Volkswagen Race Touareg třetí generace
Téměř dva tisíce let starý amfiteatr v německém Trieru, který patří mimochodem do světového dědictví UNESCA si Volkswagen vybral pro prezentaci nového soutěžního modelu Race Touareg 3, který má značce zajistit třetí vítězství v řadě v Rally Dakar.
Přes tisícovkou diváků a hostí představily vůz, jenž se 1. ledna 2011 postaví na start v Buenos Aires všechny čtyři posádky, které budou hájit barvy wolfsburgské automobilky. Složení zůstalo stejné jako v letošním roce, to znamená Carlos Sainz – Lucas Cruz (vítězové Dakaru 2010), Nasser Al-Attiyah – Timo Gottschalk (druzí v Dakaru 2010), Giniel de Villiers – Dirk von Zitzewitz (vítěz Dakaru 2009) a Mark Miller – Ralph Pitchford (druzí na Dakaru 2009).
„Rally Dakar je mýtus. Technika, jezdec, servis a logistika – každý z těchto aspektů je pro konečný výsledek rozhodující. Kdo chce pomýšlet o nejvyšších příčkách, ten musí nejdříve soutěž vůbec pokořit a teprve poté udolat konkurenci. V minulých letech jsme se mnohému naučili a teď zúročili při vývoji nového vozu. Domnívám se, že jsme pro náš Race Touareg 3 našli ideální kombinaci revoluce a evoluce,“ říká Kris Nissen, ředitel VW Motorsport
Rally Dakar je považována za jednu z největších výzev automobilového sportu. Žádný jiný závod se svojí délkou nemůže s pouštním maratonem rovnat. Volkswagen, dosud jako jediný výrobce dokázal Dakar vyhrát s technologií TDI, což se zatím nikomu jinému nepodařilo, a navíc hned dvakrát.
Pro rok 2011 je cíl zcela jasný: VW si předsevzal přivést trofej potřetí v pořadí do Wolfsburgu a tak neponechává nic náhodě. Aby dosáhl hattricku, tak vsadil na důsledný vývoj předchozí generace, z níž pak vznikla „trojka“. Před inženýry stály nelehké úkoly. V první řadě zlepšit chlazení, dále optimalizovat převody a zvýšit výkon motoru pro jízdu ve velkých nadmořských výškách. Výsledkem je aerodynamicky kompletně přepracovaný prototyp postavený na vyzkoušeném podvozku svého předchůdce. Race 3 představuje velký aerodynamický pokrok, největší od modelové transformace první generace na druhou. Pro vylepšení aerodynamiky byla adaptována markantní tvář sériového Touaregu II. Nejnápadnější změnu v porovnání k předcházejícímu modelu najdeme na střešní partii, kde došlo k radikální změně, která se týká přívodu vzduchu k chladiči vody, chlazení tlumičů i přívodu paliva. Cílem bylo zlepšit tzv. komínkový efekt pro odvedení nashromážděného tepla pod kapotou zesílenou uhlíkovými vlákny.
Chlazení plnicího vzduchu vyřešil VW Motorsport pomocí vyzkoušených komponentů ze sériové výroby, navíc „Made in VW“ Díky zkušenostem ze sériové výroby vykazuje teď menší tlakové ztráty a lepší efektivnost, která se bezprostředně promítá do vylepšených výkonových dat.
Vznětový přeplňovaný pětiválec 2.5 TDI poskytuje po úpravách nyní 229 kW (310 k), tedy o 7 kW (10 k) více než motor Race Touaregu 2.
Race Touareg 3 obstál
Nový soutěžní speciál VW Touareg 3 má za sebou testovací jízdy ve Španělsku a Maroku. Více než dvojnásobnou vzdálenost „Dakaru“ zvládl bez větších technických potíží a prokázal tak, že je dobře připraven pro zbývající program, než se 1. ledna postaví na start v Buenos Aires. Ostrá premiéra proběhla na Silk Way Rally napříč Ruskem, kterou vyhrál Carlos Sainz.
„Testovací jízdy Race Touaregu 3 proběhly více než pozitivně“, říká Kris Nissen, šéf sportovního oddělení VW Motorsport, který si přímo na místě udělal obrázek o prvních kilometrech přepracovaného automobilu. „Přímé srovnání mezi předchozí a současnou verzí ukázalo, že nový typ udělal v mnoha oblastech pořádný krok vpřed. Předsevzali jsme si absolvovat takovou vzdálenost, jako kdybychom jeli celý Dakar a k tomu ještě půlku. Díky odolnosti a dobré práci jezdců a týmu jsme nakonec urazili dvojnásobek zkušebních kilometrů.“ Ve voze se postupně vystřídaly všechny čtyři dakarské posádky:
Nastavení podvozku probíhalo ve Španělsku, pak se tým přesunul do Maroka, do okolí Mahmidu, kde teploty dosahovaly až 48 ºC. Tady probíhalo nejdříve srovnání s předchozím modelem, než došlo na dvoutýdenní testy zaměřené na vytrvalost. Právě v nich se osvědčila nová aerodynamika Race Touaregu 3. Tratě, na kterých se jezdilo, se hodně blížily dakarským. Okruh dlouhý 370 kilometrů, jenž jezdci denně objeli dvakrát, zahrnoval duny s vegetací i offroadové úseky s brody. Na programu byly úseky s tvrdým podkladem i měkké písečné pasáže. Celkově urazil Race Touareg 3 téměř deset tisíc simulovaných zkušebních kilometrů, což odpovídá vzdálenosti jedné sezony formule 1 a více než dvojnásobek rychlostních zkoušek na Dakaru.
„Rally Dakar je mýtus. Technika, jezdec, servis a logistika – každý z těchto aspektů je pro konečný výsledek rozhodující. Kdo chce pomýšlet o nejvyšších příčkách, ten musí nejdříve soutěž vůbec pokořit a teprve poté udolat konkurenci. V minulých letech jsme se mnohému naučili a teď zúročili při vývoji nového vozu. Domnívám se, že jsme pro náš Race Touareg 3 našli ideální kombinaci revoluce a evoluce,“ říká Kris Nissen, ředitel VW Motorsport
Rally Dakar je považována za jednu z největších výzev automobilového sportu. Žádný jiný závod se svojí délkou nemůže s pouštním maratonem rovnat. Volkswagen, dosud jako jediný výrobce dokázal Dakar vyhrát s technologií TDI, což se zatím nikomu jinému nepodařilo, a navíc hned dvakrát.
Pro rok 2011 je cíl zcela jasný: VW si předsevzal přivést trofej potřetí v pořadí do Wolfsburgu a tak neponechává nic náhodě. Aby dosáhl hattricku, tak vsadil na důsledný vývoj předchozí generace, z níž pak vznikla „trojka“. Před inženýry stály nelehké úkoly. V první řadě zlepšit chlazení, dále optimalizovat převody a zvýšit výkon motoru pro jízdu ve velkých nadmořských výškách. Výsledkem je aerodynamicky kompletně přepracovaný prototyp postavený na vyzkoušeném podvozku svého předchůdce. Race 3 představuje velký aerodynamický pokrok, největší od modelové transformace první generace na druhou. Pro vylepšení aerodynamiky byla adaptována markantní tvář sériového Touaregu II. Nejnápadnější změnu v porovnání k předcházejícímu modelu najdeme na střešní partii, kde došlo k radikální změně, která se týká přívodu vzduchu k chladiči vody, chlazení tlumičů i přívodu paliva. Cílem bylo zlepšit tzv. komínkový efekt pro odvedení nashromážděného tepla pod kapotou zesílenou uhlíkovými vlákny.
Chlazení plnicího vzduchu vyřešil VW Motorsport pomocí vyzkoušených komponentů ze sériové výroby, navíc „Made in VW“ Díky zkušenostem ze sériové výroby vykazuje teď menší tlakové ztráty a lepší efektivnost, která se bezprostředně promítá do vylepšených výkonových dat.
Vznětový přeplňovaný pětiválec 2.5 TDI poskytuje po úpravách nyní 229 kW (310 k), tedy o 7 kW (10 k) více než motor Race Touaregu 2.
Race Touareg 3 obstál
Nový soutěžní speciál VW Touareg 3 má za sebou testovací jízdy ve Španělsku a Maroku. Více než dvojnásobnou vzdálenost „Dakaru“ zvládl bez větších technických potíží a prokázal tak, že je dobře připraven pro zbývající program, než se 1. ledna postaví na start v Buenos Aires. Ostrá premiéra proběhla na Silk Way Rally napříč Ruskem, kterou vyhrál Carlos Sainz.
„Testovací jízdy Race Touaregu 3 proběhly více než pozitivně“, říká Kris Nissen, šéf sportovního oddělení VW Motorsport, který si přímo na místě udělal obrázek o prvních kilometrech přepracovaného automobilu. „Přímé srovnání mezi předchozí a současnou verzí ukázalo, že nový typ udělal v mnoha oblastech pořádný krok vpřed. Předsevzali jsme si absolvovat takovou vzdálenost, jako kdybychom jeli celý Dakar a k tomu ještě půlku. Díky odolnosti a dobré práci jezdců a týmu jsme nakonec urazili dvojnásobek zkušebních kilometrů.“ Ve voze se postupně vystřídaly všechny čtyři dakarské posádky:
Nastavení podvozku probíhalo ve Španělsku, pak se tým přesunul do Maroka, do okolí Mahmidu, kde teploty dosahovaly až 48 ºC. Tady probíhalo nejdříve srovnání s předchozím modelem, než došlo na dvoutýdenní testy zaměřené na vytrvalost. Právě v nich se osvědčila nová aerodynamika Race Touaregu 3. Tratě, na kterých se jezdilo, se hodně blížily dakarským. Okruh dlouhý 370 kilometrů, jenž jezdci denně objeli dvakrát, zahrnoval duny s vegetací i offroadové úseky s brody. Na programu byly úseky s tvrdým podkladem i měkké písečné pasáže. Celkově urazil Race Touareg 3 téměř deset tisíc simulovaných zkušebních kilometrů, což odpovídá vzdálenosti jedné sezony formule 1 a více než dvojnásobek rychlostních zkoušek na Dakaru.
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout