Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Tomeček zaútočil v dunách a je třetí

Těšili jsme se a v osmé etapě Africa Eco Race jsme se i dočkali. Nádherné nové a staronové úseky, brutálně náročná trať a nejvíc dun v ročníku. Osm a mnohem více hodin závodění, po mnoha letech dojezd do dakarským závodům zaslíbené krajiny v oblasti Tidjikja a především český Desert Master v akci.

Tomáš Tomeček v dunách zamával soupeřům, a i když se někteří snažili zavěsit za jeho oranžovou Tatru, podařil se mu skok na průběžné třetí místo.

Bude to nejtěžší etapa ročníku, zaznělo na brífinku. „Strašně těžká etapa, něco takového jsme dávno nejeli. Místy to bylo pomalé a hodně únavné,“ potvrzuje Tomáš Tomeček.

„V první části se jelo pořád po písku a byla tam pásma obrovských kamenů. Písek byl extrémně měkký hned od startu a už na prvních dunách byli zakopaní lidi. Všiml jsem si, že přímo na startu se zahrabal Bouwens s bílým Ivecem. Což byl zřejmě následek skoku přes dunu v předchozí etapě, po kterém pravděpodobně praskla některá poloosa. Belgičané se vyhrabali a zběsilým tempem vyrazili vpřed, ale později se vrátili do bivaku a opravovali.“

Tomáš Tomeček během etapy prožíval deja vu. „Opakovaně jsem potkával své soupeře zapadané, myslím, že Kovacs i Fazekas měli během dne i defekt. V těžkých pasážích jsem je předjel, oni mě pak zase dojeli na tvrdých pistách,“ přibližuje pilot Tatry 815. „A tak to šlo celý den. Předjel jsem i Elfrinka, nějakou dobu jsem jel jako úplně první, ale pak mě zase na rovinách stáhli a předjeli.“

Maďarské posádky kamionů Iveco spolu po celý den spolupracovaly a po vzoru Kamazů se navzájem vytahovaly z malérů. Kovacs s Fazekasem posléze upravili i taktiku jízdy v dunách. Na jejich začátku se zavěšovali za Tomečka se snahou nechat se jím bezpečně protáhnout aspoň těmi nejtěžšími úseky. Než jim zase zmizel. Taková taktika je na dakarských závodech legitimní. Maďarům vyšla do puntíku, a tak okupují první dvě místa průběžného pořadí.

Méně štěstí měl Noel Essers. Svůj Man v posledním dunovém poli osmé etapy převrátil a musel čekat na pomoc. Té se dočkal od Bouwense, který se tou dobou s opraveným vozem hnal po asistenční cestě do dalšího bivaku. Oba ztratili hodně času a Bouwens je kvůli penalizacím za neprojeté waypointy ze hry o dobrý výsledek. Naopak Essers a podobně také Van Velsen a Hillewaere většinu kontrolních bodů projeli a z trati sjeli až před koncem, aby na ní nezůstali do naprosté tmy. Což se stalo mnoha jiným účastníkům.

Zmíněná cesta, po níž jela doprovodná vozidla, dlouho byla poslední překážkou k tomu, aby se dakarské závodění do Tidjikji mohlo vrátit. Nakonec to trvalo 15 let. Pěkná nová asfaltka nyní umožňuje jízdu i neterénním automobilům. Jen ji občas musí protáhnout bagry. Z navátého písku se na ní totiž rychle tvoří dunky. „Celá krajina okolo Tidjikji a taky Tichitu je nádherná. Až mystická, jsou to bájná místa,“ popisuje nadšeně Tomáš Tomeček a dodává: „Pamatuji si to tady ještě z mé první účasti v roce 1995.

Místní kamenité cesty mají oranžovou barvu, je to zajímavý zapomenutý kraj a má veliké kouzlo. Úplný konec světa.“ Dnes se už skoro zapomnělo, že právě takové opuštěné oblasti v sedmdesátých letech minulého století inspirovaly Thierryho Sabina k založení tradice závodění dakarského typu. Charakterizovat ho má dobrodružství a vzájemnost účastníků, ne komerce, jízda na krev v omezovači od startu do cíle a připravené kamiony plné náhradních dílů.

Nejrychlejším člověkem na trati osmé etapy byl motocyklista Lyndon Poskitt a i ten jel super náročných 429 závodních kilometrů více než osm hodin. Přímo šok způsobil svým výkonem belgický paraplegik Geoffroy Noel de Burlin. S Polarisem třídy SxS upraveným na ruční pohon strčil do kapsy všechny automobily, buginy SxS i kamiony. Bylo jeho už čtvrté umístění v top 10 spojeného pořadí auto/truck. V hodnocení SxS mu patří druhá pozice a celkově je osmý.


AER 2020 - výsledky 8. etapy (429 km):

Kamiony: 1. Fazekas (Maď./Scania) 8:24:57, 2. Tomeček (ČR/Tatra) +14:24, 3. Kovács (Maď./Scania) +16:30, 4. Levickij +1:36:34, 5. Chlebov (oba Rus./Gaz) +1:41:04, 6. Elfrink (Niz./Mercedes) +1:52:21, 7. Essers (Bel./Man) +2:18:03, 8. Van Velsen (Niz./Ginaf) +2:18:03, 9. Hillewaere (Bel./Man) +2:18:03, 10. Van Groningen (Niz./Daf) +13:33:03, 11. Bouwens (Bel./Iveco) +14:48:03, 12. Baran (Pol./Man) +14:48:03, 13. D´Huster (Fr./Man) +14:48:03.

Moto: 1. Poskitt (Brit./KTM) 8:07:56, 2. Gritti (It./Honda) +02:15, 3. Ullevalseter (Nor./KTM) +10:05,…7. Benko +30:47, 33. Zaťko (oba SR/KTM) +3:06:10.

Auta/SxS: 1. De Burlin (Bel./Polaris) +8:19:17, 2. Frebourg (Fr./Can-Am) +01:04, 3. Martin (Fr./Mercedes) +04:06.


AER 2020 - výsledky po 8. etapě:

Kamiony: 1. Kovács 36:13:11, 2. Fazekas +3:08:27, 3. Tomeček +3:34:15, 4. Essers +5:22:57, 5. Van Velsen +6:26:02, 6. Elfrink +6:33:52, 7. Bouwens +17:27:53.

Moto: 1. Botturi 36:24:05, 2. Ullevalseter +02:05, 3. Poskitt +30:08,... 5. Benko +3:10:12, 26. Zaťko +11:45:31.

Auta/SxS: 1. Martin 35:58:38, 2. Fretin (Fr./Can-Am) +4:24:30, 3. De Burlin +6:18:59.




Tomeček 15 minut od stříbra

Devátá etapa Africa Eco Race se jela jako smyčka starou dakarskou oblastí Tidjikja. Na úsecích, kde se závodilo naposledy nedlouho po přelomu tisíciletí. Tomáš Tomeček úspěšně bojoval o posílení medailových pozic. Ale cítí, že už se jde do velké únavy.

V Mauritánii se začíná ukazovat, jak je kdo připraven na opravdu tvrdý maratonský charakter Africa Eco Race. Čím dál více závodníků to v průběhu etap stáčí na cestu, po níž se přemisťují doprovodná vozidla. Nebo aspoň volí objízdné trasy v těžkých místech. Čert vem waypoint. V tomhle závodě není důležité za každou cenu zvítězit. Důležité je splnit si sen a dojet do Dakaru.

Sen o Dakaru sní také Tomáš Tomeček. Vždy říká, že jeho cílem je dojet s radostí až k Růžovému jezeru. Ale je to závodník a dobře vidí, že má na to, aby dosáhnul na velký výsledek. Dnes využil toho, že jeho Karoly Fazekas, hlavní soupeř v boji o druhé místo, zaváhal a bloudil. A pár minut na něj stáhnul. „Taky jsem bloudil, bylo to okolo třetího checkpointu, který byl na 278. kilometru,“ upozorňuje Tomeček a pokračuje: „Dneska se mi vůbec nejelo dobře. Už jsem opravdu utahaný. Osm kilometrů před cílem jsem ve smyku naboural do kamení. Způsobil jsem si na tom místě defekt levého předního kola. To mě mrzí, ale stane se,“ krčí rameny český pilot.

Tomáš Tomeček i tak dokázal na Fazekase najet něco přes deset minut. Na stříbrnou pozici ztrácí ještě necelou čtvrthodinu a určitě ještě bude útočit. Ale v posledních etapách sbírá i jiné vjemy, než jsou souboje s dalšími kamiony. „Pohybujeme se v opravdu nádherné písečné oblasti. Jsou tady pískové koridory, jaké jsem snad jinde neviděl,“ nadšeně líčí krajinu v zapomenutém koutě mauritánské Sahary. „Samozřejmě je tady hodně dun. Záběry jsou to jako ze žurnálu. Jsem rád, že se závod vrací do míst, která kdysi opustil,“ uzavírá Tomeček.
Jestliže byla sedmá etapa nejtěžší a osmá nejhezčí, tak desátá bude nejdelší. Na téměř 500 kilometrech bude procentuálně nejvíc písku (90%) a nejvíc dun za celý závod. První polovina bude o navigaci a schopnostech jízdy v dunách, druhá polovina má být navigačně i technicky jednodušší.


AER 2020 - výsledky 9. etapy (415 km):

Kamiony: 1. Kovács (Maď./Scania) 6:47:17, 2. Bouwens (Bel./Iveco) +10:26, 3. Elfrink (Niz./Mercedes) +41:00, 4. Tomeček (ČR/Tatra) +55:00, 5. Fazekas (Maď./Scania) +1:05:38, 6. Essers (Bel./Man) +1:05:40, 7. Van Velsen (Niz./Ginaf) +1:53:48.

Moto: 1. Lucci (It./Husqvarna) 6:17:31, 2. Botturi (It./KTM) +02:18, 3. Ullevalseter (Nor./KTM) +04:21,…9. Benko +1:18:04, 37. Zaťko (oba SR/KTM) +3:11:49.

Auta/SxS: 1. Martin (Fr./Mercedes) +6:41:26, 2. Etienne +08:25, 3. Frebourg (oba Fr./Can-Am) +09:06.


AER 2020 - výsledky po 9. etapě:

Kamiony: 1. Kovács 43:00:58, 2. Fazekas +4:13:35, 3. Tomeček +4:28:45, 4. Essers +6:28:07, 5. Van Velsen +7:14:22, 6. Elfrink +7:48:20, 7. Bouwens +17:37:49.

Moto: 1. Botturi 42:43:54, 2. Ullevalseter +04:08, 3. Lucci +40:26,... 5. Benko +4:25:58, 27. Zaťko +16:23:56.

Auta/SxS: 1. Martin 42:40:04, 2. Fretin (Fr./Can-Am) +4:49:17, 3. Etienne +6:43:59.




PR 17.1.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar