Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Tomáš Tomeček na Dakaru pomáhal a má i trofej

Tomáš Tomeček je nejzkušenějším aktivním českým dakarským závodníkem. V padesáti letech má za sebou 25 startů na Rallye Paříž – Dakar, Dakar Rally a Africa Eco Race. Půlkulaté výročí v roce 2021 oslavil premiérovým startem na Dakaru v Saúdské Arábii.

Samozřejmě za volantem své mechanické Tatry. Poprvé ne jaké závodník, ale jako pilot kamionu rychlé asistence. I tak si domů odvezl cennou trofej.


Vlastně dvě trofeje. Na cílové rampě obdržel medaili za úspěšné dokončení Dakar Rally, a k ní ještě plaketu za vítězství v kategorii rychlých asistencí. V ní startovalo 12 kamionů. Jejich hlavním úkolem bylo sloužit, tedy být na trati k ruce klientům svého týmu. „Letos bylo všechno jinak. Chystali jsme Tatru na další start na Africa Eco Race, jenže přišel email od Jeana Louise Schlessera, že se kvůli nepříznivé situaci ve světě závod konat nebude,“ přibližuje Tomeček. „Naštěstí se ozvali z německého týmu South Racing s nabídkou dělat na Dakaru asistenci jejich buginám. Už to vypadalo, že budeme v lednu sedět doma, ale najednou jsme zase měli práci,“ je rád český pilot. „Do Tatry jsme namontovali sedačky pro navigátora Láďu Lálu a německého mechanika Philippa Rettiga. Závod jsme si užili, Tatra to zvládla a třeba Philipp byl nadšený, protože při dvou předchozích startech v asistenčním kamionu dojel až hluboko vzadu a bez ocenění.“


To je totiž obvyklý úděl rychlých asistencí. Jejich posádky na trati klidně hodiny opravují porouchané stroje a dříve či později úplně vypadnou ze hry, jelikož musí kvůli někomu vyjet z trati a do etapy už se nevracejí. Což znamená tučné penalizace a konec nadějí na jakýkoliv výsledek.

Tomečkova posádka měla v tomhle štěstí, i když mu kvalitním výkonem notně šla naproti. Podmínky nebyly zrovna jednoduché. Tatra vezla skoro tunu náhradních dílů, pneumatik a nářadí, hodně se bořila do písku a spotřeba vyskočila o třetinu nahoru. Tři chlapi v kabině k tomu měli spoustu práce. V etapách působili jako pomyslní pouštní oranžoví andělé a denně pomáhali vozům South Racingu, přidruženého týmu Monster Energy a všem, kdo to potřebovali. Vždy startovali až úplně vzadu a poslední stovky kilometrů do cíle obvykle absolvovali za hluboké tmy. Jet v noci sto kilometrů v dunách je velmi nebezpečné a málokdo si na to troufne. Oranžová Tatra přesto dokázala zvládnout úplně celou trať bez úlev. Tomeček projel všechny zrádné úseky a Lála našel všechny kontrolní body s výjimkou jednoho jediného, za který padla dvacetiminutová penalizace.


V cíli Dakar Rally jim patřilo 16. místo mezi kamiony a první mezi rychlými asistencemi. Závod se vydařil i jejich objednavateli. Buginy South Racingu a Monster Energy obsadily kompletní stupně vítězů kategorie SSV.

Tomeček sedlá mechanickou Tatrou 815, vlastně na závodní vůz před 15 lety přestavěný valník osazený legendárním tatrováckým dvanáctiválcovým motorem a manuální převodovkou. Tatra vše až na drobnější poruchy vydržela, a tak byl spokojený i její pilot. „Skvěle jsme se svezli. Moc se mi líbily tratě i krajina. A také duny, takové se teď v Africe moc nejezdí,“ nešetřil chválou dakarský matador. „Pořadatelé měli i perfektní catering. Organizace byla na můj vkus trochu technokratická, ale vše šlapalo.


Kdyby ještě někdy přišla podobná nabídka, nebránil bych se jí. Ale nejvíc bych si přál, abychom se v příštím roce zase vrátili do Afriky a radovali se v cíli u Růžového jezera v Dakaru,“ dodal Tomáš Tomeček, který za dosavadní kariéru nasbíral unikátní sbírku beduínů i dalších trofejí za vítězství a pódiová umístění z původní africké Rallye Paříž - Dakar, Africa Eco Race a dalších dálkových závodů. Do ní teď přidal i trofej z novodobé, saúdskoarabské Dakar Rally.



PS 25.1.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar