vyhraje Peugeot v Le Mans?

Peugeot by rád navázal na dvě vítězství ve slavném závodě v Le Mans, a proto připravuje sportovní prototyp se vznětovým přeplňovaným dvanáctiválcem, který by měl konkurovat vozům Audi, které vloni slavili úspěch nejen v Le Mans, ale také v sérii ALMS.

V jakém stadiu jsou vývojové práce jsme informovali již včera, dnes přinášíme pohled na věc od dalších zainteresovaných lidí společnosti Peugeot Sport. Jedním z nich je Paolo Catone, vedoucí celého projektu 908.

Byl model 908 sestaven podle plánu?
I přes nedostatek času, s nímž jsme se potýkali při výrobě všech součástí modelu 908, vše dopadlo dobře, dokonce lépe, než jsem doufal. Jakmile byla potvrzena koncepce a technické definice tak jsme se pustili do výkresů a výroby jednotlivých částí. Nesetkali jsme se s žádným naléhavým problémem. Studie z dřívějšího období byla vedena dobře, což později umožnilo klidnou montáž. Nejlepším příkladem zůstává integrace skříně motoru, při které jsme se nesetkali se žádnými nepříjemnostmi.

Proč tedy zpoždění vzhledem k původnímu plánu?
Hlavním cílem bylo uskutečnit první jízdu s novým vozem do konce roku 2006, což se podařilo. Už začátkem roku 2006 jsme se pokusili získat měsíc oproti původnímu plánu, ale během léta jsme se rozhodli využít časovou rezervu k ověření našich technických definic, zejména u podvozku a karoserie, abychom co možná nejlépe zvládli fázi montáže.

Kolik vozů modelu 908 bude vyrobeno?
V současné chvíli tři. Dva vozy jsou určeny pro závody LMS a pro 24h v Le Mans, třetí vůz bude pokračovat ve vývoji. Přesné číslo bude záležet na technickém programu. Od začátku projektu jsou však rozhodnutí přijímána týmově a v harmonii mezi všemi zúčastněnými.


Aerodynamika hraje u závodních automobilů jednu z nejdůležitějších rolí. U společnosti Peugeot Sport ji má na starosti Guiiaume Cattelani.

Co se změnilo od makety představenou na loňském autosalonu.
Základní koncept tvoří zavřený vůz s důrazem kladeným na chlazení, které dieselový motor vyžaduje a které zabezpečují široké pontony. V detailech docházelo k úpravám již po prvních zkouškách v aerodynamickém tunelu a také, aby vůz odpovídal předpisům autoklubu ACO.

Bude se model 908 i nadále vyvíjet?
Samozřejmě. Nyní je potřeba s vozem jezdit a nastřádat najeté kilometry. Souběžně s testy na dráze provádíme zkoušky v aerodynamickém tunelu. S dnešními technickými prostředky lze rychle dosáhnout dostatečného přítlaku, abychom již z prvních jízd vytěžili maximum. Musíme najít optimální přítlak, což je možné pouze prostřednictvím mnoha testů v aerodynamickém tunelu. Po pravdě řečeno, abychom pilotům usnadnili navázání kontaktu s novým vozem, je naší prioritou poskytnout jin vůz, jehož přítlak zohlední jízdy v rámci LMS než v závodě 24h v Le Mans. .

Kolik hodin strávil model 908 v aerodynamickém tunelu?
Zatím asi pět set. Model aerodynamického tunelu jsme sestrojili vlastními silami. Ještě nikdy jsem neviděl maketu této kvality postavenou v tak krátkém čase. V oddělení plasturgie mají u Peugeot Sport zlaté ruce. Použili jsme nejmodernější výrobní postupy, abychom mohli přeměnit maketu v rozsáhlou skládačku, v níž lze jednoduše vyměnit každý díl.


Peugeot jde ve stopách Audi, které vloni poprvé zvítězilo v Le Mans se vznětovým motorem, což znamenalo revoluci v automobilovém sportu. Na slavný závod míří nyní také francouzský lev s vidlicovým dvanáctiválcem. Více k tomu Claude Guillois, odpovědný za vývoj motoru.

Co se změnilo od představení motoru V12 HDI FAP?
Především jsme dokončili detailní studii motoru, abychom mohli spustit výrobu jednotlivých dílů a všech komponentů. Každá součástka prošla podrobnými a přísnými kontrolami z hlediska metrologie, metalurgie a dalších. Motor V12 HDI FAP používá složité součástky, vyžadující přísné a detailní kontroly.
Než byly některé skupiny dílů – jako např. olejové a vodní čerpadlo, definitivně namontovány do prvního motoru, byly testovány v různých zkušebních zařízeních; vlastní sestavování trvalo tři týdny.
Během první montáže je třeba stále ověřovat, měřit, je třeba provádět úpravy nebo modifikace, menší adaptace, vše dokumentovat a upřesnit postup montáže.
Přestože byl celý plán mimořádně nabitý, byl motor ve zkušebně nainstalován na konci září, jak bylo stanoveno na začátku projektu, a poprvé se ve Vélizy rozjel v noci z 29. na 30. září.

Dosáhli jste plánovaných 700 koní a točivého momentu 1200 Nm?
Má vše, co jsme očekávali z různých výpočtů a simulací, a později na základě všech přípravných zkoušek, provedených na jednoválcovém motoru. Velké množství hypotéz se potvrdilo, ale některé aspekty, zejména be spojení se samotnou architekturou dvanáctiválcového motoru, byly těžko ověřitelné před prvním testem ve zkušebně. Dosáhli jsme úrovně výkonu, který byl stanoven v zadávacích podmínkách. K dnešnímu dni má první prototyp V12 HDi FAP za sebou 180 hodin testů ve zkušebně.

Proč byly prováděny testy na jednoválcovém motoru?
Tyto testy pomáhají vyvinout a zdokonalovat spalování a vstřikování ještě předtím, než je vyroben první víceválcový motor. Můžeme tak zkoumat víc možností za kratší dobu, potvrdit určité principy, optimalizovat konstrukční parametry a předvídat určitá nastavení. Díky tomuto motoru, který bychom mohli označit za funkční maketu, můžeme zkrátit termíny a tím i náklady.

JL, 31.1.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar