Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Tomáš Tomeček s problémy na Africa Race

V těchto dnech sledujeme souběžně dva Dakary. Ten s ochrannou známkou Dakar a přitahující pozornost v médiích se odehrává v Saudské Arábii, ten druhý – Africa Eco Race, míří do Dakaru, hlavního města Senegalu. V něm bojuje Tomáš Tomeček se svojí, jak říká, stoprocentní Tatrou.

Větev nadělala paseku

Účastníci dvanáctého ročníku Africa Eco Race mají za sebou přejímky ve francouzském Mentonu, slavnostní start v Monaku, cestu trajektem z italské Savony do marockého Tangeru a v úterý 7. ledna už i první etapu. Celá se konala ve vegetaci a Tomáš Tomeček ji dokončil s problémy na 11. místě mezi kamiony.

Aby se celý měřený speciál konal na hlíně, trávě a písku mezi stromy, to historie afrického dakarského závodění už delší dobu nepamatuje. „Dlouho jsme tady nic takového neměli. Už ani nevím, kdy naposledy,“ přemítá Tomáš Tomeček. „Za deset let na Africa Eco Race jsme nic kompletně ve vegetaci nejeli. Speciál se jel v háji korkových dubů a měřil pouhých 23 kilometrů. Nemalou část startovního pole přesto značně potrápil. Náročný byl především pro kamiony, jejichž piloti si museli dávat pozor na větve. Sklo sice rozbité nemám, ale stejně jsem se jedné větvi nedokázal vyhnout. Utrhla mi vzduchovou hadici,“ líčí český pilot a pokračuje: „Rázem jsem přišel o veškerý vzduch, což znamenalo, že jsem vůbec nemohl řadit. Musel jsem zastavit a nějak ten problém na místě vyřešit. Naštěstí se mi podařilo hadici zase spojit a mohl jsem pokračovat.“ Nebyla to ale jediná patálie, která jej potkala.
Pořadatelé milují navigační chytáky a na relativně krátké měřené vložce se opravdu vyřádili. „Hned na třetím kilometru byl takový bloudící okruh a tam jsem se chytil. Martin Benko mi pak říkal, že dopadl úplně stejně,“ popisuje Tomeček. „Dlouho jsem se z toho nemohl dostat. A pak se mi to stalo znovu ještě na jednom místě,“ dodává trochu zklamaně. Jestli první oprava v letošním závodě zabrala patnáct nebo dvacet minut, bloudění přineslo větší ztrátu. Dohromady to byla téměř hodina na Miklóse Kovácse se Scanií, který do závodu doslova vletěl a ve spojené kategorii automobilů, bugin SxS a kamionů bral celkové 11. místo s nicotnou ztrátou na mrštné buginky.

Závod je na samém začátku a Tomáš Tomeček zůstává v klidu: „Nic se neděje. Máme za sebou skoro 500 kilometrů dlouhý přejezd, oprava už je taky skoro hotová. Zítra jedeme dál,“ neztrácí hlavu trojnásobný šampion závodu. Dobře ví, že jeho chvíle přijdou až v těch opravdu těžkých úsecích, především v mauritánských dunách.

Do cíle prvního afrického bivaku, který se nachází u marocké Tardy, se úspěšně dostali také oba slovenští závodníci na motorkách. Dařilo se zejména Jánu Zaťkovi. Nedal se zmást soupeři a dobře navigoval. Zaslouženě si připsal pozici v první desítce a o šest vteřin i vítězství ve třídě.



AER 2020 - výsledky 1. etapy (23 km):

Kamiony: 1. Kovács (Maď./Scania) 28:27, 2. Levickij (Rus./Gaz) +10:44, 3. Hillewaere (Bel./Man) +15:15,… 11. Tomeček (ČR/Tatra) +59:44.
Moto: 1. Botturi 20:33 (It./Yamaha), 2. Poskitt (Brit./KTM) +01:57, 3. Jensen (Nor./KTM) +04:07,... 10. Zaťko +08:55, 24. Benko +12:39 (oba SR/KTM).
Auta/SxS: 1. Fretin (Fr./Can-Am) 22:32, 2. Derikx +01:44, 3. Vollebregt (oba Niz./Can-Am) +03:26.

Etapa jako stvořená pro moderní kamiony

Druhá etapa byla naprostá marocká klasika. Rychlé, prašné, kamenité a rozbité cesty, písek a pár menších dun před cílem. Absolutně nejrychlejších časů dosáhly kamiony. Tomáš Tomeček se pohyboval na hraně první desítky spojeného pořadí všech kategorií včetně moto, defekt jej odsunul o něco dozadu. Ztráta není nijak zásadní, závod je na počátku.

Jeden fakt už můžeme konstatovat nyní. V marockých etapách je letos zase o něco více znát, že moderní kamion s více než tisícikoňovým motorem, automatickou převodovkou a rozvážením posunutým dozadu je někde jinde než stroje předchozích generací.

Výborně možností svých kamionů využívají maďarští závodníci Miklos Kovács a Károly Fazekas (oba Scania) a Belgičan Bouwens (Iveco). Všichni tři se vešli do nejrychlejší pětky celého závodu, vklínit mezi ně se dokázali pouze vítězové kategorií moto a auto. „Dneska jsem si docela zapředjížděl a jelo se mi hezky. Dokud jsem nepotkal červenou Scanii a bílé Iveco. Ti mě na trati úplně smázli,“ kroutí hlavou Tomáš Tomeček. „Přitom mi perfektně fungovaly tlumiče a, i když nemám tyhle rozbíječky rád, konečně to byla otevřená africká pláň. Včerejší haluze byly strašné,“ odkazuje na první etapu, která se kompletně jela v dubovém háji. Kromě větve, která Tatře přetrhla hadici se vzduchem, tam měl ještě další incident. „Ťukl jsem do jednoho stromu. Odnesly to pravé dveře, nedaly se pak otvírat. Ale to jsme opravili,“ mává rukou příborský jezdec.

V Maroku není nikdy daleko k defektu a jeden Tomečkovu Tatru postihl i dnes. „Od jisté doby, kdy jsme s Láďou Lálou dojížděli do cíle po třech kolech, na tyhle etapy nakládám tři náhradní pneumatiky místo dvou,“ vzpomíná Tomeček na husarský kousek v ročníku 2016, kdy navigátor Lála dokonce zkoušel zvenčí vlát na kabině, aby trochu pomohl rozložit váhu kulhající Tatry. „Dnes to nebylo nic velkého. Prorazil jsem pravé zadní kolo. Vyměnil jsem pneumatiku a pokračoval dál. Na konci jsem ještě trochu zakufroval, to mě stálo další čas. Ale to nevadí, je teplo, krásně. Jsem rád, že jsem zase tady,“ dodává smířeně účastník desáté Africa Eco Race v řadě. A také šéf týmu Tom Racing, který má v závodě v různých rolích pět Tater.

Tři z nich pracují pro pořadatele jako sběrné kamiony balai a všechny se hned ve druhé etapě proháněly po trati. Závodníků v problémech je hodně. Potíže se čas od času nevyhnou ani samotným baléčkům. „Petru Foltýnovi s oranžovým balai, samozřejmě naloženým, dnes v plné jízdě explodovalo levé přední kolo, tedy to pod kabinou,“ přibližuje Tomáš Tomeček. „Roztrhaná pneumatika pak částečně kabinu rozbila. Petr to ale zvládl dobře, balai jede dál a o volném dni v Dakhle se na to podíváme. Teď jsme nedaleko Zagory. Letos tady doufám žádné auto nenecháme,“ připomíná porouchanou asistenční Tatru a nepojízdnou závodní Tatru Petra Čapky, které v minulých letech musely zůstat čekat na další pomoc před jedním autoservisem právě ve městě Zagora.


AER 2020 - výsledky 2. etapy (329 km):

Kamiony: 1. Bouwens (Bel./Iveco) 3:46:29, 2. Kovács +08:44, 3. Fazekaš (oba Maď./Scania) +21:32,… 6. Tomeček (ČR/Tatra) +56:48.
Moto: 1. Ullevalseter (Nor./KTM) 4:02:40, 2. Poskitt (Brit./KTM) +08:10, 3. Botturi (It./Yamaha) +09:35 (It./Yamaha),... 12. Benko +41:19, 24. Zaťko +1:16:25 (oba SR/KTM).
Auta/SxS: 1. Martin (Fr./Mercedes) 3:56:55, 2. Fromont (Fr./Buggy) +11:37, 3. Fretin (Fr./Can-Am) +40:52.


AER 2020 - výsledky po 2. etapě:

Kamiony: 1. Kovács 4:23:40, 2. Bouwens +22:49, 3. Fazekaš +44:21,… 7. Tomeček +1:19:37.
Moto: 1. Ullevalseter 4:31:19, 2. Botturi +01:29 (It./Yamaha), 3. Poskitt +02:01,... 12. Benko +45:52, 22. Zaťko +1:17:14.
Auta/SxS: 1. Martin 4:47:55, 2. Fromont +03:17, 3. Fretin +12:24.



PR 9.1.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar