Toyota - první vítězství s hybridem
Do dějin automobilových závodů se zapsala opět Toyota, když vyhrála okruhový závod 24 hodin Tokashi s hybridním modelem Supra HV-R. Je to poprvé, kdy se vůz s hybridním pohonem prosadil v automobilovém závodě.
Úspěch modelu Supra navazuje na loňskou účast, kdy Toyota jako první automobilka na světě nasadila vůz s hybridním pohonem (Lexus GS450h) v závodě 24 hodin Tokashi, kde skončila na celkovém 17. místě. Od nasazení hybridních systémů v automobilových soutěžích si technici firmy Toyota slibují, že odhalí nové způsoby jak zefektivnit a odlehčit hybridní pohon, například i ten, který je použit v sériově vyráběném modelu Prius. Přestože se Toyota účastnila soutěže teprve podruhé, dokázala využít údaje nashromážděné v minulém ročníku a vyvinula novou speciální jednotku určenou pro závodní účely. Díky ní otestovala možné meze výkonu hybridního pohonu v závodních podmínkách.
Nový závodní vůz vychází z respektovaného modelu Supra GT, jenž byl nasazen v závodech Super GT v Japonsku. Stávající model byl upraven a vybaven speciálním systémem hybridního pohonu. Z důvodu lepší rekuperace energie a zvýšení provozní účinnosti během závodu byly ve voze použity dvě speciální technologie:
Toyota upravila systém rekuperace energie v kombinaci s pohonem všech čtyř kol, kde se nyní používají motory zabudované přímo v kolech přední nápravy, zatímco zadní kola jsou poháněna elektromotorem o výkonu 150 kW zabudovaným v zadní nápravě. Díky systému rekuperace energie se třemi motory/generátory může vůz efektivněji znovu získat velkou část energie ztracené při prudkém zpomalování a brždění z vysokých rychlostí.
S ohledem na to, že závody znamenají opakovaná prudká zrychlení a zpomalení za vysokého zatížení, byl namísto tradičního akumulátoru nasazen kondenzátor s rychlým nabíjením.
Základní technické údaje
Motor: vpředu 10 kW x 2, vzadu 150 kW
Objem: 4480 cm
Výkon 480 k při 6800/min
Toč.moment: 510 N.m při 5600/min
Hmotnost: 1080 kg
JL, 19.7.2007
Nový závodní vůz vychází z respektovaného modelu Supra GT, jenž byl nasazen v závodech Super GT v Japonsku. Stávající model byl upraven a vybaven speciálním systémem hybridního pohonu. Z důvodu lepší rekuperace energie a zvýšení provozní účinnosti během závodu byly ve voze použity dvě speciální technologie:
Toyota upravila systém rekuperace energie v kombinaci s pohonem všech čtyř kol, kde se nyní používají motory zabudované přímo v kolech přední nápravy, zatímco zadní kola jsou poháněna elektromotorem o výkonu 150 kW zabudovaným v zadní nápravě. Díky systému rekuperace energie se třemi motory/generátory může vůz efektivněji znovu získat velkou část energie ztracené při prudkém zpomalování a brždění z vysokých rychlostí.
S ohledem na to, že závody znamenají opakovaná prudká zrychlení a zpomalení za vysokého zatížení, byl namísto tradičního akumulátoru nasazen kondenzátor s rychlým nabíjením.
Základní technické údaje
Motor: vpředu 10 kW x 2, vzadu 150 kW
Objem: 4480 cm
Výkon 480 k při 6800/min
Toč.moment: 510 N.m při 5600/min
Hmotnost: 1080 kg
JL, 19.7.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout