Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota se čtyřmi Hiluxy na Dakar

TOYOTA GAZOO Racing se zúčastní Rallye Dakar 2021 se čtyřmi posádkami. Vytrvalostní podnik by měl být zahájen 3. ledna ve městě Džidda v Saudské Arábii. Tovární tým, který se Rallye Dakar účastní již od roku 2012, postaví do ročníku 2021 mix vysoce zkušených specialistů společně s relativními nováčky rally sportu.

Od první účasti na Rallye Dakar zaznamenal tým tyto nejlepší celkové výsledky: 3. místo (2012), 2. místo (2013), 4. místo (2014), 2. místo (2015), 3. místo (2016), 5. místo (2017), 2. místo (2018), 1. místo (2019) a 2. místo (2020).

Stejně jako v roce 2020 budou leadery týmu vítězové ročníku 2019 Al-Attiyah a Baumel, kteří letos dojeli druzí. V průběhu zkrácené sezony si zajistili vítězství v Andaluské rallye, přičemž Nasser Al-Attiyah bude usilovat o zisk již třetího vítězství v Rallye Dakar. Giniel de Villiers se bude snažit navázat na vítězství v Marocké rallye 2019, kterou vyhrál již třikrát.

Sestavu pro rok 2021 rozšíří Henk Lategan a navigátor Brett Cummings z Jihoafrické republiky, kteří se Dakaru zúčastní poprvé, nicméně podruhé za sebou získali titul v národním cross-country šampionátu Jihoafrické republiky.

Navigátor Brett Cummings absolvoval mimořádně náročný závod již dvakrát na motocyklu. V ročníku 2014 dojel druhý v kategorii tehdy označované Malle Moto (motocykloví závodníci bez podpory).


Tým čtyř vozů v neposlední řadě završují Shameer Variawa a navigátor Dennis Murphy, rovněž z Jihoafrické republiky. Variawa vyhrál několik místních šampionátů v JAR,jel iDakar, ale s týmem TOYOTA GAZOO Racing pojede vůbec poprvé. Navigátor DennisMurphy se v minulosti závodu zúčastnil jako mechanik a je několikanásobným mistrem Jihoafrické republiky coby navigátor, nicméně jako navigátor pojede na Dakaru poprvé.


Tým pojede s nejnovějším provedením Toyoty Hilux, postavené a vyvinuté v sídle týmu nedaleko okruhu Kyalami v jihoafrickém Johannesburgu. Současný vůz vychází z Toyoty Hilux, uvedené v roce 2018; používá motor mezi nápravami, nezávislé zavěšení zadních kol a pohon obou náprav. Vůz v průběhu let doznal mnoha vylepšení a jeho výsledky na Rallye Dakar jsou důkazem spolehlivosti a odolnosti. Při prvním startu v roce 2018 dojel druhý a třetí, poté přišlo celkové vítězství v roce 2019 a druhé místo v ročníku 2020.

Vůz prodělal zásadní vývoj i díky zapojení týmu do místních soutěží v rámci seriálu SACCS. Glyn Hall, šéf dakarského týmu TOYOTA GAZOO Racing, tak mohl vůz průběžně zdokonalovat a současně získávat od de Villerse cennou zpětnou vazbu za soutěžních podmínek. Celkové uspořádání a geometrie vozu pro ročník 2021 zůstává nezměněna, ale díky několika vylepšením systému zavěšení kol a atmosférického motoru V8 je nejnovější provedení Toyoty Hilux stejně konkurenceschopné a spolehlivé jako v minulosti.

Jednou z výraznějších změn je design exteriéru, jenž odráží nejnovější sériové provedení Toyoty Hilux. Nový Hilux 2020 kombinuje nový markantní design přední partie, novou výkonnější pohonnou jednotku 2,8 litru a vylepšené schopnosti na silnici i v terénu s vyšší mírou pohodlí, modernizovanou výbavou a rozšířením modelové řady.

Ročník 2021 dakarské rallye se opět uskuteční v Saudské Arábii, kde budou posádky 3. ledna startovat z města Džidda. Trasa povede přibližně stejným terénem jako v roce 2020, ovšem pořadatelé přislíbili i zbrusu nové úseky, aby byl závod co nejzajímavější. Tradiční volný den je naplánován na 9. ledna ve městě Ha’il, načež se trasa stočí zpět směrem k Džiddě, kde bude závod 15. ledna ukončen. Trasa ročníku 2021 by měla zahrnovat dvě etapy v podobě okruhu se startem a cílem ve stejném místě, jakožto i tradiční maratonskou etapu, kterou soutěžící musejí dokončit bez návratu do servisního tábora.
Ročník 2021 přináší i nový digitální itinerář s tím,
že trasa bude poskytnuta vždy až těsně před startem etapy. Tento režim byl zkušebně uplatněn ve vybraných etapách Rallye Dakar 2020, ale nově bude již standardem. Nový formát přináší nejen vyšší míru nepředvídatelnosti, ale usnadňuje administraci a kontrolu celého procesu ze strany pořadatelů závodu.


Nasser Al-Attiyah: „Mám ohromnou radost z návratu na Dakar, navíc opět s Toyotou Hilux. S tímto vozem jsme v roce 2019 zvítězili a v roce 2020 dojeli jako druzí. Nyní nastal čas vrátit se do Saudské Arábie a opět usilovat o vítězství.“

Giniel de Villiers: „Dakar je tradičně náročným závodem, přičemž loňský rok potvrdil, že Saudská Arábie se co do náročnosti Dakaru plně vyrovná. Těšíme se, až v lednu do závodu opět naskočíme, a jsme tak připraveni na další náročnou výzvu na dunách a cestách Saudské Arábie. Z Hiluxu jsem nikdy neměl tak dobrý pocit jako nyní, a tak jsem si jist, že máme pro nadcházející závod ten správný vůz.“



Toyota 19.11.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar