Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Tatry a sedm statečných na Africa Eco Race

Tomáš Tomeček si do Afriky standardně vozí tým čtyř Tater, dvou mechaniků a řidičů asistenčního vozu, dvou pilotů a dvou navigátorů Tater v úpravě pouštních odtahovek balai. Pouze v roce 2020 jelo Tater pět, když pořadatelé Africa Eco Race požádali o ještě jedno balai. Letos zůstalo čekat na svou další štaci na dílně v Kopřivnici.

[*3

Všechny vozy jsou Tatry 815. Nejstarší z nich je bílé balai, vyrobeno bylo již v roce 1986. Oranžové balai a asistence pochází z roku 1991. Závodní Tatra je nejmladší, ale i tak je jí už 15 let. S předcházející Tatrou závodil Tomáš Tomeček mezi léty 1999 - 2010.

S baléčky jezdí Petr Foltýn a Leopold Paďour. Letos si svou premiéru na pozicích navigátorů odbyli čerstvě plnoletí Petr Foltýn mladší a Metoděj Tomeček. V rolích mechaniků se představili zkušení Tomáš Bezděk a Jaroslav Žerdík. Doprovodné a pomáhající Tatry si zaslouží více pozornosti. Jsou to nesmírně populární stroje, které vyjedou a vydrží vše. Jsou vybaveny kvalitními navijáky, vyjížděcími plechy, nájezdy, kotvením, navigačními a komunikačními přístroji. Na Africa Eco Race odvádějí zásadní práci pro pořadatele již od roku 2012.

V letošním ročníku zvládlo oranžové balai i následky převrácení v dunách. Byly z toho jen ohnuté plechy, rozbité čelní a boční sklo. Auto po své ose pokračovalo dál a po drobné opravě zase bez úlev pracovalo až do konce závodu. Právě oranžové balai je v týmu posledním vozem, které ještě nemá dělené čelní sklo. Teď už jej dostane také.

Tomáš Tomeček se zúčastnil 12 ročníků Africa Eco Race. V kategorii kamionů pětkrát zvítězil. Nejhůře byl jednou pátý, jinak vždy obsadil některou pozici na stupních vítězů. "Letos jela Tatra opravdu moc krásně. Dostala repasované tlumiče a těsně před odjezdem také nový stabilizátor. Bylo znát, že to funguje," pochvaluje si český pilot po odevzdání kamionu do cílového parc fermé. "Oproti Saúdské Arábii to bylo takové light. Tam jsem o tunu těžší. V Africe to auto zastaví, když má, jede to tam, kam chci. Přes rok s touto Tatrou nejezdím. Na předváděčky beru jen balai. Až se mi teď na konci nechtělo vystoupit, jak hezky se mi s ní jelo," libuje si dále Tomeček a dodává: "Mám z toho radost!"

Co bylo dál? Po půlnoci pořadatelé zase vydali auta z parc fermé. Závod je u konce, začaly oslavy. Triumfální jízdou se ráno karavana účastníků Africa Eco Race přesunula ze Saint Louis na pláž Niokob. Po asi 250 kilometrech asfaltové cesty všichni zamířili ještě naposledy do písku, kde na ně čekalo posledních 22 kilometrů. Časy se sice měřily, ale už se nikam nepřičítaly. K cílovému podiu u Růžového jezera zbývalo úplně posledních 48 kilometrů. Tomáš s trofejí vyšplhal na střechu Tatry. A pak si na oslavu dopřál pivo. V průběhu rally totiž alkohol zásadně odmítá a všechny síly soustředí na svou závodní misi.


Stručné bio:

Ing. Tomáš Tomeček se narodil 26. června 1970 v Přerově, žije v Příboře. Je ženatý, jeho manželka Lada je módní návrhářka. Spolu mají čtyři děti. Vystudoval VUT v Brně, obor dopravní a manipulační technika, specializace podvozky. Poté nastoupil do kopřivnické Tatry. Pro své schopnosti jízdy v poušti si vysloužil titul Desert Master. Externě pracuje v Tatře jako testovací jezdec. Má za sebou 17 účastí na Rally Dakar, 12 na Africa Eco Race. V roce 2018 jako první v historii dokázal dokončit dálkovou dakarskou rally na třetí příčce coby jednočlenná posádka závodního kamionu, a vysloužil si další přezdívku: Captain Solo. Při Africa Eco Race 2019 totéž úspěšně zopakoval, závod dokončil na pátém místě. V následujícím roce byl znovu sólo třetí, poslední dva ročníky vyhrál. V letech 2021-23 absolvoval Dakar Rally jako rychlá asistence. V prvním případě zvítězil ve své kategorii.


Největší úspěchy:


Rally Dakar: zlato (1995 – navigátor), 2x stříbro (1996 – navigátor, 2003 – pilot), bronz (1999 – pilot).
Africa Eco Race: 5x zlato (2011-12, 2014, 2022, 2024), 3x stříbro (2013, 2016, 2018) a 3x bronz (2015, 2017, 2020).
Vítězství v dalších dálkových závodech: 2x Rallye Orpi Maroc (2005-6) a Rallye Tunis (2008, 2012), Baja Deutschland (2004), Rallye Maroko Shamrock (2009).


Závodní vůz Tatra 815

Původní náklaďák Tatra 815, který si Tomeček hýčká již od roku 2005. Jedná se o mechanický, neelektronický soutěžní vůz, který pohání vzduchem chlazený dvanáctiválcový tatrovácký motor T3C-930. Má objem 19.000 cm3 a výkon 515 kW (700 koní). Základem podvozku je páteřový rám s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, které jsou odpruženy vzduchovými vaky. Vůz je vybaven centrálním dohušťováním pneumatik s ovládáním z kabiny. Na každém kole pracuje dvojice tlumičů Reiger. Ty jediné neodpovídají původní koncepci a Tomeček jimi nahradil originální tlumiče až před sedmi lety.


PR30.1.2024
Foto: T.Hyan (2)

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar