Tomáš Tomeček podesáté do Dakaru
Rok s rokem se sešel a do startu nejtěžší automobilové soutěže Rallye Dakar zbývají už jen dny. Přesně 5. ledna se vydá z Lisabonu rekordní počet účastníků – 560 posádek a mezi nimi opět nebudou chybět dvě Tatry týmu česko-brazilského Letka Racing Teamu.
Nadcházející ročník je jubilejní nejen pro pořadatele – třicátý, ale také pro Tomáše Tomečka, který se postaví v roli řidiče na start již podesáté. Jinak jde o třináctý start, neboť předtím absolvoval Dakar jako spolujezdec. Do své modré Tatry „Livescore“ s ním usednou zkušený navigátor Vojtěch Morávek a nováček Radek Smolka v roli mechanika.
Druhý vůz, zelený „Petrobras“ který se chystá rovněž na severní Moravě, má již třetím rokem stálou posádku – jezdec Andre de Azevedo, spolujezdec Maykel Justo a mechanik Jaromír Martinec. V roce 2007 obsadila vynikající čtvrté místo.
Oba vozy jsou přihlášeny v nově vypsané kategorii Truck Kit nebo Super Produktion, tedy ve speciálech. Největší změny doznala Brazilcova Tatra, u níž byl vzduchem chlazený dvanáctiválec Tatra posunut o 40 centimetrů za přední nápravu, čímž se odlehčila zároveň přední náprava. To si také vyžádalo řadu dalších změn v řazení, úpravě sacího a výfukového systému, použití jiného turbodmychadla i většího mezichladiče stlačeného vzduchu. Také výkon motoru se zvýšil a točivý moment má nyní lepší průběh v širším spektru otáček. Současně došlo k odlehčení vozu. „Posunutí motoru je hodně znát. Jízdní vlastnosti jsou podstatně lepší, auto víc poslouchá,“ svěřil se iniciátor přestavby Tomáš Tomeček.
Naopak Tomečkova Tatra zůstává na stejné úrovni, tedy motor nad přední nápravou, která byla u obou vozů vyměněna za zesílenou z vojenského speciálu. Z časových a kapacitních důvodu nebylo možné přestavět oba vozy. „Po loňském ročníku byla auta hodně pobitá, ale vzhledem k připravovaným novým předpisům jsme čekali do dubna, kdy vznikla nová kategorie Super Produktion. Někdy koncem června jsme mohli začít přestavovat Azevedovo auto. Naše přijde na řadu snad pro rok 2009, kdy bychom chtěli vyslat do závodu ještě tzv. asistenční kamion“. Ten jede ve startovním poli a vlastně „kryje“ záda posádkám bojující o dobré umístění. Zatím se musí obě Tatry spoléhat na doprovodný kamion, řízený opět Petrem Vodákem, který poveze navíc materiál a díly ještě pro dva brazilské motocyklisty a jeden osobní automobil.
Tomáš Tomáček by si přál dojet do desátého místa: „Třicátý ročník? Člověk si hlavně uvědomí, jak je starý. Když jel Liaz poprvé, bylo mi nějakých patnáct. Jsem rád, že můžu být stále u toho“. Doufejme, že si smůly vybral v minulých letech víc než dost, a desítka nebo třináctka mu tentokrát přinese štěstí. Za svoji houževnatost a skromnost si to rozhodně zaslouží, Jako jediný z českých zástupců v kategorii kamionů testoval pouze ve „slovenské Sahaře“, zatímco Aleš Loprais i Martin Macík či Roman Kresta mohli zkoušet voze přímo v Africe.
Jak jsme řekli nováčkem v posádce je Radek Smolka, šéfkonstruktér Tatry: „Už jako malý kluk jsem v roce 1985 hltal zprávy z Dakaru. Tehdy mně ani ve snu nepadlo, že bych mohl startovat. Kolem dakarských Tater se motám někdy už od roku 2000 nebo 2001. Když mi Tomáš nabídl, abych se posadil na prostřední sedalo, tak jsem byl v sedmém nebi. Splnil se mi klukovský sen, což jsem ani nedoufal. Jsem rád, stejně jako Tomáš, že startujeme s ryze českými automobily – motor, převodovka, podvozek vše je Tatra. Kabiny mají původ v sériových modelech Terno 1 a tak dále. Prostě Fully Powered by Tatra aneb jak říkáme – jsme přeci vzduchem chlazení Valaši“.
Účast na Dakaru by rozhodně nebyla možná bez podpory sponzorů – mezi největší patří Tatra, Mann Filter, Petrobras, MEI, Bosch a další.
Takže – Vzduchem chlazení Valaši zlomte vaz. To pochopitelně platí rovněž pro Jaromíra Martince, šéfredaktora časopisu Auto Expert a jeho brazilské kolegy.
Jindřich Lasík, 13.12.2007
Druhý vůz, zelený „Petrobras“ který se chystá rovněž na severní Moravě, má již třetím rokem stálou posádku – jezdec Andre de Azevedo, spolujezdec Maykel Justo a mechanik Jaromír Martinec. V roce 2007 obsadila vynikající čtvrté místo.
Oba vozy jsou přihlášeny v nově vypsané kategorii Truck Kit nebo Super Produktion, tedy ve speciálech. Největší změny doznala Brazilcova Tatra, u níž byl vzduchem chlazený dvanáctiválec Tatra posunut o 40 centimetrů za přední nápravu, čímž se odlehčila zároveň přední náprava. To si také vyžádalo řadu dalších změn v řazení, úpravě sacího a výfukového systému, použití jiného turbodmychadla i většího mezichladiče stlačeného vzduchu. Také výkon motoru se zvýšil a točivý moment má nyní lepší průběh v širším spektru otáček. Současně došlo k odlehčení vozu. „Posunutí motoru je hodně znát. Jízdní vlastnosti jsou podstatně lepší, auto víc poslouchá,“ svěřil se iniciátor přestavby Tomáš Tomeček.
Naopak Tomečkova Tatra zůstává na stejné úrovni, tedy motor nad přední nápravou, která byla u obou vozů vyměněna za zesílenou z vojenského speciálu. Z časových a kapacitních důvodu nebylo možné přestavět oba vozy. „Po loňském ročníku byla auta hodně pobitá, ale vzhledem k připravovaným novým předpisům jsme čekali do dubna, kdy vznikla nová kategorie Super Produktion. Někdy koncem června jsme mohli začít přestavovat Azevedovo auto. Naše přijde na řadu snad pro rok 2009, kdy bychom chtěli vyslat do závodu ještě tzv. asistenční kamion“. Ten jede ve startovním poli a vlastně „kryje“ záda posádkám bojující o dobré umístění. Zatím se musí obě Tatry spoléhat na doprovodný kamion, řízený opět Petrem Vodákem, který poveze navíc materiál a díly ještě pro dva brazilské motocyklisty a jeden osobní automobil.
Tomáš Tomáček by si přál dojet do desátého místa: „Třicátý ročník? Člověk si hlavně uvědomí, jak je starý. Když jel Liaz poprvé, bylo mi nějakých patnáct. Jsem rád, že můžu být stále u toho“. Doufejme, že si smůly vybral v minulých letech víc než dost, a desítka nebo třináctka mu tentokrát přinese štěstí. Za svoji houževnatost a skromnost si to rozhodně zaslouží, Jako jediný z českých zástupců v kategorii kamionů testoval pouze ve „slovenské Sahaře“, zatímco Aleš Loprais i Martin Macík či Roman Kresta mohli zkoušet voze přímo v Africe.
Jak jsme řekli nováčkem v posádce je Radek Smolka, šéfkonstruktér Tatry: „Už jako malý kluk jsem v roce 1985 hltal zprávy z Dakaru. Tehdy mně ani ve snu nepadlo, že bych mohl startovat. Kolem dakarských Tater se motám někdy už od roku 2000 nebo 2001. Když mi Tomáš nabídl, abych se posadil na prostřední sedalo, tak jsem byl v sedmém nebi. Splnil se mi klukovský sen, což jsem ani nedoufal. Jsem rád, stejně jako Tomáš, že startujeme s ryze českými automobily – motor, převodovka, podvozek vše je Tatra. Kabiny mají původ v sériových modelech Terno 1 a tak dále. Prostě Fully Powered by Tatra aneb jak říkáme – jsme přeci vzduchem chlazení Valaši“.
Účast na Dakaru by rozhodně nebyla možná bez podpory sponzorů – mezi největší patří Tatra, Mann Filter, Petrobras, MEI, Bosch a další.
Takže – Vzduchem chlazení Valaši zlomte vaz. To pochopitelně platí rovněž pro Jaromíra Martince, šéfredaktora časopisu Auto Expert a jeho brazilské kolegy.
Jindřich Lasík, 13.12.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















