Tomeček - „snad jim budeme stačit“
Do startu Rallye Dakar chybí už necelý měsíc, a tak se začíná nejtěžší rallye světa skloňovat ve všech pádech. Jako první uspořádal tiskovou konferenci ing. Tomáš Tomeček, jenž se do Dakaru vydá již podvanácté a opět s Tatrou 815.
Právě v posledních dnech měl Tomáš Tomeček se svými přáteli napilno, neboť kromě své Tatry připravuje ještě identický automobil pro Brazilce André de Azeveda. „Ačkoliv jedeme oba nezávisle na sobě, André ze zeleným vozem za Petrobras, já s modrým za Livescore, tak si během soutěže vzájemně pomáháme, jako bychom byli jeden tým. Máme také jednu společnou doprovodnou Tatru řízenou tradičně Petrem Vodákem. Bez něj by to ani nešlo. Rádi bychom do budoucna přihlásili do soutěže ještě jeden vůz, jako tzv. rychlou asistenci. Podobnou strategii upřednostňují například Rusové s Kamazy nebo De Rooyové s Ginafy. Dva ostré vozy jedou na výsledek, a třetí je tak říkajíc jistí, kdyby potřebovali nějakou pomoc. My se musíme spolehnout jen sami na sebe, protože doprovody jedou po jiné trase a vidíme se vždy až večer v bivaku“, přiznává Tomáš Tomeček a dodává, že vše samozřejmě závisí na financích.
Proto si nesmírně váží pomoci firem jako Livescore, Tatra Kopřivnice, Mann Filter nebo Ferodo Federal-Mogul a dalších, že se může 6. ledna postavit v Lisabonu opět na start. Po havárii hned v úvodu posledního ročníku by rád protrhl smůlu a za úspěch by v těžké konkurenci považoval, kdyby obě Tatry dojely v první desítce. „Snad budeme stíhat tempo Kamazů a Ginafů“, dodává soutěžní pilot z moravského Příboru. Konkurence je opět značná, závodit se bude hlavně s Čaginem a Mardějevem na Kamazech, Gerardem a Janem de Rooyovými s Ginafy, zlobit mohou i Stracey (MAN), Sugawara (Hino) nebo Bekx (Daf), velkou neznámou je nováček Aleš Loprais (Tatra), mezi nejlepší by se konečně rád prosadil i Martin Macík (Liaz).
Celkem čítá startovní listina osmdesát kamionů, ale nutno podotknout, že mezi nimi najdeme i několik už zmíněných rychlých asistencí jako podpora profesionálním týmům s osobními vozy nebo motocykly. Například jen VW Motorsport přihlásil tři kamiony, jeden MAN a dva Mercedesy. S truckem Man pojede bývalý soutěžní jezdec Dieter Depping, kterého známe i ze startů v Rallye Šumava, s jedním z Mercedesů další známá postava maratonských rallye Joseph Pujol. Repsol Mitsubishi Ralliart rovněž přihlásil do soutěže tři trucky jako pomoc svým továrním jezdcům.
Ale vraťme se k Tomáši Tomečkovi. Roli navigátora bude opět zastávat Vojtěch Morávek a jako mechanik se poprvé představí nováček Ladislav Lála.
Posádku druhé Tatry tvoří André de Azevedo, Maykel Justa a náš Jaromír Martinec, šéfredaktor časopisu AutoExpert. Právě v tomto složení zachránili vloni čest kopřivnické značky, když dojeli na výborném čtvrtém místě.
Obě Tatry prošly repasí a konstrukčními změnami, které se příznivě projevují na jízdních vlastnostech. Nejvýraznějším vylepšením, které při posledním ročníku již odzkoušel Azevedo, je posunutí motoru i kabiny směrem dozadu. Výsledkem je lepší rozložení hmotnosti mezi oběma nápravami a hlavně odlehčení přední nápravy „Provedené úpravy jsme již otestovali při Rallye Maroko a jízdní vlastnosti se nyní podobají motokáře. Nová konstrukce představuje velký technický krok kupředu“, říká Tomáš Tomeček.
A jak si obě Tatry povedou při Rallye Dakar budete moci průběžně sledovat i na našich stránkách.
Základní technické údaje
Tatra 815 Dakar 2T0R45
Motor: vzduchem chlazený vznětový dvanáctiválec Tatra přeplňovaný dvěma turbodmychadly
Objem: 19 000 cm³
Točivý moment: 2300 N.m
Rychlost: 155 km/h
Převodovka: Tatra, 2x7 převodových stupňů + zpátečka
Odpružení: vzduchové
Rozměry: 7700 mm x 2500 x 3220 mm
Objem nádrže: 900 l
Spotřeba v terénu: 80-120 l/100 km
Pneumatiky: 14,00-20 Michelin (Tomeček), 14,00-20 Pirelli (Azevedo)
Jindřich Lasík, 13.12.2006
Proto si nesmírně váží pomoci firem jako Livescore, Tatra Kopřivnice, Mann Filter nebo Ferodo Federal-Mogul a dalších, že se může 6. ledna postavit v Lisabonu opět na start. Po havárii hned v úvodu posledního ročníku by rád protrhl smůlu a za úspěch by v těžké konkurenci považoval, kdyby obě Tatry dojely v první desítce. „Snad budeme stíhat tempo Kamazů a Ginafů“, dodává soutěžní pilot z moravského Příboru. Konkurence je opět značná, závodit se bude hlavně s Čaginem a Mardějevem na Kamazech, Gerardem a Janem de Rooyovými s Ginafy, zlobit mohou i Stracey (MAN), Sugawara (Hino) nebo Bekx (Daf), velkou neznámou je nováček Aleš Loprais (Tatra), mezi nejlepší by se konečně rád prosadil i Martin Macík (Liaz).
Celkem čítá startovní listina osmdesát kamionů, ale nutno podotknout, že mezi nimi najdeme i několik už zmíněných rychlých asistencí jako podpora profesionálním týmům s osobními vozy nebo motocykly. Například jen VW Motorsport přihlásil tři kamiony, jeden MAN a dva Mercedesy. S truckem Man pojede bývalý soutěžní jezdec Dieter Depping, kterého známe i ze startů v Rallye Šumava, s jedním z Mercedesů další známá postava maratonských rallye Joseph Pujol. Repsol Mitsubishi Ralliart rovněž přihlásil do soutěže tři trucky jako pomoc svým továrním jezdcům.
Ale vraťme se k Tomáši Tomečkovi. Roli navigátora bude opět zastávat Vojtěch Morávek a jako mechanik se poprvé představí nováček Ladislav Lála.
Posádku druhé Tatry tvoří André de Azevedo, Maykel Justa a náš Jaromír Martinec, šéfredaktor časopisu AutoExpert. Právě v tomto složení zachránili vloni čest kopřivnické značky, když dojeli na výborném čtvrtém místě.
Obě Tatry prošly repasí a konstrukčními změnami, které se příznivě projevují na jízdních vlastnostech. Nejvýraznějším vylepšením, které při posledním ročníku již odzkoušel Azevedo, je posunutí motoru i kabiny směrem dozadu. Výsledkem je lepší rozložení hmotnosti mezi oběma nápravami a hlavně odlehčení přední nápravy „Provedené úpravy jsme již otestovali při Rallye Maroko a jízdní vlastnosti se nyní podobají motokáře. Nová konstrukce představuje velký technický krok kupředu“, říká Tomáš Tomeček.
A jak si obě Tatry povedou při Rallye Dakar budete moci průběžně sledovat i na našich stránkách.
Základní technické údaje
Tatra 815 Dakar 2T0R45
Motor: vzduchem chlazený vznětový dvanáctiválec Tatra přeplňovaný dvěma turbodmychadly
Objem: 19 000 cm³
Točivý moment: 2300 N.m
Rychlost: 155 km/h
Převodovka: Tatra, 2x7 převodových stupňů + zpátečka
Odpružení: vzduchové
Rozměry: 7700 mm x 2500 x 3220 mm
Objem nádrže: 900 l
Spotřeba v terénu: 80-120 l/100 km
Pneumatiky: 14,00-20 Michelin (Tomeček), 14,00-20 Pirelli (Azevedo)
Jindřich Lasík, 13.12.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout