Tomáš Ouředníček má v Dakaru nevyřízené účty
Český tým Toyota Gazoo Racing Czech ve složení Tomáš Ouředníček a Lukáš Barták vyrazí na začátku příštího roku opět do Dakaru. Tedy na trasu závodu Africa Eco Race, který následuje původní Rally Paříž – Dakar.
Devítinásobný účastník Rally Dakar usiloval o to, aby mohl v lednu absolvovat oba velké závody, tedy Rally Dakar v Saúdské Arábii a bezprostředně poté také soutěž Africa Eco Race do afrického Dakaru. „Od léta jsme pracovali na trochu šíleném projektu cesty na oba dva Dakary. Od začátku jsme věděli, že na to budeme potřebovat dvě auta a bude to náročné, ale také to, že je to reálné,“ vysvětluje pilot.„Máme tam nedokončený úkol z letošního ročníku,“ vysvětluje šéf stáje a zároveň pilot Tomáš Ouředníček.
Vypravil se proto na říjnový závod Rallye du Maroc, závěrečný podnik seriálu mistrovství světa. Zde dostal k dispozici nejnovější verzi továrního speciálu Toyota Hilux Evo, tedy stejný vůz, s nímž Lucas Moraes získal titul mistra světa. O dobré umístění zde sice Ouředníčka připravila závada na řízení, ale odvezl si cenné zkušenosti z kokpitu aktuálně nejlepšího auta ve startovním poli i příslib další spolupráce s jeho tvůrci.
Bezprostředně po závodě se však začaly objevovat nečekané logistické problémy, které bylo třeba vyřešit. „Do toho jsem se musel ve svém profesním životě věnovat dokončení velké zakázky v nové Horácké multifunkční aréně v Jihlavě. Byl jsem v té chvíli zkrátka pod obrovským tlakem a tento plán jsme museli škrtnout,“ říká šéf závodního firmu a také majitel úspěšné technologické společnosti MusicData. „Věděli jsme, že to bude logisticky extrémně náročné, ale podmínky se natolik změnily, že se to ukázalo nereálné. Na konkrétní rozhodnutí a vyřízení všeho potřebného jsme měli jen týden, a to jsme prostě nestihli,“ vysvětlil.
Z obou variant tedy v týmu Toyota Gazoo Racing Czech zvolili opět závod Africa Eco Race. „Tam máme od loňského roku nedokončený úkol a budeme se plně soustředit na to, abychom dojeli do Dakaru a dovezli odtud co nejlepší výsledek,“ říká pilot. „Na Rally Dakar se ale určitě vrátíme. Musí to však dávat smysl a musíme mít jistotu, že jsme plně konkurenceschopní,“ doplnil.
Soutěž Africa Eco Race odstartovala poprvé na sklonku roku 2008. Dvacátého ledna se závodníci a jejich doprovod nalodí ve Francii, po přeplutí moře se závodníci vydají vyprahlým terénem severozápadní Afriky do senegalského Dakaru.
Špatný benzín, konec v poušti, nový motor a nové odhodlání
Uplynulý ročník závodu odstartoval na sklonku loňského roku v Monaku, tým Toyota Gazoo Racing Czech se závodu účastnil vůbec poprvé. Po fatální závadě motoru, způsobené v Africe natankovaným nekvalitním benzínem, odstoupil pilot Tomáš Ouředníček s Lukášem Bartákem po vyhrané páté etapě z průběžného druhého místa. „Zatímco se Rally Dakar mění na vysokorychlostní sprint, tak závod do legendárního Dakaru je pořád skutečné velké dobrodružství. To je to hlavní, co nás do Afriky láká,“ říká pilot.
Na africkou trať se vypraví opět se speciálem Toyota Hilux GR V8 elitní kategorie T1+, opět spolu s navigátorem Lukášem Bartákem. Pod kapotou bude nový pětilitrový atmosférický osmiválec. „Mezinárodní automobilová federace FIA povolila použití většího restriktoru, což se příznivě projevilo na výkonu motoru. Mám z toho velmi dobrý pocit, je to velmi podobné přeplňovanému motoru, se kterým jsem jel v říjnu v Maroku,“ popsal Ouředníček.
Společně s dalšími členy týmu chtějí využít zkušeností a také se poučit z chyb. „Vloni jsme si nesměli vzít na trajekt náš benzín, takže jsme do sudů natankovali u prémiové značky přímo v Maroku. Jenže drahý prémiový benzín tam zřejmě nikdo nekupuje, takže byl pravděpodobně starý a zdegradovaný. To nám zničilo motor i celý závod,“ posteskl si Ouředníček.
Proto chce mít v lednu na startu k dispozici i záložní variantu zásobování. „Organizátor zatím zaručil jen pětadevadesátioktanový benzín, ale ten pro náš motor není vhodný. Jednáme proto o zajištění lepšího benzinu pořadatelem a zároveň se budeme snažit zajistit i jiný zdroj, pravděpodobně letecký benzín.“ vysvětlil pilot s tím, že určitě využije i další zkušenosti. „Víme, jak vypadá celá trasa do Dakaru, jak musíme nastavit podvozek, kolik potřebujeme pneumatik a mechaniků. Navíc s námi tentokrát pojede i inženýr, který bude mít motor pod dohledem,“ dodal Ouředníček.
Kromě většího počtu lidí a pneumatik se chystá vzít letos s sebou do Maroka, Mauritánie a Senegalu také třeba víc sladkostí pro tamní děti. „Afrika je krásná a opravdu se tam těším. Jedete po největší poušti na světě v podmínkách, které nejsou úplně jednoduché. Je to hodně drsné, ale to je právě to, co nás baví. Vzájemná podpora, kamarádství, radost z úspěchu druhých. V bivaku jsou si všichni rovní. Vloni jsem cítil, že bychom měli šanci na vítězství. Nyní do toho chceme dát veškerou svou energii a uděláme všechno pro to, abychom vyhráli,“ slibuje Tomáš Ouředníček.
PR 5.12.2025
Vypravil se proto na říjnový závod Rallye du Maroc, závěrečný podnik seriálu mistrovství světa. Zde dostal k dispozici nejnovější verzi továrního speciálu Toyota Hilux Evo, tedy stejný vůz, s nímž Lucas Moraes získal titul mistra světa. O dobré umístění zde sice Ouředníčka připravila závada na řízení, ale odvezl si cenné zkušenosti z kokpitu aktuálně nejlepšího auta ve startovním poli i příslib další spolupráce s jeho tvůrci.
Bezprostředně po závodě se však začaly objevovat nečekané logistické problémy, které bylo třeba vyřešit. „Do toho jsem se musel ve svém profesním životě věnovat dokončení velké zakázky v nové Horácké multifunkční aréně v Jihlavě. Byl jsem v té chvíli zkrátka pod obrovským tlakem a tento plán jsme museli škrtnout,“ říká šéf závodního firmu a také majitel úspěšné technologické společnosti MusicData. „Věděli jsme, že to bude logisticky extrémně náročné, ale podmínky se natolik změnily, že se to ukázalo nereálné. Na konkrétní rozhodnutí a vyřízení všeho potřebného jsme měli jen týden, a to jsme prostě nestihli,“ vysvětlil.
Z obou variant tedy v týmu Toyota Gazoo Racing Czech zvolili opět závod Africa Eco Race. „Tam máme od loňského roku nedokončený úkol a budeme se plně soustředit na to, abychom dojeli do Dakaru a dovezli odtud co nejlepší výsledek,“ říká pilot. „Na Rally Dakar se ale určitě vrátíme. Musí to však dávat smysl a musíme mít jistotu, že jsme plně konkurenceschopní,“ doplnil.
Soutěž Africa Eco Race odstartovala poprvé na sklonku roku 2008. Dvacátého ledna se závodníci a jejich doprovod nalodí ve Francii, po přeplutí moře se závodníci vydají vyprahlým terénem severozápadní Afriky do senegalského Dakaru.
Špatný benzín, konec v poušti, nový motor a nové odhodlání
Uplynulý ročník závodu odstartoval na sklonku loňského roku v Monaku, tým Toyota Gazoo Racing Czech se závodu účastnil vůbec poprvé. Po fatální závadě motoru, způsobené v Africe natankovaným nekvalitním benzínem, odstoupil pilot Tomáš Ouředníček s Lukášem Bartákem po vyhrané páté etapě z průběžného druhého místa. „Zatímco se Rally Dakar mění na vysokorychlostní sprint, tak závod do legendárního Dakaru je pořád skutečné velké dobrodružství. To je to hlavní, co nás do Afriky láká,“ říká pilot.
Na africkou trať se vypraví opět se speciálem Toyota Hilux GR V8 elitní kategorie T1+, opět spolu s navigátorem Lukášem Bartákem. Pod kapotou bude nový pětilitrový atmosférický osmiválec. „Mezinárodní automobilová federace FIA povolila použití většího restriktoru, což se příznivě projevilo na výkonu motoru. Mám z toho velmi dobrý pocit, je to velmi podobné přeplňovanému motoru, se kterým jsem jel v říjnu v Maroku,“ popsal Ouředníček.
Společně s dalšími členy týmu chtějí využít zkušeností a také se poučit z chyb. „Vloni jsme si nesměli vzít na trajekt náš benzín, takže jsme do sudů natankovali u prémiové značky přímo v Maroku. Jenže drahý prémiový benzín tam zřejmě nikdo nekupuje, takže byl pravděpodobně starý a zdegradovaný. To nám zničilo motor i celý závod,“ posteskl si Ouředníček.
Proto chce mít v lednu na startu k dispozici i záložní variantu zásobování. „Organizátor zatím zaručil jen pětadevadesátioktanový benzín, ale ten pro náš motor není vhodný. Jednáme proto o zajištění lepšího benzinu pořadatelem a zároveň se budeme snažit zajistit i jiný zdroj, pravděpodobně letecký benzín.“ vysvětlil pilot s tím, že určitě využije i další zkušenosti. „Víme, jak vypadá celá trasa do Dakaru, jak musíme nastavit podvozek, kolik potřebujeme pneumatik a mechaniků. Navíc s námi tentokrát pojede i inženýr, který bude mít motor pod dohledem,“ dodal Ouředníček.
Kromě většího počtu lidí a pneumatik se chystá vzít letos s sebou do Maroka, Mauritánie a Senegalu také třeba víc sladkostí pro tamní děti. „Afrika je krásná a opravdu se tam těším. Jedete po největší poušti na světě v podmínkách, které nejsou úplně jednoduché. Je to hodně drsné, ale to je právě to, co nás baví. Vzájemná podpora, kamarádství, radost z úspěchu druhých. V bivaku jsou si všichni rovní. Vloni jsem cítil, že bychom měli šanci na vítězství. Nyní do toho chceme dát veškerou svou energii a uděláme všechno pro to, abychom vyhráli,“ slibuje Tomáš Ouředníček.
PR 5.12.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout












