Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volkswagen chce pokořit Dakar

Nepřetržitou vítěznou sérii vozů Mitsubishi od roku 2001 by chtěl konečně narušit Volkswagen Motorsport, který na Dakar vysílá čtyři tovární a jeden „zákaznický“ Race Touareg 2. Také jezdecké obsazení je velice silné.

Každý rok se snaží „ohromit“ Volkswagen s nějakou soutěžáckou hvězdou – loni to byl Juha Kankkunen, letos Fin Ari Vatanen (spolujezdec Fabrizia Ponsová), čtyřnásobný vítěz této rallye. Kromě něho angažoval VW ještě Američana Marka Millera (Ralph Pitchford), Španěla Carlose Sainze (Michéle Perin), Jihoafričana Giniele de Villierse (Dirk von Zitzewitz) a za tým Lagos pojede Portugalec Carlos Sousa.
Kromě sestavy doznal změn také Race Touareg 2 vybavený robustním vznětovým pětiválcem TDI o objemu 2,5 litru a poprvé se čtyřventilovou hlavou válců. Přestože výkon je omezen restriktorem o průměru 39 mm, tak oproti loňské verzi přesto získal 10 k navíc, tedy celkem 285 k. Nový tvar hlavy válců však umožňuje lepší proudění plynů, což se projevuje ve výkonu a hlavně ve zlepšené reakci ve všech otáčkách. Provedeným úpravám odpovídá zvýšený točivý moment na 600 N.m. „I přes vyšší výkon se chová motor teplotně příznivěji než dosud“ , říká Donatus Wichelhaus, odpovědný za vývoj motoru.
Zkoušené motory, jak ve vozidlech, tak na motorové brzdě dokonce zvládly bez sebemenšího problému nebo náznaku únavy více kilometrů, než měří samotný Dakar.
Na speciálu bylo zhruba 35 procent dílů vyměněno a nebo jsou zcela nové. Podvozek doznal změn týkající se hlavně zavěšení kol. Na přední nápravě jsou nová dvojitá trojúhelníková ramena s dvojitými pružicími jednotkami. „Nová kinematika přední nápravy podstatně zlepšila jízdní vlastnosti“, tvrdí Eduard Weidl, technický vedoucí. Zadní zavěšení, které je v zásadě na stejném principu, zůstalo zachované.
Současně s tím se inženýři věnovali také řízení. „Při testech byla simulována citlivost řízení na rázy způsobené nejrůznějšími nerovnostmi, tak jak je popisovali samotní jezdci. Úpravou kinematiky a nového řízení je nyní ovládání vozu příjemnější. Výborně se osvědčily nové „dakarské“ tlumiče od nového partnera – ZF Sachs, které Race Touareg používá již od května. Další práce se týkaly ústrojí pohonu. Diferenciály byly nastaveny jinak, stejně jako převody šestistupňové převodovky. Při řazení nyní jezdci vynakládající méně síly, což není při tak dlouhém závodě zanedbatelné.
Po optické stránce se největší změny dotkly přední části. Vzduch z mezichladiče se již neodvádí otvorem v kapotě motoru, protože při velmi pomalých rychlostech a nepříznivým povětrnostním podmínkám byl teplý vzduch vháněn do otvoru ve střeše a zvyšoval teplotu chladiče vody umístěného pod zadní části střechy. Nyní je horký vzduch odváděn z chladiče podběhy kol a tunelem pod vozidlem.

Základní technické údaje
Motor: vznětový řadový pětiválec TDI s dvoustupňovým přeplňováním, uložený podélně za přední nápravou
Objem: 2500 cm³
Výkon: ca 285 k
Toč.moment: přes 600 N.m
Převodovka: sekvenční šestistupňová
Pohon: stálý 4x4, tři mechanické diferenciály s viskozní uzávěrou
Spojka: hydraulická tříkotoučová keramická ZF Sachs
Brzdy: kotoučové s vnitřním chlazením, průměr 320 mm
Kola: 7,2x 16“
Pneumatiky: BF Goodrich 235-85/16
Rozměry: 4171 x 1996 x 1762 mm
Rozvor: 2820 mm
Rozchod: 1750 mm
Pohotovostní hmotnost: 1787, 5 kg

Jindřich Lasík, 27.12.2006

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar