Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Tomeček trénoval na Dakar při Rallye Maroko

Pořadatelé Rallye Orpi Maroc se letos pořádně vyřádili na změnách jednotlivých tras. Jen málokterá etapa byla taková, jak ji původně zveřejnili na svých internetových stránkách. Ale o tom nám už více poví Tomáš Tomeček, vítěz kategorie kamiónů.

 

První speciálka byla rozdělena do dvou úseků na 175 km a 72 km. Celková kilometráž etapy z Ain Beni Matharu zpět do Erfoudu sice nedoznala změn, ale soutěžící se přece jen podívali do jiných končin. Tomáš Tomeček vysvětluje: "Letošní rallye byla pro navigátory náročná. Pořadatelům zřejmě zamíchaly karty nedávné deště, proto byly některé úseky hodně podmáčené a nesjízdné. Na poslední chvíli se dělaly změny trasy. Každý večer dostali navigátoři zhruba 15 - 20 stran dodatků a změn v itineráři, které museli nastudovat. Vojta Morávek seděl až do půlnoci a zapisoval změny do itineráře. Stále jsme ještě Tatru vylaďovali. Orpi Maroc je na předdakarské testování skvělá," poznamenal Tomeček. Terén byl opět rozbitý. Některé úseky byly velmi svižné a umožňovaly rychlost až 155 km/h. „Ve druhé etapě jsme jeli volněji, i když trať byla místy rychlá. Až v bivaku jsem se šel pořadatelů zeptat, zda je nutné dodržovat rychlostní limit 150 km/h. S úsměvem odpověděli, že přece nejedeme Dakar a můžeme si tedy jezdit, jak chceme." Tomáš tedy využil příznivých podmínek terénu a pořádně se rozjel.

Etapa z Erfoudu do Zagory byla velmi rychlá. Z celkových 339 km měřil speciální úsek 280 km. Nepříjemnou pasáží byla úzká stezka v horách. „Jeli jsme rychlostí 20-25 km/h. Stezka byla tak úzká a klikatá, že kamióny měly co dělat, aby ji zdolaly," upřesnil Tomeček. Poté prozradil, že posledních 20 km speciálky absolvoval s defektem. „Ale stíhali jsme pneumatiku průběžně dohušťovat, takže jsme dojeli bez zastávky. Defekt jsme opravili až v bivaku."

„Servis byl perfektní, měli jsme dokonce i sprchy a splachovací záchody," uvedl Tomáš.

O předposlední etapě ze Zagory do Ouarzazate Tomáš Tomeček prozradil: „Etapa byla úplně příšerná! Ještě jsem nikdy takový terén nezažil! Jelo se převážně přes pohoří Atlas. Úzké trialové horské stezky byly pro kamióny ještě hůř stravitelné než den před tím. Ze tří soutěžících v kategorii kamiónů měl největší výhodu Unimog, který je menších rozměrů, takže po horách šplhal poměrně rychle. Nakonec jej však z bojů o přední pozici vyřadila porucha, která posádku zdržela. Zato obě české tatrovky se plahočily po úzkých stezkách rychlostí 5-10 km/h. Do zatáček bylo nutné s tak obrovskými vozy najíždět opakovaně. Horskou trasu lemoval po jedné straně svah táhnoucí se nahoru a na druhé straně prudký sráz dolů. Ani nemyslet na to, co by se mohlo stát, kdyby se při najíždění do zatáčky dostalo jedno kolo mimo stezku".

Soutěžícím se nakonec podařilo zdolat i horský průsmyk ve výšce 2600 m. Při sestupu dolů se pak všichni mohli kochat pohledem na kamenitou pláň Issil. „Byla to nádherná scenérie," potvrdil Tomáš Tomeček.

Posledních 311 km čekalo na účastníky v závěrečné etapě. Speciálka měřila 222 km a zavedla soutěžící opět k pohoří Atlas. „Etapa byla navigačně náročná, Vojta celou dobu hlásil směr jízdy," přiblížil Tomáš Tomeček a dodal: „Před vjezdem do hor jsme před sebe pustili džípy, abychom je nebrzdili a pak jsme jeli pomalu jako poslední soutěžní vozidlo. Etapa byla velmi podobná té včerejší, hodně kamenitá, jen tak tak jsme se vyhnuli defektu. Opět jsme absolvovali nebezpečné zatáčky, do kterých jsme najížděli na třikrát a projížděli jsme několik horských průsmyků ve výšce kolem 1500 m."

Tomáš Tomeček a Vojta Morávek nakonec dojeli do cíle 7. ročníku Orpi Maroc jako jediná posádka v kategorii kamiónů a obhájila tak vítězství z minulého roku. Mezi osobními automobily by skončili na velice slušném 18. místě. Tomáš Tomeček dodává: „Jeli jsme testovat a ověřovat přestavěné vozidlo Livescore. S testováním jsme nadmíru spokojeni a samozřejmě jsme rádi, že jsme se téměř celou rallye drželi na špici."

 

Jindřich Lasík, 8.6.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar