Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Tomáš Ouředníček - Africká mise splnila očekávání

Nikdy to nevzdám. Toto heslo patří již řadu let neodmyslitelně k posádce dakarského závodního týmu Toyota Gazoo Racing Czech. A to, že je stále platné, se potvrdilo i v posledním zářijovém týdnu v extrémně náročných podmínkách rozpálené severní Sahary.

„Před blížícím se vrcholem sezony jsme potřebovali otestovat auto i sami sebe v reálném dakarském prostředí. Proto jsme se rozhodli využít zázemí závodu Baja SSV Morocco, který se letos poprvé otevřel také pro automobily,“ říká pilot Tomáš Ouředníček.
Držitel osmi dakarských medailí usedl do speciálu Toyota Hilux GR T1+ spolu s Lukášem Bartákem. Ten je horkým kandidátem na střídání dlouholetého Ouředníčkova navigátora Davida Křípala, který nečekaně v médiích oznámil odchod do kategorie T5. „Lukáš Barták se připravuje velmi intenzivně a závod v Maroku byl naším prvním společným ostrým testem. A test to byl opravdu výživný po všech stránkách,“ předeslal s úsměvem Ouředníček.

Dramatický byl již odjezd týmu ze základny ve Velkém Meziříčí, kterou bylo nutno opevnit proti hrozícímu zaplavení blízkou řekou. K tomu se přidalo zjištění, že závodní vůz nemůže odtáhnout naplánovaný kamion MAN 4x4 a bude třeba narychlo připravit náš obytný náklaďák. „Nečekali jsme, že nás povodně doženou až v Madridu, kde byl naplánovaný servis na Hiluxu. Naštěstí náš Fun Mover zvládl přebrodit rozvodněnou řeku a i s přívěsem Agados mohl vyrazit do Afriky,“ popsal Ouředníček. Velká voda však poničila i cesty v severní Africe a tým se tak probíjel z Marrákeše do Merzougy i s pomocí dalších účastníků závodu.

Do prvních kilometrů v dunách Erg Chebbi vyrazila nová posádka s odhodláním i přesto, že závodníkům i mechanikům muselo před pondělním startem stačit jen pár hodin spánku. Hned na začátku své premiéry v dálkových rally pak musel nový navigátor řešit situaci, která je noční můrou mnohem zkušenějších dakarských matadorů. „Nefungovaly nám dobře pronajaté tablety, pomocí nichž měl Lukáš sledovat roadbook, kontrolní body a nebezpečná místa. Načítání informací bylo zpožděné a nespolehlivé, mnohokrát jsme si nebyli jisti, že jedeme po správné cestě. Navíc byl terén po povodních velmi nebezpečný. Byly tam rychlé úseky a najednou třeba cesta končila dvoumetrovou strží,“ líčí pilot.

Již po první etapě tak bylo potvrzeno, že závodnické ambice tentokrát ustoupí procesu učení a sžívání posádky. „Měli jsme štěstí, že se část první etapy opakovala, takže jsme se mohli poučit z minulých chyb. To se v Africe běžně nepoštěstí,“ říká Ouředníček. Pilot, který byl po 9 let nejlepším dakarským automobilovým navigátorem, chtěl svého nového žáka vystavit tlaku a vyzkoušet jej i v krizových situacích. Opravdový stres ale oběma zajistil sám závod.

Posádku velmi trápila nefunkční klimatizace, přišla drobná kolize s dalším účastníkem závodu i další problémy. „Odešlo nám řízení a zůstali jsme stát v poušti. Mechanici museli překonat dvě hluboká řečiště, ale dostali se k nám. Sériová Toyota Prado na sjetých silničních pneumatikách překonala terén, s nímž měly problémy mnohé dakarské speciály,“ pochvaloval si pilot.

Následovala provizorní oprava v poušti a později i zjištění, že vadný díl není k dispozici a tým v soutěži končí. „Odmítli jsme se vzdát. Abychom závod a testování dokončili, chtěli jsme si vypůjčit alespoň buginu. Ale pak přišel zázrak v podobě pomoci od francouzského týmu, který měl čirou náhodou v kamionu potřebnou součástku. Všechno do sebe zapadlo a v jedné z dalších etap jsme byli nejrychlejším autem,“ přibližuje pilot.

Do pátého a posledního závodního dne vstali závodníci v dobré náladě, ale to se mělo brzo změnit. „Technika nám ukončila závod dříve, než jsme chtěli. Bohužel se naráz objevila velká vůle v řízení. Nelze vjet do rychlé etapy, když nemáte jistotu že můžete auto řídit a zabrzdit,“ zdůrazňuje jezdec.

Přes penalizace skončila dakarská Toyota Hilux GR T1+ na třetím místě v kategorii aut s pohonem čtyř kol. „Byl to nakonec krásný závod v krásném prostředí. Pro nás je ale nejdůležitější zjištění, že spolu můžeme fungovat. Jsem na Lukáše pyšný. Po projetí prvních velkých dun půl hodiny vůbec nemluvil. Když jsme je projeli podruhé, už jsme často razili stopu tam, kde ostatní závodníci bloudili,“ chválí navigátora Tomáš Ouředníček.




PR 17.10.2024

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar