Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Tomeček byl blízko vítězství v etapě

Pořadatelé Africa Eco Race mají pro svůj závod k dispozici Saharu v Mauritánii a umí toho náležitě využít. Letos zavedli účastníky do mýtické oblasti Tidjikja a vytvořili tři etapy, na které se hned tak nezapomene. V pořadí osmá etapa byla nejtěžší, devátá nejhezčí a desátá měla být nejdelší.

Dopadlo to jinak, ale Tomáši Tomečkovi to nemuselo vadit. Zopakoval svůj nejlepší etapový výsledek v ročníku 2020 a upevnil si třetí pozici v celkovém pořadí.

Desátá etapa měřila 600 kilometrů, z čehož bylo 500 nachystáno jako měřený speciál. „Dnes už se mi naštěstí zase jelo dobře,“ vrací se Tomeček na úvod vyprávění k veliké únavě, již pociťoval ve včerejší etapě. „Hned na začátku jsem předjel Elfrinka s Mercedesem, o něco později Kovacse se žlutou Scanií. Myslím, že pak měl i defekt. Později mě dohnal a dostal se přede mě. Paradoxně mi tím pomohl,“ usmívá se český pilot. „Zrovna jsem se totiž ztratil a nevěděl jsem kam. Miklos mě z toho nakonec vyvedl.“ Na čele se držel také Karoly Fazekas s červenou Scanií. Tomeček s ním sváděl přímý souboj o druhé místo v celkovém pořadí. V některých úsecích už byl za ním virtuálně jen o pár minut. Do tankovací zóny, která byla situována doprostřed etapy na 250. kilometr a označena jako WP2, dorazila oranžová Tatra v nejrychlejším čase, přibližně o minutu a půl před červenou Scanií.

V tomto místě se závodníci dozvěděli nemilou zprávu. Druhá polovina závodní etapy byla zrušena a pojede se jen jako neutralizace. Důvodem bylo několik těžších nehod motorkářů v první polovině, plně vytížené lékařské helikoptéry a písečná bouře, která hrozila ještě ztížit zbývající část speciálu. To už by helikoptéry nemusely stihnout obhospodařit a bezpečnost účastníků je vždy na prvním místě. „Co se dalo dělat. Jeli jsme 250 kilometrů ve vláčku dál po trati, jen bez přileb,“ krčí rameny Tomáš Tomeček. „Naštěstí to bylo až za těmi pěknými dunami a dál stejně byly spíše rychlé roviny. Takže jsme si hezké závodění stačili užít,“ uzavírá muž, jenž se nakonec další vítězné etapy do bohaté sbírky nedočkal. Pořadatelé zřejmě přistoupili k dopočítání časů z výpisů GPS v některém dřívějším místě před tankovací zónou a u české vlaječky naskočilo druhé místo za Fazekasem.

Na rychlých úsecích je znát, že Tomečkova Tatra má jen málo přes 700 k a v soubojích o vítězství na soupeře jí 300 k schází. Český pilot situaci na trati občas glosuje výroky, že jej moderní kamiony rychlostně vyloženě smáznou. Jenže, pak přijdou duny a všechno je jinak. Tomeček naplno využívá své navigační a jezdecké zkušenosti a schopnosti. Už za dob pravidelných účastí týmu Kamazu v Africe mu vysloužily přezdívku Desert Master. Ve svém živlu je také plně mechanická, neelektronická Tatra s výkyvnými polonápravami, vzduchovými vaky a centrálním dohušťováním pneumatik ovládaným z kabiny.

Mauritánské duny jsou oproti Maroku vyšší, delší, měkčí a je jich tam nesrovnatelně víc. Tomeček v nich zaznamenal dva druhé a dva čtvrté časy, poskočil z pátého na třetí místo a to si pevně opevnil. Nic by na tom neměla změnit ani 11. etapa, která je v závodě s cílem v Dakaru tradičně poslední závodní. Na 187 kilometrech se sice najde i pár menších dun, ale hlavně půjde o to najít správnou míru rychlosti a spolehlivosti a bezpečně se dostat do cíle. A následně přes hranice do Senegalu. K Růžovému jezeru už zbývá jen něco přes 500 kilometrů.


AER 2020 - výsledky 10. etapy (499 km):

Kamiony: 1. Fazekas (Maď./Scania) 4:11:02, 2. Tomeček (ČR/Tatra) +10:53, 3. Essers (Bel./Man) +21:00, 4. Bouwens (Bel./Iveco) +34:41, 5. Kovács (Maď./Scania) +41:55, 6. Van Groningen Niz./Daf) +45:18, 7. Hillewaere (Bel./Man) +1:06:05, 8. Van Velsen (Niz./Ginaf) +1:19:53, 9. Elfrink (Niz./Mercedes) +1:29:11.

Moto: 1. Gritti (It./Honda) 3:43:05, 2. Ullevalseter (Nor./KTM) +01:51, 3. Botturi (It./KTM) +03:55,…9. Benko +1:18:04, 37. Zaťko (oba SR/KTM) +3:11:49.

Auta/SxS: 1. Fromont (Fr./Buggy) 3:48:32, 2. Etienne +09:36, 3. Fretin (oba Fr./Can-Am) +13:11.


AER 2020 - výsledky po 10. etapě:

Kamiony: 1. Kovács 47:53:55, 2. Fazekas +3:32:40, 3. Tomeček +3:57:43, 4. Essers +6:07:12, 5. Elfink +8:01:38, 6. Van Velsen +9:26:18, 7. Bouwens +17:30:35.

Moto: 1. Botturi 46:30:54, 2. Ullevalseter +02:04, 3. Lucci (It./Husqvarna) +42:30,… 5. Benko +5:11:31, 26. Zaťko +18:36:51.

Auta/SxS: 1. Martin (Fr./Mercedes) 46:43:54, 2. Fretin +4:47:10, 3. Etienne +6:38:17.



PR 19.1.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar