Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Václav Fejfar hodnotí letošní sezonu

Kořením autokrosové divize Touring Autocross jsou už několik let souboje našeho reprezentanta Václava Fejfara a Maďara Tamase Karaie, a tedy i dvou vozů Škoda Fabia, ale s rozdílným finančním zázemím.

Zatímco prostředky Václava Fejfara jsou omezené a jeho vynikající výsledky bohužel nezajímá ani naší největší automobilku, tak možnosti Karaie jsou mnohonásobně vyšší. Škoda Auto vynakládá nemalé prostředky na automobilový sport a je škoda, že se nějaká podpora nenajde pro Václava Fejfara, přičemž autokrosové závody jsou divácky vděčné a velice navštěvované. Bohužel se na druhou stranu o výsledcích našich jezdců poměrně málo ví.

Ve své pětatřicetileté sezoně sváděl Václav Fejfar na trati vyrovnané souboje se svým největším soupeřem a i dalšími předními jezdci. Bohužel technické problémy po vyhrané první rozjížďce v Přerově, možná i předčasný start v Seelowě a dvě závady na turbodmychadle mu překazily bojovat o nejvyšší titul. „Tamás Kárai letos nechyboval a drželo mu auto, takže mi celkově ujel. A mě jen těší, že se navzájem respektujeme,“ říká sympatický Václav Fejfar z Lužan u Nové Paky, který svoji kariéru zasvětil vlastně autokrosu. Získal mj. tři tituly mistra Evropy (2x v D1600, 1x Touring Autocross), je čtyřnásobným mistrem ČR (1998 – 2001), v letech 2011 až 2013 získal Zlatý volant jako nejlepší jezdec v kategorii autokros-rallykros a tak bychom mohli pokračovat. Kariéru autokrosového jezdce začal už v osmnácti letech v roce 1977 a od té doby vystřídal všechny divize až v roce 2008 definitivně zakotvil v Touring Autocross, v níž patří od té doby k absolutní špičce


Co pozitivního a negativního letošní sezóna přinesla?

Pokud to vezmu z hlediska našeho týmu, tak jsme odzkoušeli několik technických novinek a velkou radost mám ze „svých svěřenců“. Michelle Ottoboni s naší jedničkovou Fábií vyhrál Mistrovství Itálie a Mistrovství Maďarska a stal se také vícemistrem Zóny Střední Evropy. S naším týmem spolupracuje i Aleš Fučík, který se stal Mistrem České republiky divize 6. A mladičký Filip Hartman tady z nedaleké vesničky Choteč byl vyhlášen talentem roku. A negativa? Ubývá tratí v Mistrovství Evropy – příští rok se pojede jen osm závodů a vytrácí se Bauska, která byla mým velice oblíbeným závodem, kde jsem poprvé závodil už v roce 1992.


Asi nebude těžké odpovědět na otázku, jaký byl Tvůj letošní nejpovedenější závod.


I díky nádherné atmosféře a divácké kulise to byla opět domácí a vítězná Nová Paka a dobrý pocit mám i ze závěrečného závodu ve Francii. Hodně pro mě znamenal i závod v Dolním Bousově, kde jsme hlavně testovali a po rozumné úvaze nezasahovat jezdcům do jejich boje o titul, jsme i přes pole position nenastoupili do finále.


S jakými vyhlídkami vstoupíš do sezóny 2015?


Na voze upravíme několik technických detailů na motoru, podvozku a převodovce. Zřejmě budeme muset udělat i několik vynucených změn podle technických řádů FIA. Pojedeme dál s dvojkovou Fábií, ale pokud nám to finanční možnosti dovolí, začneme v průběhu roku se stavbou nového vozu. A samozřejmě, že se budeme věnovat jezdcům Fučíkovi a Ottobonimu.


Jaký je to vůbec pocit, mít plnou garáž závoďáků?


Samozřejmě příjemný. Jsme rádi, že někomu můžeme pomoci, díky dlouholetým zkušenostem, se stavbou vozu, nebo technickými radami a tento okruh se stále rozrůstá. Kromě Fabie naší a Ottoboniho se podílíme na stavbě Fabie pro Aleše Fučíka, stavíme buggy pro již zmíněného Filipa Hartmana, na dílně je i Ford Fiesta italského závodníka, úpravy Citroënu budeme opět dělat pro Gritu Hennersdofr a zájem o konstrukci podvozkové části své Super Buggy projevil i italský mechanik týmu formule 1 Torro Rosso.


Teď trochu z jiného soudku. Jak se díváš na „rozruch“ v autokrosu, který byl letos několikrát řešen na úrovni disciplinárky?


Nesportovní chování a neshody mezi jezdci, pořadateli a činovníky mě velice mrzí. Autokros byl dlouho považován, co se týče vztahů, za čistý sport. Hlavně letos se to dost změnilo. Znám sport z pohledu atletiky, fotbalu, hokeje, teď motorismu. Všude je nutné dodržovat nějaké regule. Problémy se nemůžou řešit způsoby, které se letos objevily. Hned v několika závodech byly díky incidentům narušeny mezilidské vztahy. I já jsem byl v minulosti několikrát během závodu potrestán, ale nikdy jsem nešel za hranu. Jen jednou – v Lučenci jsem neudržel díky pěti Káraiovým atakům nervy na uzdě. A přestože jsme dostali jen napomenutí, litoval jsem toho.


Jaké cíle si dáváš na prahu nové sezóny?


Jednoznačně nejvyšší. Pokusím se opět bojovat o evropský titul. Vím, že to nebude jednoduché. Výrazně se v naší divizi plechových aut zkvalitnila i „zpočetnila“ konkurence, a to nejen v Mistrovství Evropy, kde opět v roce 2015 přibude několik kvalitních jezdců i vozů, ale i v domácím šampionátu. Na rozdíl od skomírající Buggy 1600. To mě jako bývalého jezdce této divize velmi mrzí. Vedle osmi závodů Mistrovství Evropy bych se měl objevit v rámci testování i ve více závodech Mistrovství ČR než letos.



Firem a lidí, kteří se podílejí na Tvých úspěších je hodně.


Motoristický sport je natolik náročný, že není v silách jedince, ani malého kolektivu, aby to všechno obsáhl. Především to jsou členové týmu Vladimír Strauss, Miroslav Pittner, Jiří Vojtíšek, Ladislav Brumlich, Lukáš Šrajer, Michael Kaprál. Z firem jsou to Seco Group, Havex, Kobit, Ronal, Vágner Transport, Pivovar Nová Paka, Autoelekrika Jebavý, Big Shock, Deprag, Protlum, AV Engeneering a řada dalších firem i jednotlivců a v neposlední řadě rodina, fanoušci a členové oficiálního fan klubu. Všem za pomoc a ochotu moc děkuji a těším se na další spolupráci.


Václav Fejfar se letos zúčastnil i množství prezentačních akcí, například Grand Opening – otevření nového autosalónu Havex v Mladé Boleslavi, představení Škody Fabia nové řady v Havexu Nová Paka, účast na Legendách v Bohnicích, dětských dnech v Lužanech, firmy Continental Jičín nebo na letecké festivalu CIAF v Hradci Králové. Na těchto akcích vystavoval závodní speciál nebo předvedl i ostrý start tohoto špičkového vozu. Díky výsledkům nechyběl ani na slavnostním představení jezdců autokrosu a rallykrosu ve Valdicích a také při vyhlašování mistrů ČR a nejúspěšnějších reprezentantů v salónku Autoklubu České republiky v Praze.


Vzhledem k tomu, že byl v sezóně 2014 s titulem vicemistra Evropy, dvěma vítězstvími v závodech ME a ziskem největšího počtu bodů pro ČR v hodnocení Poháru národů nejúspěšnějším českým autokrosařem, neměla by mu uniknout ani účast na vyhlašování Zlatého volantu. Letošní sezónu pak završí ocenění třech nejlepších evropanů ve všech divizích v lednu 2015 ve Vídni.


Pavel Vydra + JL

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar