Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

 

Tomeček se chystal na Dakar

Populární Rally Dakar, která spojuje dva kontinenty, představuje jeden z nejtěžších motoristických závodů na světě. 29. ročník bude odstartován tentokrá nikoliv na nový rok, ale až 6. ledna 2007. Tradiční prolog na území Evropy bude, hostit portugalský Lisabon.

 

Poté se rally přesune na území Afriky a postupně řídnoucí startovní pole navštíví Maroko, Mauretánii, Mali a Senegal. Během téměř třicetileté historie rally pořadatelé zavedli účastníky už do 21 z 53 afrických zemí. Do Dakaru dorazí vítězové 21. ledna.

O prvenství v kategorii automobilů budou bojovat vítězové posledních dvou ročníků, Luc Alphand a Stéphane Peterhansel s vozy Mitsubishi Pajero. O úspěchu touží také Volkswagen, jenž zatím angažoval Sainze a Vatanena. O obhajobu se bude pokoušet i Marc Coma, který letos triumfoval s motocyklem KTM.

Velký zájem je tradičně o kategorii kamionů, v níž jsme v minulosti dosáhli největších úspěchů. Již po dvou týdnech musel být pro velký zájem zastaven příjem přihlášek. Na start se postaví osmdesát kamionů (letos 69), i když se jich hlásila více než stovka. Již teď se tak můžeme těšit na souboj v posledních letech dominantních Kamazů pilotovaných mj. pětinásobným vítězem Rusem Čaginem, s vozy Ginaf připravovanými Létajícím Holanďanem Janem de Rooyem. Bez šancí rozhodně nejsou ani Češi. Letka racing tým bude mít ve hře hned dvě ostré Tatry 815 DAKAR 2T0R45. Posádku „modré" s označením Livescore tvoří Tomáš Tomeček, Vojtěch Morávek a Ladislav Lála. „Zelený" vůz Petrobras bude pilotovat veterán Rally Dakar André De Azevedo, vedle kterého se posadí Maykel Vilarta a Jaromír Martinec.

Během testování na slovenské Sahaře u Senice vládla v kabině i v zázemí skvělá a uvolněná atmosféra. Tomáš Tomeček proháněl Tatru po polygonu, který svým profilem a písečným povrchem připomíná některé africké etapy. Rychlé rovné úseky se střídají s rozbitými. Jsou tady ale i písečné duny, prostě na malém prostoru prakticky vše. Na rovných lesních úsecích Tatra hravě překonává stokilometrovou rychlost. Helma a zapnuté bezpečnostní pásy se s ohledem na bezpečnost považují za samozřejmost, i desetitunová Tatra totiž dokáže být v těžkém terénu pěkně divoká. Projížďka v kabině závodního kolosu představuje jedinečný zážitek, což můžeme potvrdit z loňského testování. Jízda s Tomášem Tomečkem byla opravdu nezapomenutelným zážitkem.

Svůj křest ohněm si odbyl i třetí člen posádky, nováček Ladislav Lála. „První jízda měla sloužit pro zahřátí tlumičů. Pilot mi ale neřekl, že za tím účelem pojedeme tak na 150 procent běžného závodního nasazení. Díky nedotaženým pásům jsem nejdříve urazil štítek u helmy o madlo uprostřed vozu, abych si to samé madlo při dalším šíleném skoku otiskl na čelo přesně pod lemem helmy. Sice to bolelo, ale nechtěl jsem křičet do interkomu, takže si ze mě Tomáš s Vojtou Morávkem mohli začít utahovat, až když jsem vyvrávoral z kabiny. Chybami se člověk učí, příště budu dotahovat pásy, i když budeme jen popojíždět".

Celodenní testování splnilo svůj účel. Tomáš Tomeček si chování vozu velmi pochvaloval: „S autem jsem spokojený. Již před Marokem se po přestavbě jízdní vlastnosti zlepšily. Budeme pokračovat v ladění nastavení podvozku."

Letošní vůz doznal konstrukčních změn - mezi nejvýraznější patří posunutí kabiny dozadu a tím i odlehčení přední nápravy, což se pozitivně projevilo na jízdních vlastnostech a chování vozu. Zajímavé je i srovnání dojmů pilotů obou závodních Tater Letka racing týmu. „Na vítězství rozhodně máme," prohlašuje André De Azevedo. Tomáš Tomeček je tradičně skromnější: „Naše šance jsou reálně vyrovnané."

 

LL+JL, 24.10.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar